Ei kukaan? Noh, here goes.
rasse92 kirjoitti:Ja toki teistä mitkä on koettu hyväksi tuolla matkalla voisi tuoda julki, ei kehtaa kokoajan tuolla E75 tms ajella suoraan ja olla tien tukkeena huudattamalla....
E75 on nopein, eli jos on kehno keli ja matkasta tulee pakkopullaa ajaisin isoa latua. Tientukkeita ovat rekat, etenkin se vanha kapee osuus Jyväskylään tullessa taitaa olla aina ruuhkainen. Jyväskylästä sitten eteenpäin on aluks mäkisempi osuus missä A1-nerlari varmaan hyytyilee pitkiin ylämäkiin... mutta niitä seuraa alamäet missä voi ottaa vähän takaisin. Shadowlla ei ollu ongelma (noh paitsi ajoittaiset 125-virheilmoitukset eli "pyytämänne suorituskyky ei ole olemassa"), tuskin Yzälläkään. Valtatie ja korkeempi vauhti (siis koneen huudattaminen) maksaa bensankulutuksessa jopa >1l/100km lisää (tarkkaile siis tankkaillessa litrat/kilometrit x 100), syö ketjua ja rengasta, ja kone voi polttaa hieman öljyä (eli öljyjen tarkistus joka tankkauskerralla ehdottomasti). Googlen aika-arviota et pysty ajamaan (=rautapersetahtiin) vaan varaa suosiolla reilusti aikaa... ehkä 8-9 tuntia tauot ynnä kuvien räpsimiset muistoks mukaan lukien.
Pääteiden (nelostie ja läntinen reitti) välissä on maantieteellisesti suorin ja aika kiva reitti tie 58 kautta, minkä aika-arvio on hieman isoa baanaa pidempi (tosiasiassa paljonkin pidempi jos otat rennosti) ja matkaa tulee 50km enemmän. Valitsisin sen jos luvassa on hyvää kesäkeliä. Siin säästät bensakuluissa eikä tekniikka tai kuskikaan rasitu niin paljoa - myös psyykkisesti, sillä tylsää baanaa posotellessa kilometrit tuntuu toooooosi pitkiltä. Olen ajanu tuota väliä muutamia kertoja sekä isoja reittejä että pikkuteitä pitkin. Jos haluut ottaa korpireitin voit ottaa sen rentona kesäreissailuna, eli siihen voi käyttää 10-12 tuntiakin... kesäpäivät on pitkiä, että so what.
Kääntyisit siis Hämeenlinnan jälkeen kohti Kangasalaa tielle 57, sieltä juuri ennen Kangasalaa tielle 58 Orivedelle (huomaa parisataa metriä 57-tieltä poistuttuas jyrkkä käännös vasempaan - jos erehdyt jatkamaan 325-tietä tulet kohta kauniille kannastielle Pelisalmen yli - voit katsoa ennalta Street Viewstä miltä nuo käännöskohdat oikeesti näyttää). Sittenpä ajatkin monta tuntia tie 58:a. Kangasala-Orivesi on yks prätkäteiden klassikko eli syheröinen, ja kilpailujohto pitää siellä mielellään tarkastuspisteitä missä se jakaa maksukaavakkeita tai saattaa jopa langettaa kilpailukieltoja
Orivedeltä Karstulaan on suorempi osuus, osittain jokunen vuos sitte uudistettu (Rautapersettä ajaessa työ oli kesken ja sai ajaa kivikkoista tienpohjaa), mutta Keuruulla joudut ajaan jokusen metrin 25-tietä (58 tekee Z:n, ei vaikee). Siitä jatkaessa tie on kapeempaa ja mutkaisempaa maalaistietä ja kivaa pikkukylää (Kivijärvi esimerkiks). Suosittelisin jatkaa Toholammille asti suoraan 775-tielle vaihtaen eikä Lestijärveltä 58:a seuraillen enää, ja Toholammilla vaihtaisit 63-tielle Sievi-Ylivieska. Tie vaihtaa siinä numeroa 86:ksi mutta jatkuu suoraan eteenpäin Oulainen-Vihanti-Liminka isompaa suorempaa maantietä, mistä viimeinen pinnistys Ouluun. Reitillä pitäis pääasiassa olla erittäin hiljainen liikenne, ja paljon etappeja jos tekee mieli taukoilla (uhrata siis ajoaikaa). Voit esimerkiks tankata Keuruulla, ja sitten splash&dash Ylivieska-Oulainen seutuvilla - tosin Yzä saattaa mennä reitin yhdelläki tankkauksella. Tarkista NESTEeltä onko Kivijärven kyläasema vielä toiminnassa, ja Lestijärvellä neljän tien risteyksen kupeessa (missä 58 erkanee, mutta jatkat suoraan) on ollu myös asema. En usko, että tarvit reitillä välttämättä edes karttaa saatika navigaattoria.
Muitakin reittejä voit tietysti kokeilla, eikä eksyminenkään ny suuremmin haittaa koska Suomen luonnossa liikkuu leijonia tiettävästi vain Ruokolahdella, ja taas Pohoojammaan viimeset karhut lie saanu nikkelihalvauksen jo sata vuotta sitten
rasse92 kirjoitti:Tulppa, ketjut ja öljyt ainakin vaihdetaan ennen matkaa. Onko jotain muuta mitä kannattaisi vaihdella?
