Puhetta renkaista

Kingsta
Liittynyt:
2.5.2012 19:14
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Kingsta » 30.10.2012 1:13

Moi, semmosta tulin kysymään, että onko MITÄÄN järkeä hommata mun Gepardiin nastarenkaita? Saako siihen edes sellasia? Kortin sain vasta jonkin aikaa sitten ja himottelis ajaa talvella mutta en varmaan sais tosta nykyisestä pyörästä kunnon hintaa, jolla sais sitten ostettua jonkun enskahärpäkkeen. (sori jos tyhmä kysymys :D)
Kingsta
Liittynyt:
2.5.2012 19:14
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Kingsta » 30.10.2012 1:26

Luin tuossa edellisiä sivuja ja taisi jollain olla sama kysymys räsää koskien. Luulen, että GPR:ään varmaan menis kanssa nuo Maxxis 3.50-17" ja 4.60-17"?

Pyörän eturengas siis 110/70-17" ja takarengas tais olla 140/70-17"
Miiggael
Pyörä:
Aprilia rs 154 -05, ex Yamaha dt 50r -10
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
24.11.2011 16:28
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Miiggael » 30.10.2012 2:16

Räsässä on kyllä takavanne leveämpi, mutta ymmärtääkseni pitäis mennä :)
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut mustavi » 30.10.2012 9:42

Kingsta kirjoitti:Luin tuossa edellisiä sivuja ja taisi jollain olla sama kysymys räsää koskien. Luulen, että GPR:ään varmaan menis kanssa nuo Maxxis 3.50-17" ja 4.60-17"?

Pyörän eturengas siis 110/70-17" ja takarengas tais olla 140/70-17"


Ei mene.

3.50-17 on milleinä 89/89mm korkea/leveä eli vastaa parhaiten 100/90-17 rengaskokoa, eli olisi liian kapea ja korkea alkuperäiseen 110/70-17 kokoon nähden. 4.60-17 on taas tuuma-matalaprofiilinen rengas, mikä on leveämpi (117mm) ja aivan liian korkea (4,6 x 0,82 x 25,4 = 96mm, kun 110/70:n korkeus olisi 110 x 0,7 = 77mm).

140-kokoa vastaava tuumakoko olisi 5.50, vastaavaa 82-sarjalaista ei enää ole (suurin 5.10 vastaa lähinnä 120- tai 130-kokoa leveydeltään), mutta olisi aivan liian korkea = välityssuhde, ajo-ominaisuudet olisivat aivan eri. 140/70:n leveys/korkeus on 140mm/98mm, kun 5.50-tuumakoossa vastaavat mitat olisivat noin 140mm/140mm, 5.10-matalaprofiilissa taas 129mm/106mm.

Päivitin Wikin Rengas FAQ:ta näiden muunnosten osalta.
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Rajis- » 30.10.2012 12:38

No miksipä muka ei 10mm kapeempi kumi menis vantelle? Ja ei sen korkeus vaikuta vanteelle menemiseen..
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut mustavi » 30.10.2012 12:54

Rajis- kirjoitti:Ja ei sen korkeus vaikuta vanteelle menemiseen..


Monia juttuja voi tehdä... mutta eri asia on kannattaako ;)
Kingsta
Liittynyt:
2.5.2012 19:14
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Kingsta » 31.10.2012 0:39

Tarkistin asian ja edessä mulla on 110/70-17" ja takana 150/70-17".

Kysymys kuuluukin nyt, että onko markkinoilla tuon kokoisia nastarenkaita (tai hyvin lähellä noita kokoja)? Itse selailin joitakin liikkeitä läpi eikä sattunut silmään.
Kolmetoista
Pyörä:
Nelipyöräinen
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
12.9.2010 19:06
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Kolmetoista » 31.10.2012 0:45

Kannattaa käydä kattomas rengas-online.com. Tosi hyvällä hinnalla ja nopeasti laaturenkaat Saksasta. Oman Pirellin sain 4 arkipäivässä ilman toimituskuluja ja jopa 40 euroa halvemmalla kuin vastaava rengas syysalennuksesta McScatterilta ;) Sitä en osaa sanoa kuinka paljon tuolla on kakspyöräisiin nastarenkaita.
Motot.net Galleria
Moottorit.net Galleria
MYYDÄÄN 17" ja 18" Supermotorenkaita
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 31.10.2012 7:53

Itellä weerassa 110/70-17 ja 140/70-17 laitoin nuo maxxis 3,5-17 ja 4,6-17 hyvältä näyttää ja samojen renkaiden pitäis mennä sullekin ;)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Kingsta
Liittynyt:
2.5.2012 19:14
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Kingsta » 31.10.2012 16:24

Ok, kiitoksia, jos kehtaat niin ilmoittele vielä, että onko hyvä ajaa :) Ei kehtaa laittaa melkein 300€ kiinni jos ei tiedä, onko niillä hyvä ajaa (voihan ne tietysti palauttaa mutta silti)
Kolmetoista
Pyörä:
Nelipyöräinen
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
12.9.2010 19:06
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Kolmetoista » 31.10.2012 17:03

Enpä usko että voi palauttaa.. Mäkin voisin hakee Derbiin viikonlopuksi jotku nastarenkaat, rällätä viikonloppu ja viedä takasin ja todeta että paskat oli :lol:
Motot.net Galleria
Moottorit.net Galleria
MYYDÄÄN 17" ja 18" Supermotorenkaita
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 31.10.2012 17:38

