A1-kortti

Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Aplaja » 13.3.2014 8:20

Pitää olla kevari ku harkkoja haet.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
jerkkupoeka
Pyörä:
Aprilia sx 125 , Rieju mrt 50
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
16.12.2012 19:00
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut jerkkupoeka » 13.3.2014 15:38

ENTÄ jos on jo kevari ja on ostamassa toista kevaria niin voiko sen tehä silleen et hakee harjoituslupaa ja laittaa nykyisen kevarin tiedot sinne ja sen jälkeen käydä hakemassa toisen kevarin ja lätkästä kolmion sen kilven taakse? vai pitääkö mennä päivittämään tiedot poliisilaitokselle? :lol: :lol:
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut AceFin » 13.3.2014 17:49

Pitää mennä päivittämään tiedot, mutta uutta lupaa ei tarvitse hakea. Suosittelen vaan ajamaan sen harjoitteluajan yhdellä pyörällä, niin ei tule ylimääräistä säätöä.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Aplaja » 13.3.2014 18:01

Paikallisella kytiksellä ku yritettiin käydä vaihtaan kaverille kevaria harkkalupiin, niin sanoi että viikko menee kun hyväksyy vaihdon. Saat kuitenkin ajaa edellisellä kevarilla tuon hyväksymisajan aikana ja harkkalupien aika kuluu normaalisti.

Ja onnittelut AceFin:lle, uudelle moderaattorille!
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
jerkkupoeka
Pyörä:
Aprilia sx 125 , Rieju mrt 50
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
16.12.2012 19:00
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut jerkkupoeka » 13.3.2014 19:56

Kiitoksia vastauksista asia selvä nytten. :)
aethohlol
Liittynyt:
26.9.2013 21:53
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut aethohlol » 14.3.2014 8:25

Kaverien kanssa väitelty niin josko sais pitävän vastauksen lähteellä. Eli onko muka niin että plainillä A1 kortilla ei saisi ajaa mopoa johtuen jostain jalkakäytävä säännöistä? Itse kyllä pidän itsestäänselvänä että A1 saa ajaa mopoa.
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 14.3.2014 8:30

A1 kortilla saat ajaa mopoa ja traktoria. A1 ajokorttiluokan alla olevalla ajoneuvolla (lue: EI mopo) ET saa ajaa kevyen liikenteen väylää, oli siinä mopoille sallittu kyltti eli ei.
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
sampul1
Pyörä:
Honda XL125V Varadero '05, Kymco Agility 50 vm 2008, EX Honda CBR125R '09, EX Derbi Senda DRD PRO R -06
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
31.7.2012 14:30
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut sampul1 » 14.3.2014 13:12

Mopoa saa kuljettaa kuka tahansa AM 120- ajo-oikeuden omaava. AM 120- ajo-oikeus kuuluu kaikkiin ajopkorttiluokkiin paitsi T. (LT?)
[x]M [x]harkat [x]A1 []pysäytetty []sakot []kilvet []verot []kortti [x]kaatunut. Kaksipyöräisen kuskeja on kahta tyyppiä: Niitä jotka ovat kaatuneet, ja niitä jotka eivät VIELÄ ole.
olpe_
Pyörä:
Honda CBR 125 '10 (Tricolor) Rieju MRT '09 Power Up (E-nox),
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
5.12.2012 22:01
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut olpe_ » 15.3.2014 0:31

Jahas, tänään oli sit ensimmäinen teoriatunti. Tulee täällä päin halvaks koko kortti, 350e + poliisimaksut ym 8)

Muuten perus juttuja, mutta jarrutusmatkojen nopeuserot yllätti:
Jos ajaa vaikka 40km/h, ja jarrutusmatka, reaktioaikoineen, pysähdyksiin veisi noin 20 metriä, niin 50 kilometrin tuntivauhdissa, samasta kohtaa jarruttaen, olisi vauhti 20 metrin jälkeen vielä yli 35km/h! Heitin arviolta, että vauhti olisi ollut 20 metrin jälkeen 15km/h
Tästä sen huomaa, että pienetkin nopeuserot voi olla ratkaisevia pahoissa tilanteissa. 8)
"Toistaiseksi tuntemattomasta syystä miesten kolarit jopa kaksinkertaistuvat kesäisin."
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 15.3.2014 1:02