Miks ihmeessä vaihtaisit ketjut ja tulpan, jos vanhat on ihan ok? A1-nelari ei ole mopo vaan vähä kuin autolla reissailis (niin, paitsi RENAULT mikä lausutaan "tykkään viettää aikaani pajalla... ja paljon!
). Jos ketju on hyvänlaatuinen se ei ehkä tarvi kiristelemistäkään (eikä pidäkään olla alvariinsa kiristelemässä), mutta sen sijaan rasvaa voit laittaa siihen tankatessa - siitä se tykkää. Yks unohdettu juttu on - etenki jos ajat isoa baanaa ja reipasta vauhtia - että asfaltti on nastakauden jäljiltä vielä aika karheaa, eli kyykyn pitorengas voi sulaa 1mm/1.000km - tarvisit siis jotain 3-4mm kuviosyvyyttä ennen lähtöä jotta palatessa olis vielä laillinen milli vähintään jäljellä. Tuo voi yllättää ellei tiedä - jopa Shadown mustasta kovamuovista tehdyt vannesuojukset (ne mitä kauppias kutsui "renkaiks"
) sulaa ihan silmissä reissaillessa, vaikka ne kai kestää kaksinkertaiset kilometrit kyykyn pehmeäseoksisiin kiekkoihin verrattuna.
Tekniikan kestämistä en niinkään epäilis - luultavasti et joudu tekemään muuta kuin lisäileen bensaa sitä mukaa kun se katoaa oudosti jonnekin
- vaan kuskin kestävyydestä on kyse. Kyykyn ajoasennon takia ainakin joudut jännittään niskaa, eli se on aika varmaan kipeä perille tullessa. Puristava kypärä alkaa kans tuntua parin tunnin jälkeen, ja voi olla aika piina. Klabit voi turtua jos ajovaatteet puristaa polvitaipeissa (kulma on kyykyissä jyrkkä) - näetkin varmaan maantiellä joskus motoristeja jotka roikottaa jalkojaan juurikin tästä syystä. Stongan puristaminen tietää kans käsien ja käsivarsien kramppailua, ja notkoselkäisenä ajellessa ristiselkä voi kiukutella (sehän saa myös kylmää herkästi jos housu/takki-rako irvistää, ja tietysti muutenkin on ajoviiman takia hieman viileetä). Aamut ja illat on suht viileitä, eli jos meinaat tehä pitkää päivää voit ottaa kerrospukeutuminen-hengessä mukaan sopivaa vaatetusta - sormet, polvet, klabit jas kasvot ehkä herkimpiä, eli ainaki itelläni on mukana aina ohutta puuvillasormikasta (halpoja), Buff-putki ja neopreenivyö jos ristiselkä tuntuu tarvitsevan sitä. Riippuu niin paljo onko varsinaiset ajovaatteet kuinka ammattimaista tavaraa. Sadekamppeet juttu erikseen, ja visiirin puhdistusaine alkaa varmaan hyönteissplatterin takia kohta olla tarpeen.
En tietä kuinka matkakelpoinen Yzän satula on, ja miten hyvin voi vaihdella ajoasentoa - yhen KLE250n ohut kapee enduropenkki pisti aikuisen miähen kyynelehtimään jo vajaan yhen ajotunnin jälkeen, eli ihan hyvä olis ensin ajaa joku pienempi rundi (vaik 300km) ja vähän tutkiskella missä ongelmakohdat on. Juuri näissä ajomukavuus-jutuissa halveerattu kustomi on kilometrin tappamisessa todella paljon mukavampi kuin edes peruspyörä. Yzälläkin on kyl ajettu onnistuneesti Rautaperseitä eli vähintään 1.608km 24h sisään... Kirkkonummi-Oulu retken pitäis siis olla aikalailla peanuts.
rasse92 kirjoitti:Vielä tämmönen noviisin kysymys... Voinko heittäää suoraan öljyt koneeseen, ilman että alan ottamaan vanhoja ulos? Vaihdettu suodatin ja öljyt viimeksi ajokauden alussa, n. 2500 km sitten.
Yzän öljynvaihtoväli tais olla juuri 3.000km eli ne olis tarvis vaihtaa. Matkan jälkeen uudet voi olla mustana irronneesta karstasta (kone siis tykkää kun se saa poltella arkiajon noet pois), eli vaihda sitten seuraavassa vaihdossa myös suodatin minne karstaa on tarttunu. "Vaihto"-sana tarkoittaa, että jotain pitää ottaa pois ja laittaa uutta tilalle
Kannattaisko ehkä pyytää ammattiapua vaihtamiseen, jottet esimerkiks ylikiristä pohjaproppua ja riko kierteitä tai halkaise lohkoa (liian tiukalle kiristäminen), tai proppu jää niin löysälle että se kiertyy auki, öljyt leviää luontoon, ja kone menee kohta umpiraudaks? You`d really hate it when THAT happens!
Noita reissuja on hauska muistella myöhemmin - vaikka olis olluki draamaa - ja ainaki itteeni harmittaa välillä kun ei ottanu tarpeeks kuvia matkoilta, tai vaik luonnon joistain huikeista ilmiöistä. Prätkällä reissaillessahan on paljo matalampi kynnys pysähdellä kuin autolla ajaessa. Kakstahtisella taas... noh, niiden pysähtelyistä ehkä joskus toiste