A1-kortti

j4nouns
Liittynyt:
14.9.2008 9:01
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut j4nouns » 3.7.2012 21:12

Eiku jos on 18v ja ollut piikkikortti (joka muuttuu vanhalla systeemillä heti pikku-a) .. tälleen ite käsittänyt siis? Mutta jos täytät vasta 18v muutoksen JÄLKEEN niin sulla on pitänyt olla piikkikortti 2 vuotta alla ja sitte joudut käymää ajotunnit ja muuta shittiä. Sitte saat A2 joka oikeuttaa 35kw pyörään. Vai? :)
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 3.7.2012 21:16

Juu siis se on sata varmaa et jos sulla on pikku-a kortti saatu ennen 19.1.2013 niin saat ajaa uudistuksen jälkeenkin noita 25kw pyöriä joissa on täystehona yli 70kw.

Ja mielestäni nuo vanhat 25kw pyörät on laillisia ajaa myös 19.1.2013 tai sen jälkeen pikku a-kortin saaneille.

Ja se on helvetin helppo todistaa täystehoseksi kun paprussa lukee et kaasu kääntyy x astetta ja jos kääntyykin enemmän ei oo kuristettu.

Ja jos oot pikku-a:n saanut ennen 19.1.2013, niin on jo varmistettu et saa rajottamattoman kortin vanhoilla säännöillä ilman ajotunteja yms.

Ja jan on lähempänä oikeessa jos täytät 18 ennen 19.1.2013 ja olet ajokorttilupahakemuksen ajoissa vienyt poliisille saat pikku-a:n ilman ajotunteka ja jos ton jälkeen täyttää ni 2 vuotta pitäny olla piikkikortti taskussa.

Tältä siis näyttää tällä hetkellä mut asiat voi vielä muuttua.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut LaneKit » 3.7.2012 21:18

Nusnus, joka pyörä ei ole kuristettu kaasukahvasta ;)

Kiitokset asiallisesta infosta, tää selvens aika paljo, eli ite saan vanhanliiton kortin.
Puuro
Pyörä:
-09 säxä EX, -08 yzf-r125
Paikkakunta:
Helsinki, Herttoniemi
Liittynyt:
24.5.2010 18:28
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Puuro » 3.7.2012 22:45

Mitäs kaikkia papruja pitäs nyt sitte ottaa mukaa inssiin ku harkkaluvilla suoritan? Harkkalupa, tutkintotodistus ja mopokortti(aka henkkarit) tartteeko muita?
huVud
Liittynyt:
4.6.2009 22:57
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut huVud » 4.7.2012 1:50

'-' en tajunnut pointtiasi "hyvässä" läpässäsi? Ja Clutch lue alkuperänen tekstini ja miksi täällä selittelet paskaa ihmisistä että "vinkuu kortin kallistumista" :D taitaa ittees vaa vituttaa ku nelarinki oot joutunu laittaan 2-tahin tilalle ja jokasella foorumilla pätiset kaikkien postauksiin...
huVud
Liittynyt:
4.6.2009 22:57
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut huVud » 4.7.2012 1:53

Ihasproblem kirjoitti:
Prätkä jätkä kirjoitti:mut kevarista pikku-a:han on kyllä ihan turhaa ku tehot vaan about kaksin tai kolmin kertaistuu.

Ja ens vuoden alusta myöskin rajoittavat kuristetun pyörän kuristamattomat maksimitehot 70kw:hen joka rajaa nuo 6 sataset kyykyt pois.


"Vaan kaksin- tai kolmikertaistuvat". Luetko edes omia virkkeitäsi? Eikä se ole se pelkkä teho vaan sen viisinkertaisen iskutilavuuden tuoma vääntö ja sen tehon välittömyys. Miettikääpä sitä, että tuollaisella 35kw kortilla saa ajaa esimerkiksi Yamaha MT-03:sta ja XT660X:ää lähes rajoittamattomana (vakiona pari kw yli tuon rajan). Molemmat kiihtyvät 0-100km/h noin viidessä sekunnissa ja vääntöä niissä on koko kierrosalueella enemmän kuin tarpeeksi. Prätkä jätkä väität siis, että tuollainen kaksi kertaa rivakampi kiihtyvyys verrattuna 11kw kemmuun ei vaadi mitään preppausta?

Mielestäni ihan fiksu ratkaisu rajata nuo kusiaiset ulkopuolelle. Kyllä ne päättäjät tietävät, että kuinka moni oikeasti pitää pyöränsä 25kw/35kw tehoissa, eivät he idiootteja ole. Fakta vain on se, että ne eivät tahdo pysyä lapasessa alkuun ja pitkälläkin ajalla ajo vaatii totuttelua. Eräs tuttu tuossa osti pari vuotta sitten itselleen ensimmäisen ison pyörän (ZX-12R:n) ja on sillä nyt toista kautta liikenteessä. Silti kysyttäessä hän kertoo, että kaasun vääntäminen on lähinnä pelottavaa. Pointtina siis: Edes kahden kauden aikana hän ei ole tottunut tehoon. Tietenkin kyseinen pyörä on rutkasti vielä kusiasta rajumpi, mutta ei se vielä tarkoita, että sellainen olisi helppo ajaa.

