Ghostly.K kirjoitti:kertoilkaas hyväksi todettuja majoituspaikkoja kahdelle hengelle
Hotelleista nostaisin erityisesti esiin hotelli Ivalon. Märkänä ja vilusta hytisten sinne tullessa respa ei hetkeekään hätkähtäny aika kulkurimaista olemusta vaan lykkäs kahvikupin kouraan (taivaallista!), ja huonekin oli juuri tuota 40e luokkaa jos muistan oikein.
Sitten, tää "hotelli oma"-vaihtoehto:
Coleman-tunneliteltan totesin toimivaks viime elokuun reissulla, Coastline 2+ esimerkkinä fruugo.fi 89,38e ja toimitusmaksuineen 132,30e. Amazon myy sitä myös, toimitusmaksuineen voi tulla hiukan edullisemmaks (?). Paino 4,7kg on ok, pakkauskoko 16x50cm pötkö, laatu ok satunnaiseen käyttöön (teltan vesipilari just sen minimi 3.000mm). 2h sisäteltta ja lähes saman kokoinen eteinen kamoille tai keittiöks sateella (todella fiksu). Pystytys/purku alta vartin jopa yksin. Amazonin arvostelussa 4,4 tähteä mihin yhtyisin. Ton ajattelin hankkia kevään aikana itellenikin, entinen matala "El Cheapo"-teltta saa jäädä.
Prätkäreissuille Coleman piisaa, on tilojensa puolesta oikeastaan jo "Grand Hotel", ja maksaa ittensä takaisin jo 2-3 yöpymisellä, vaikka pidemmällä reissulla vaihteliski majoituksia sään, lompakon ja lysthin mukaan. Esimerkiks hitusen isompi mutta samantapainen Fjällrävenin Akka Endurance E3 (3h) on jo 722,90e mitä katselin outnorth.fi:n tarjontaa, erona kankaan parempi säänkesto (4.000mm vs. 3.000mm, pohja 10.000 vs. 4.000), painon ja pakkauskoon ollessa suht samat.
Kahdestaan reissatessa ja muu varustus huomioiden alkaa tietysti esimerkiks Shadow-rohjakkeen 180kg maximikuorma ja pakkaustilat jo ahistaa. Jos laskee 2 x 75kg (those were the days) niin jää 30kg mistä lähet miinustaan pyörän varusteet ja laukut, et efektiivistä kuormavaraa jää ehkä enää 15-20kg. Sit on toi kulkupuolikin, eli sen 110-120kg päällä nyt vielä menetteli, paitsi tunturin kupeita kiipeillessä alko kone olla jo aika astmaattinen, mut 180kg (plus paljonko uskaltaa käyttää ylipainomarginaalia) taitaa kyl hyydyttää kulun aika ikävästi.