Heitetääs ihan tylsyyttä muutamia omia kokemuksia tänne kun kevariajat takana tuhannen pyörän kokemuksella menestyneesti ja vähemmän menestyneesti. Nämä siis täysin OMIA mielipiteitä, jotain asioita varmasti jääny sanomattakin tai sanonut väärinkin kun silmät ristissä kirjottelee muutenkin.
Yksi hyvä neuvo ainakin on. _ÄLÄ_ osta pyörää X vain sen takia että ei ole massaa. Sille on usein syynsä että toiset ei kovin suosittuja ja toisia on joka kulmassa. Ja vielä usein noihin pyöriin X liittyy useita legendoja kuten älyttömät tehot yms
4t kevarit, ostat sen ehkä halvan hinnan ja ainakin halvan ylläpidon takia. Jos haet kevarista edes vähän muuta kun vaan kulkuneuvoa paikasta A paikkaan B niin älä osta nelaria. Sen liikkuvuuteen kyllästyy nopeasti ja "matka-ajo" sillä ei ole mitään herkkua kun saa painaa kaasupohjassa rajottimella motarilla jos se edes riitää ja jos edes kiertää niissä vauhdeissa rajottimelle.. Jos laiskuus ei haittaa niin sitten toki, WR yms ainaskin ihan suht kelpoja mitä testannut ja kuullut. Vääntö myöskin aika olematon käsite kevareissa. CBR tuntuu aivan mopolta kaikinpuolin, Duke ehkä oma suosikki jos 4t pitäisi ottaa.
2t ylläpitöä ei kannata pelästyä, varsinkaaaan kisapiikeissä. Mäntien tunnit yms ei tule niin nopeaan eteen kun ajattelee. Itsellä esim 100h kohdalla oli mittarissa melkein 10tkm, jossa monet vaihtaa esim kotareihin männät.. eikä se leivo siintä jos sillä ajaa yli 60h, vedot vaan pikkuhiljaa katoaa yms
2t: Husqvarnat, jos katulaiskoja niin herkkiä hajoamaan (leikkaamaan) syystä tai toisesta, myönnettiin jopa minulle huollossa. Itse omistanut kaks hussea, toinen piristetty jättämään kaikki ns vakio kisapiikit vaikka kakspäällä ja sekin otti&leipo kolme kertaa. Keula hajosi täysin normaalissa ajossa (ruoto menee, tyyppivika) ja lukematon määrä muuta. Huolsin (korjasin) kumpaakin hussea enemmän kun mitäään muuta kaikista pyöristä mitä ollut. Ja rehellisesti voisin sanoa että ei ole kuskista kiinni.
WRistä ei kokemuksia mutta ymmärtänyt että kestäviä vehkeitä aikalailla. Katulaiskoissa vielä se että suuri osa enemmän tai vähemmän viritettyjä ja virittäjän ammattitaito myös voi olla enemmän tai vähemmän kokenut josta vielä suuremmalla syyllä aiheutuu ongelmia..
GG EC: Entisen omistajan patentteja lukuunottamatta pyörä oli ihan mukavan tuntunen, tehoa löytyi perus kisapiikin verran (timmissä kunnossa oli). Kannattaa tätä pyörää ostaessa _todellakin_ unohtaa huhut että vetoja löytyy paljon enemmän kun muista kisapiikeistä koska samaa luokkaa kun muutkin. Alusta oli hyvän olonen ja siitähän huolehtiikin Öhlins. Moottorilla hieman epäluotettava maine kestävyyden puolesta, pakoaukon kohdilta erittäin herkkä. Ja sisuskalut myös, varsinkin ulkomailta löytää paljon tietoa. Itsellä esimerkiksi lohkot "venynyt" aiheuttaen vuotoa vaikkei kamalasti ajettu, samaa vikaa usein löytyy gassuista. Jos hakee muuta kun aivan ns perus osia katteita jne niin kaikki pitää tilata maahantuojalta (Ahvala) josta itse ainakin jouduin odottelemaan aika kauankin tehtaalta asti palikoita. Voi olla myös huonoa tuuria vain juuri silloin. Hieman hintavia myös ahvalalla.. ulkomailta sitten saa enemmän&halvemmalla. Nestekytkin plussaa myös.