Olette melko naiiveja, jos oikeasti väitätte, että teitä vain kiusataan ja että kyllä sellainen 600 Gixxeri on täysin hallinnassa vaikka kokemusta aikaisemmin on vain piikistä. Pyörä saattaakin pysyä lapasessa niin kauan kun kuski ei väännä kaasua pohjaan, mutta sen jälkeen meno on melkoista arpapeliä.

lhasproblem onkos sulla paljonki kokemusta noista 600 kyykkypyöristä? Jokasella on se kaasukäden säätely korvien välissä, ei sitä mitkään teoriatunnit paranna :)
hape4N
Liittynyt:
6.7.2011 23:41
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut hape4N » 4.7.2012 1:55

Puuro kirjoitti:Mitäs kaikkia papruja pitäs nyt sitte ottaa mukaa inssiin ku harkkaluvilla suoritan? Harkkalupa, tutkintotodistus ja mopokortti(aka henkkarit) tartteeko muita?
Jos oot maksanu teoriakokeen yhteydes inssin myös, nii siitä vissii se lappu että on maksettu(?), mistäs sun inssi lähtee ku kerra hertsikas asut?
AKWM
Pyörä:
Yamaha Xt 125 -06, RD 125 -85(proju), HVA WRE -09(ex), Generic Trigger(ex)
Paikkakunta:
Lempäälä
Liittynyt:
21.2.2011 15:15
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut AKWM » 4.7.2012 2:05

huVud kirjoitti:'-' taitaa ittees vaa vituttaa ku nelarinki oot joutunu laittaan 2-tahin tilalle ja jokasella foorumilla pätiset kaikkien postauksiin...

Noniin taas...

Ja jokainen normaali ihminen, joka on ajanut 2 vuotta piikkistä(useat myös mopoa sitä ennen)osaa säädellä sitä kaasunkäyttöä ilman erityisopetusta. Kusipäät, jotka lähtevät vedättämään täyzii ovat hyvällä todennäköisyydellä kusipäitä myös sen lisäopetuksen jälkeen, jos ei kerta a1-opetus saanut järkeä päähän.
Bacon
Pyörä:
Husqvarna SM 125 -09
Liittynyt:
30.6.2011 21:51
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Bacon » 4.7.2012 9:23

Voihan sitä välillä täyziä vedellä jos osaa hommansa ja tietää mitä tekee..

Eli ei 120@30 lastentarha-alueella, mutta sitten kunnon suorapätkillä voi vähän vähemmän säännöstellä kaasua :)
jalkapyörä
Liittynyt:
26.2.2011 0:58
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut jalkapyörä » 4.7.2012 9:43

ihasproblemilla tapana vain päteä joka asiaan jotain mutta antaa päteä... omasta mielestäkin järjetön tuo lisäopetus tehojen takia, itse kun ekaa kertaa ajoin r6 niin 250km/H mittarissa ja powerisutia vetelin märällä asfaltilla miten sattuu ja hyvin pysyy pyörä hallussa? :D ja vähän joo gegeä, huonolaatuinen videopätkä tästä tapahtumasta onkin todistus aineistoksi jos joku haluaa. eka kertalaiselle joo voi ehk olla liian tujupyörä, kun ei osaa tuntea millon takapyörä lähtee mutkassa alta, jos esim antaa kaasua lisää.. veikkaan myös että eka kertalaine tippuu kyyistä ku ottaa tehopiikin siinä noin 8-10k rpm kohilla tuo r6.

Eräs tuttu tuossa osti pari vuotta sitten itselleen ensimmäisen ison pyörän (ZX-12R:n) ja on sillä nyt toista kautta liikenteessä. Silti kysyttäessä hän kertoo, että kaasun vääntäminen on lähinnä pelottavaa. Pointtina siis: Edes kahden kauden aikana hän ei ole tottunut tehoon. Tietenkin kyseinen pyörä on rutkasti vielä kusiasta rajumpi, mutta ei se vielä tarkoita, että sellainen olisi helppo ajaa.


Nyt sanon sulle niinkuin sä prätkä jätkälle, "Luetko edes omia virkkeitäsi?" Tuo zx-12r pikkuse eri asia kuin mikään kuusatanen, aivan eriluokkaa tuo pyörä joten turha kommentti ees tuo... aja noita pyöriä ennenku pädet. kuusatkussa ei oo mitään alavääntöjä. jos kovaa haluaa ajaa nii se pitää laittaa sinne +10tonni kierroksille, alakierroksilla pystyy ajaa kiltisti maantienopeuksia, kutosella kun vääntää kaasua esim 80 vauhista niin aika nihkeesti kiihtyy. Liikaa porukkaa täällä selittämässä miten joku pyörä kulkee ja videoista ja netistä löydettyjen tietojen perusteella.


