Siis joo, olen tiennyt kyllä tuon, että pyörän päällä istuvalla on vastuu ajotunneilla ja inssissä, toisin kuin autolla. Se taas mihin iskin silmäni oli se, että kenen vakuutuksesta se kolarin syyttömän osapuolen korvaukset menee, kun todetaan pyörän olevan laiton (=tu.vo:lta virkarike, koska ei tarkastanut pyörää.)?
Ehkä rahat saadaan, mutta taas keneltä ne peritään takaisin? Nimittäin vakuutusyhtiöhän ei jätä tuollaista asiaa puolitiehen, jossa olisi mahdollisuutta saada omansa takaisin. Eikä yleensä puhuta ihan muutamasta tuhannesta eurosta vaikkapa ihmisen kohdalla, autojen peltienoikaisukin on aika kallista nykyään.
Mielestäni asian pitäisikin olla noin, että jos inssissä todetaan pyörän olevan ylitehoinen tai on edes epäilyjä siitä, jokin sanktio olisi, eikä se olisi kovinkaan pieni. Taas jos vahinkotilanteessa todettaisiin sama asia, se olisi taas tut.vo:lta paha kämmi.
Vastuutonta toimintaa, jos selkeästi ajoneuvo, joka on lain vastainen (esimerkiksi valoton?) päästetään liikenteeseen ja vieläpä sellaisen silmän alle, joka katsastuksessa varmasti olisi pompauttanut asiasta.
Pienet poikkeamat vielä ymmärrän, liittyen vaikka esimerkiksi johonkin rekisterikilven valoon, mutta tärkeimmät selkeästi turvallisuuteen liittyvät asiat mm. Jarrut, valot, renkaat?
Vaikka kortin saaneena tuntuu, että "pärjään ilman takajarrua, onhan mulla etujarru toiminnassa", niin äkkitilanteessa.. Voivoi.
Ja onhan allekirjoittaneellakin käynyt kämmi, meinasinpa viimekesänä ajaa valottoman auton päälle. Ei voi syyttää autoilijaa, mokahan oli oma, mutta silti huomasi sen MIKSI ajovalojen käyttöä suositellaan varsinkin hämärän aikana..
Tutkinnon vastaanottajana
minä kyllä katsoisin ainakin pääpiirteittäin ajoneuvon läpi. Vaikka se inssattavan mielestä onkin "homo kyrpä inssi ei päästäny ajaan sakkorenkailla", niin olisipahan yksi riski liikenteessä vähempänä..
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.