DT/TZR Jos etsisin nyt katulaiskaa kevaria niin jompakumpa näistä olisi valinta.. Ulkonäkö nyt on mitä on (mielipidekysymys) mutta kestää vaikka maailmanympäri ajon. TZR myös kyykkynä saa kulkemaan suht kovia nopeuksia kevarille. Ja nämä ei kalliitakaan ole. Viritettynäkin taitaa suht kestäviä olla, isolla kädellä saa tosin virittää jos oikeasti haluaa vetoja. Oma 80tkm ajettu TZR kesti sellasta rääkkiä 35e kiinamännälä että en edes pysty ymmärtämään
Toimi myös ennen männänvaihtoa männänrenkaat sulaneena/leiponeena. Toimi myös paskalla kannentiivisteellä vaikka laiska olikin. Isommalla kaasarilla ja putken vaihdolla iso muutos, itellä kiihdytyksessä meni katulaiskan teharihussen kanssa samoissa Giannellin ja 34mm kaasarin kanssa.
YZ/CR Nämä harvinaisemmat ns valkokilpi crossit. Hyviä&kestäviä valintoja molemmat kaikinpuolin. Tosin tuppaa olemaan ikään/kuntoon nähden usein kalliita. Taaskaan ei oikein päde myytti että ovat paaaljon tehokkaampia kun toinen kisapiikki X. Varaosien saanti myös hyvää kun crossipyöriä on.
NSR itellä oli tällänen hetken aikaa, rankalla kädellä viritettynä ja pysyi kisapiikkien rinnalla. Hyviä mopoja myös viritettyinä ja kestääkin. Kaverilla joskus pelkkä TT näsäri eikä sekään nyt kovin huonosti lähtenyt. Hinta/laatusuhde todellakin kohdallaan näissä! Osien saatavuus suht hyvää. 180cc kanssa mukavat "väännöt" ja tehoakin löytyy. Huolettomia kilometrejä ellei valmiiksi pommia osta.
TM Kytkimen puolelta voi tulla ongelmia ja myös pakoaukon säädin voi temppuilla yleisesti. Tehot taas samaa luokkaa kun muissakin.. hieman myös painavampi kuin kilpailijansa. Suht yläkiertonen ja alavääntöjä ei hirveästi ole. Siistejähän on ja ei massaa jos siitä välittää. Osien saanti taas hieman huonohkoa, alusta ei huono ollenkaan. Jälleenmyynti arvo noissakin pysyy aikahyvin.
KTM exc viimeiseksi ehdoton oma suosikki, kaikinpuolin mieleisin pyörä mitä omistanut. Näitäkin kaksinkappalein. Montasataa tuntia takana noilla vehkeillä ja siinä ajassa paloi polttimo kerran. 100h/10tkm kertoo ettei kovin hiljaakaan keskinopeuden perusteella ajettu. Ajettu myös talvella jolloin pelkillä nappuloilla meni ja 80% ajosta pelkkää täyskaasulla huudatusta eikä vian vikaa. -30 pakkasilla toisesta polkasusta (pihasäilytyksestä) käyntiin ongelmitta aina. Alusta myös suosikki kaikista, GGsä öhlinsit vielä säädetty itselle sopivaksi ja ei omaan mieleen ollut yhtä hyvä sopiva kun kotarin WP. Äänet makoisat ja tehoakin löytyy taas perus kisapiikin verran. TT putkella "vääntääkin" ja silti nappaa piikkiä. Osia saa jokapaikasta ja vaikka mitä powerparts hifistely hilpettä. Pyörät tosin kalliita, mutta jälleenmyynti arvo pysyy aika hyvin! En oikein keksi huonoa sanottavaa kotarista, varsinkin kun ei itselle väliä onko pyörä "massaa" vai ei
Pahoittelen sekavaa tekstiä kun tässä melkein jo kerkesi nukahtaa kirjoittaessa