No jos kummatki jarruttais samaan aikaan, se 50km/h kestäis noin 30m pysähtyä, kun 40km/h kestää 20m.
Pidä myös mielessä, että ne reaktioajat, joka oletetaan kuskilla olevan, on luokkaa sekuntti, harvemmin itsellä kestää yli puolta sekuntia painaa jarrua...
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut .Juho » 16.3.2014 17:44

onks tän a1-kortin suorittaminen opetusluvalla miten paljon halvempaa 1.1.2014 uudistuksen jälkeen? nyt ei tarvitse enään käydä suorittamassa mitään teoria -ja ajotunteja autokoululla. pelkästään teoriakoe (opettaja + oppilas), itse opetustunnit ja sitten inssi. tollee ainakin itse olen ymmärtänyt sen. :roll:

ja kannattaaks toi piikki laittaa ainakin lähes täysin vakiokuntoon, jotta menee katsastuksesta läpi (pitää katsastaa opetuskäyttöön)? esim. kilventeline. nyt on bilteman e-hyväksytty (ei rek.kilvenvaloa), joten eiks ton pitäis kelvata?

ja mites, jos pyörässä on papereissa merkintä enskavanteista ja sitten on laitettu alle supermotovanteet? meinaan, tuleeks siitä jotain sanomista, ja kannattaako suosiolla pitää ne enskavanteet vaa siinä kiinni?

tos piikki-derbissä on kans tosta änkästä lentänyt edellisen omistajan aikana rojut ulos, jonka takia äänet ovat melko kovat, joten voinko vaihtaa jonkun "vapaavirtausänkän" tilalle, kuten Yoshimura tai Remus (molemmat taitavat olla ei e-hyväksyttyjä).

ja lähteeks silloin kortti/opetuslupa, jos on opetusluvat taskussa ja jää virimopolla (joka kulkee yli 65km/h) kiinni -- vaikka ei ajaisi ylinopeutta / muuten rikkoisi liikennesääntöjä?

kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista. :)
JusHond
Pyörä:
Ex Derbi Drd Racing 50cc 2011 & Ex Hm CRM 125cc Competition 2011 & Honda Cr 250cc 2002 & Yamaha Mt 125cc 2015
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2013 8:57
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut JusHond » 19.3.2014 17:11

Jooh.. Elikkäs.. Kun hankkii tätä korttia niin jossain vaiheessahan pitää hommata se joku poliisin lupa. Niin voiko ajotunnit suorittaa ennen kun pitää hommata se lupa.. Siis ongelmana on se kun jäin mopolla kiinni ja sain suorituskieltoa, niin mitkä tunnit voi käydä ennenku pitää saada se poliisin lupa, kun itse en saa sitä lupaa vasta kun lokakuussa, koska suorituskielto... oon jo 16v niin teoria tunnit voin ainakin jo käydä, mutta entäs ne ajotunnit ja teoriakoe?

Ja sitten vielä kun poliisit sanoivat ja antoivat lapun jossa lukee että verot tulee ja suorituskieltoa. Eikä ole veroista kuulunut mitään vieläkään (jäin lokakuun alussa kiinni). Että oisko mahdollista että niitä ei tulekkaan ja että suorituskieltoakaan ei tule kun ole niitä verojakaan tullut?
aethohlol
Liittynyt:
26.9.2013 21:53
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut aethohlol » 19.3.2014 20:11

Minulle ainakin on sanottu että ajokorttilupa pittä olla saatu ennen teoriakoetta ja ajotunneille pääsee teoriakokeen jälkeen
K3du
Pyörä:
Yamaha Dt 125RE Ex: Yamaha wr 125x, Rieju mrt 50 power up
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
8.7.2013 23:45
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut K3du » 19.3.2014 21:06

Ajotunneille pääsee heti ensimmäisen teoriatunnin jälkeen. Autokoulussa kyllä suosittelivat, että vasta teoriakokeen jälkeen aloitetaan ajotunnit. Mutta ajokorttilupa pitää olla ennen teoriakoetta.
Siitä en tiedä miten suorituskielto vaikuttaa teoria- ja ajotuntien suorittamiseen.
Ekiz1
Pyörä:
Rieju marathon 180cc ja hopperin raato
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
17.3.2014 19:49
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Ekiz1 » 20.3.2014 1:28

Tarvitseeko kevaria katsastaa uudestaan harjoituslupia varten? :D