Oli niin osuva tuo "Junamainen"-sana, oli pakko siteerata
Ranskalaisella Moto-Stationilla on mun mielestä Euroopan uskottavimmat käyttäjäarviot - siis malleja ja arviokertoja runsaasti, ja moderoitu eli kehuarvostelut ei mene läpi. Oman pyöräni osalta kulutusarvio täsmäs myös tarkalleen (pidin yhden kauden ajan kirjaa kaikista kuluista, joissain asioissa oon jämpti
).
Lähde on maxitest.moto-station.com, kieli siis ranska, mutta osa-alueista on myös graafiikat vaikka aika hauskatkin sanalliset arviot jäiskin mysteereiks. Arvosanoja (tänään), syystä ettei mulla tiätenkään ole omaa kokemusta malleista:
Aprilia RS 2T -2010
7,84 (21 arviota)
Aprilia RS4 2011-
8,05 (9 arviota)
Cagiva Mito EV -2008
7,42 (12 arviota)
Daelim Roadsport 125R
8,58 (28 arviota)
Daelim Roadwin /inj.
8,06 (45 arviota)
Derbi GPR 2T /Gilera SC125
7,82 (8 arviota)
Derbi GPR 4T/4V 2009-
8,35 (1 arvio,
ei rankattu)
Derbi Mulhacen Café
8,21 (8 arviota)
Derbi Senda Baja 2007-
7,65 (5 arviota)
Derbi Terra (perus)
7,83 (14 arviota)
Derbi Terra Adventure
8,25 (11 arviota)
Honda CBF 2009-
8,45 (61 arviota)
Honda CBR Mk.I kaasareilla -2006
8,36 (83 arviota)
Honda CBR Mk.II ruiskulla -2010
8,49 (35 arviota)
Honda CBR Mk.III ruiskulla 2011-
8,31 (10 arviota)
Honda MSX 2013-
7,95 (10 arviota)
Honda NSR (JC22) -2003
7,95 (27 arviota)
Hyosung GT125 Comet
7,71 (46 arviota)
Hyosung GT125R Comet
8,41 (19 arviota)
KTM Duke 2011-
8,03 (10 arviota)
KTM RC125 ei vielä arvioitu
Kymco Quannon Naked 2009-
8,45 (16 arviota)
Rieju RS2 2007-
7,93 (1 arvio,
ei rankattu)
Rieju RS3 ei vielä arvioitu
Suzuki RG Gamma -1996
8,83 (2 arviota,
ei rankattu)
Yamaha MT-125 ei vielä arvioitu
Yamaha YBR Diversion Mk.I -2010
8,56 (12 arviota)
Yamaha YZF-R Mk.I -2013
8,33 (31 arviota)
Yamaha YZF-R Mk.II ei vielä arvioitu
Tuossa nyt vähän laidasta laitaan katumalleja, ja pari enskaa seassa
Honda-kestävyydestä voin vaan sanoa Shadowsta... mutta pelkkää hyvää. Yzään ehkä vielä viikonloppuna havaittuna, että Yammu on 2011- ja 2014- malleissa vaihtanu männän ja -rengassarjan (eri varaosanumerot), ilmeisesti yrittääkseen materiaalia vaihtamalla saada ton öljyjanojutun loppumaan. Luultavastihan koneen mitat on samat (ainakin koko sarja menee edelleen 5D7-mallitunnuksella), eli jos joutuu remppaamaan kannattanee valita uusin versio kriittisistä osista. Voorumilaisillakin alkusarjalaiset on menny ilman ongelmia >40tkm kunhan kohtelee moottoria asiallisesti, ts. antaa sen lämmetä ennen kepittämistä. Ihan itse voi siis määrätä tuleeko pazka keikka vai toimiiko pyörä kuin enkeli.
Derbin GPR:ssä on siis Piaggion valmistava täydet 11kW antava neliventtiilisinkku mikä pitsikansille yleisesti on vähän ylävireinen, ts. alemmilla kierrosluvuilla vähän lattearintainen. Luotettavuudessa arvio (koska oli vain yks arvio kurkkailin vähä samalla koneella olevan Terrankin puolelle) oli 8:a eli ei huono muttei loistavakaan, huoltokuluissa vain 6?!? Kone saa ajettavuudesta, viännöstä ja vaihteistosta vain kutosia: välitykset lie suunniteltu Espanjan vuoristoteiden ajettavuutta silmällä pitäen, eli erityisesti Terrassa mainittuna ykkönen on pitkä, kakkonen+kolmonen tiheässä eli ajovaihteita serpentiineissä, nelonen ja vitonen taas suuremmilla porrastuksilla, ja kutonen ylivaihde. Ajettavuus ja alusta sen sijaan on derbimäisen hienot, kymppejä kaikissa muissa kuin huonon tien käytöksessä (eli lie aika kova sport-jousitus). "Ostaisinko uudelleen?" sai kympin, mutta kuten sanottu vain 1 arvio. GPR vaikuttais olevan luonteikas pyörä, eli huippua ja laaksoa - toimii, jos ostajan tärkeet ja vähemmän tärkeet tarpeet osuu niiden kanssa synkkaan.
E: Lisätty listaan Riejujen arvostelu
E2: Lisätty Derbi GPR 2T = Gilera SC125
E3: snip snip