TreeRide kirjoitti:Kesällä olis tarkoitus käydä riksgränsenissä reissu, reitistä ei tietoa
No joo, eipä ole paljo vaihtoehtoja. Tie Kirunasta Riksgränseniin, tai Norjan puolelta Narvikista ylös.
Kavereiden kans ajettiin tuolta 2010, tosin autolla. Oltiin matkalla yötä Kalix`in Walhallassa koska tultiin perille aika myöhään, muistaakseni kyl Överkalixin suuntaan olis ollu tunturihotellia ja leirintäaluetta lisää ku jatkat E4->E10->E45. Ihan hauskaa ajettavaa tietä, tosin kerran talvella Kirunan Nikkaluoktaan purjelentoleirille (Kebnekaisen aaltovirtaukset) mennessä tiellä oli kai kymmeniä yliajettujen porojen raatoja. Safkat lie pakko ostaa Kirunasta mennessä, mun mielestä Riksgränsen oli ainakin kesäaikana aika autio. Meille sattu aurinkoinen lämmin päivä eli oli ihan hieno ajella tuo... kunhan ei katsonu tien vartta menevää rataa ja malmijunia. Kiruna on ihan nätti ja vilkas ruåttalainen siisti pikkukaupunki, paljo väkeä liikkeellä ku kesäisenä päivänä siellä käytiin: majoittuisin ehkä sinne, koska en muista eikä Googlen satelliittikuvakaan vahvista, että Riksgränsenissä olis varsinaista camping-aluetta (jotain matkailukotiloparkkia ja privaattimökkejä, oliko jotain tunturihotelliakin varmaan). Muistelen, et Kirunassa olis jotain matkailijamajojakin keskustan kupeessa jossain vanhoista puutaloista. Tuo olis muutenki ihan näkemisen arvoinen paikka, sillä eikös ole sunnitelmissa siirtää kaupunkia lähivuosina pois jotta sen alla olevaa malmivuorta päästään louhimaan?
Narvik on aika likellä kunhan loikotat mäen alas, mutta suht Mäntsälän kaltainen "nähtävyys". Sen "keskusta" on parin sadan metrin pätkä päätien varressa, vähän nuhjuinen ja ränsistyneen oloinen, vaatimatonki hotelli oli kallis ja risa (kallis, kalliimpi, Norja!). Keskustassa on kuvaava tienviittahässäkkä miten pitkä matka minnekin on, kun haluat Narvikista pois. Ja varmaan haluatkin, jopa "Boris Gleb" (mikä- tai kukalie sekin) kuulostaa houkuttavammalta
Käytiin iltapalalla paikallisessa perinteisessä ravintolassa (avattu joskus 1913) mikä oli uskomaton. Eli ruokalistaa kyl oli... mutta tosiasiassa jäljellä oli vaan jokin murheellinen kassilohen palanen. Tai ois kai jotain lenkkimakkaraakin saanu (mikä olis kannattanu valita: Shellin baaristakin saa paremman lohiannoksen). Ajateltiin sivistyneesti tilata palan painikkeeks valkoviiniä... noh, sitä ei ollu. Oikeesti! Yritettiin pelastaa illasta mitä pelastettavissa oli menemällä läheiseen soittolaan... missä paikallinen kalja oli tietenki tyyristä eikä erityisen maistuvaa. Narvikissa olis vuorella näköalapaikka, mutta ei käyty kun seuraava aamu valkeni harmaan sumuisena (mikä teki ankeasta paikasta vieläkin ankeamman) vaan nostettiin rivakasti kytkintä. Tuskin ainakaan ite meen enää koskaan moiseen rotankoloon
Wikistä löytyy hyvä "Reissuopas pohjolaan", ja Shadow-juttuun oon jorissu kaikenlaista joutavaa aiheesta. Matkapiikeistä Hondan isot V2-rohjakkeet on parhaita, niillä heität ton 1000-1500km jopa vuorokaudessa jos tarvii. Ehkä yllättäen Näsäri oli aikoinaan suosittu ja ilmeisen hyvä reissailuun, tosin jos ajattelee Norjan bensahintoja (en viittiny kattoa tuoreita tietoja, mut olisko n. 2€ litralta) ehkä ei viittis valita juopottelevaa kakstahtia. Periaatteessa kyl millä tahansa suht luotettavalla nelarilla (eli ei Minarelli-Yammut) heittää tollasen keikan ihan mukavasti. Jos jotain yli 500km päiviä meinaat ajaa niin toki tiettyä päättäväisyyttä (ja passelia penkkiä/ergonomiaa) tarvii olla. Ai niin, V2-Hondien ja monen muun nelarin 350-400km/tankki on Pohjoisessa tietenki lähes välttämättömyys.