Niin itellähän ollut vain tämä tehoton 11kw pyörä ja olen viaton kevari poika joka ei osaa ilmeisesti viestisi perusteella ajaa jos en käy 5 + 2 tuntia lisää ajokoulussa. sitten pysyy ne +100heppaa lapasessa??

Pyörä saattaakin pysyä lapasessa niin kauan kun kuski ei väännä kaasua pohjaan, mutta sen jälkeen meno on melkoista arpapeliä


Ei voi mitään jos ei taidot riitä pitämään pyörää hallussa, sun ilmeisesti sitten kannattaa ajaa tuolla 35kw pyörällä.
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 4.7.2012 10:26

Arvasin, että joku ottaa itseensä, jos sanoo, että malttia kusiaisella ajamiseen ei ole riittävästi. Kyllähän tuollainen isompikin pyörä hallinnassa on niin kauan kun sitä malttia kaasun kanssa on. En vain jaksa uskoa, että kukaan ostaisi kuussatasen sportin ja ei koskaan kokeilisi kuinka se kiihtyy. Kyse vain on siitä harkintakyvystä, että milloin kokeilee. Lukemieni juttujen perusteella täällä kuinka kortteja on menetetty ajamalla satasta taajamassa en vain oikein ymmärrä miten se isompi pyörä sitten kehittäisi sitä harkintakykyä.

En siis väitä ettetkö osaisi ajaa. Mutta jos nyt väität, että 600:t eivät väännä alhaalta, niin nehän vääntävät tyhjäkäynniltä enemmän kuin 11kw kevari parhaimmillaan. Luvut ovat aina suhteellisia. Mielelläni myös kokeilisin tuollaista kusiaista, jos vain mahdollisuus olisi.

En väitä, että lisäkoulutus tekisi sinusta "valmiin" kuskin, mutta mitään se ei ainakaan haittaa. Omasta mielestä on hieman koomista luulla, että pari vuotta kevarilla tekee päteväksi moottoripyöräkuskiksi. Näissä puhutaan vielä 0-100km/h ajoista ja motskareilla sitten 0-200km/h ajoista.

Pointtini onkin vain se, että asenteet mättävät. Luullaan, että hallitsee sitten automaattisesti sen isomman pyörän ja, että osaa harkita koska kiihdyttelee. Uskonkin, että autokoulun tunneilla sitten nimenomaan koitetaan iskostaa se jokaisen päähän, että ei kannata yliarvioida omia taitoja ja aliarvioida pyörän tehoja.

Mitä tulee tuosta Ninjan vertaamisesta niin enkös itse sanonut, että kyseessä on eri kalibeerin pyörä? Pointtini oli vain se, että jos sen tehoihin ei totu edes kahdessa vuodessa niin miten käy sitten kun 18v kaveri ostaa itselleen kuristamattoman kusiaisen? Lisätään yhtälöön vielä suuri näyttämisen halu ja nuoruuden uho niin ollaan melko hyvällä reitillä.

Pahoitteluni siis, jos koet, että koit, että väitin sinua huonoksi kuskiksi/itseäni sinua paremmaksi. Se ei ollut tarkoitukseni.
Mopo oli ja mopo meni :(
jalkapyörä
Liittynyt:
26.2.2011 0:58
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut jalkapyörä » 4.7.2012 10:30

ja mun pointti on että lisätunnit on turhat.
Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Clutch » 4.7.2012 11:51

huVud kirjoitti:'-' en tajunnut pointtiasi "hyvässä" läpässäsi? Ja Clutch lue alkuperänen tekstini ja miksi täällä selittelet paskaa ihmisistä että "vinkuu kortin kallistumista" :D taitaa ittees vaa vituttaa ku nelarinki oot joutunu laittaan 2-tahin tilalle ja jokasella foorumilla pätiset kaikkien postauksiin...

Huomasin nyt vasta että se toinen muokkas sun viestiä mikä on sangen typerää ja harvinaista.
Mullakaikest muust paitsi rahasta pulaa muuten.
Viimeksi muokannut Clutch päivämäärä 4.7.2012 12:18, muokattu yhteensä 1 kerran
j4nouns
Liittynyt:
14.9.2008 9:01
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut j4nouns » 4.7.2012 12:00

jos et tajunnut niin se joka lainasi sen viestin muokkasi sitä itse..... :lol: :lol:
Bacon
Pyörä:
Husqvarna SM 125 -09
Liittynyt:
30.6.2011 21:51
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Bacon » 4.7.2012 13:56

Niin no toisaalta noihin nopeuksiin liittyen voi ottaa huomioon että kyykyillä (ja 2t motoilla) pääsee kyllä Suomen isoimpien teiden lukemiin, joten harvoinpa siihen +120-150 vauhtiin tarvii paljoa totuttelemista 2v piikillä ajon jälkeen. Toki eri asia jos oikeesti aiot 200kmh vedellä kokoajan.

Ja se, että taajamassa ajetaan 100km/h riippuu toki paljon tiestä. Löytyy kyllä teitä jossa voi suht turvallisestikin vedellä enemmänkin, toinen asia on 30kmh rajotus lastentarha alueet.