Kolmetoista kirjoitti:Heijastinliivi kannattaa ottaa mukaan, koska ilman sitä ei saa pysäköidä esim. Saksan moottoritien pientareelle, tulee aika kovat sakot vaikka olis pyörä hajonnu jos liiviä ei oo päällä. Tiemaksuja saa kans maksella siellä joillakin teillä ja taas saa avata kukkaroa poliiseille jos on maksullisella tiellä eikä oo kuittia esittää.. Jos nyt edes lähdet moottoritielle siellä.
Totanoin, innostuin tutkimaan noita Euroopan pakollisia varusteita tarkemmin kun muistelin että Ranskassakin oli joitain omituisuuksia. Elikkäs.
Saksassa noi liivit on pakollisia pitää mukana ja käyttää taajaman ulkopuolella tien varressa ajoneuvosta tai sen päältä noustua... mutta VAIN ammattiliikenteen osalta. Samanlainen määräys on kylläkin EU-säännöstöön perustuen (tarkka EU-asiakirja löytyy englantilaisen AA:n sivuilta, en viitsiny kopsata tähän) voimassa monessa muussakin maassa myös "siviileille" ja turisteille, ainakin Espanjassa ja Ranskassa myös matkustajan/-ien on pidettävä silloin liiviä.
Ranskassa on lisäks 7/2012 lähtien ollu pakollista pitää kahta halpaa (1-2€/kpl) alkotesteriä mukana. Koskee myös turisteja ja prätkiä, ja 11€ sakkoja aletaan jakaa 11/2012 alkaen. 2013 alusta siellä on mp-kuskin myös pidettävä ajaessa yllään heijastavaa vaatetta (yläkropassa, 150 cm2 minimi pinta-ala), pieni lievennys alunperin kaavailtuun turvaliiviin. Tiedote: http://mp69.fi/index.php?sivu=protesti-ranskassa
Kävin juuri (elokuussa) Saksassa entisen DDR:n pohjoisrannikolla (Rügen ja Mecklenburg). Sivutiet erittäin kauniita (puukujia), useimmat jo päällystetty moitteettomiks, ja 125cc riittää alhaisten rajoitusten takia (70km/t aika usein) kyl täysin. Laitan joutessani jotain kuvaa galleriaan jos ketä kiinnostaa. Autobaanat aika hiljaisia... syystä, että rekoilla on jotain käyttömaksuja niillä, eli kandee varautua että rekat tukkii isommat päätiet ainakin kaupunkien lähistöillä kilometrien matkalta.