Lumella ja jäällä pitoja hemmetin hyvin nastarenkaiksi, paremmin nuo pitää mitä smotot _hiekkatiellä_ kesäisin, paljaalla asfaltilla täristää sen verran että hampaat meinaa tippua suusta. :lol: renkaat vispaa paljon jos liikaa paineita, ite laskin paineita vähän ja autto, mut tuntuis et vieläkin liikaa paineita veikkaan, et joku 1.4 bar tai pienempi ois hyvä. silloin kun renkaat vaihdoin, niin laitoin 2 bar (hieman liikaa) ja nyt laskenu, et sais just sopivat paineet ku ei oikee oo tietoo paljon noissa pitäis paineita olla. toivottavasti tuo paineiden lasku auttaa myös täristämiseen, vaikka vähän epäilen ja tosiaan paineet vähän perseellään kun ei oo liiemmin hotsittanu ajella ja säätää, kun tiet suolapaskassa ja melkein kaikki lumet sulanu. :x

Mitäs mieltä muuten ootte tosta biltsun tasapainotus vehkeestä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... -MP-82351/ ?
Ja mistäs tohon sen telineen/pidikkeen taikois, pitää varmaan ite väkertää jonkun näköinen? :s
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 31.10.2012 20:27

LeKe96 kirjoitti:Lumella ja jäällä pitoja hemmetin hyvin nastarenkaiksi, paremmin nuo pitää mitä smotot _hiekkatiellä_ kesäisin, paljaalla asfaltilla täristää sen verran että hampaat meinaa tippua suusta. :lol: renkaat vispaa paljon jos liikaa paineita, ite laskin paineita vähän ja autto, mut tuntuis et vieläkin liikaa paineita veikkaan, et joku 1.4 bar tai pienempi ois hyvä. silloin kun renkaat vaihdoin, niin laitoin 2 bar (hieman liikaa) ja nyt laskenu, et sais just sopivat paineet ku ei oikee oo tietoo paljon noissa pitäis paineita olla. toivottavasti tuo paineiden lasku auttaa myös täristämiseen, vaikka vähän epäilen ja tosiaan paineet vähän perseellään kun ei oo liiemmin hotsittanu ajella ja säätää, kun tiet suolapaskassa ja melkein kaikki lumet sulanu. :x

Mitäs mieltä muuten ootte tosta biltsun tasapainotus vehkeestä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... -MP-82351/ ?
Ja mistäs tohon sen telineen/pidikkeen taikois, pitää varmaan ite väkertää jonkun näköinen? :s

Soita nyt sille renkaasi tehneelle firmalle, piikit ei toimi kunnolla ilman oikeita paineita ja toi biltsun kone ei tasapainota yhtä tarkasti ku oikeet koneet, mutta kyllä silläkin pikkuheitot korjaa.
Kingsta kirjoitti:Luin tuossa edellisiä sivuja ja taisi jollain olla sama kysymys räsää koskien. Luulen, että GPR:ään varmaan menis kanssa nuo Maxxis 3.50-17" ja 4.60-17"?

Pyörän eturengas siis 110/70-17" ja takarengas tais olla 140/70-17"

Istuu ne siihen vanteille, ja talviajo on muutenkin erilaista kuin kesällä joten ei haittaa et rengas on erikokoa kuin kesällä, koska muutenkin joutuu totuttelee vähän erilaiseen ajotapaan.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Peraa_
Pyörä:
Yamaha TZR 125
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
6.7.2009 21:50
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut Peraa_ » 31.10.2012 21:25

mustavi kirjoitti:
Rajis- kirjoitti:Ja ei sen korkeus vaikuta vanteelle menemiseen..


Monia juttuja voi tehdä... mutta eri asia on kannattaako ;)

Mitä hittoo sä selität, kapeampi rengas on talvella juurikin parempi, koska pitoa on enemmän. Ainoo ongelma on se, että lokari ei välttämättä taho asettua paikoilleen korkeemman renkaan takia, mutta sen voi modailla jotenkin korkeemmalle, pistää kiinni jonkun halpisenskalokarin taikka sitten tehdä niin kuin minä tein eli jättää kokonaan pois kannattaa kumminkin syyläri + kone jotenkii suojata :)

Ja itse voisin sanoa, että kyllä se talvella onnistuu kyykylläkin, kunhan on kunnon renkaat, niin kuin juurikin nämä satapiikiltä ostetut :) Katteet kannattaa tosin ottaa pois
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: Puhetta renkaista

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 31.10.2012 21:56

Prätkä jätkä kirjoitti:
LeKe96 kirjoitti:

Soita nyt sille renkaasi tehneelle firmalle, piikit ei toimi kunnolla ilman oikeita paineita ja toi biltsun kone ei tasapainota yhtä tarkasti ku oikeet koneet, mutta kyllä silläkin pikkuheitot korjaa.


joo soittelen kun jaksan tässä muutenkaan kiire ajamaan ja onhan tuo selvä et ei renkaat toimi millään 2bar paineilla kun smotoissakaan en semmoisia käytä. painetta on paljon, koska laitoin painetta, kunnes sisäkumi "poksahti paikoilleen" ja sitten vain hieman vähensin. painemittari ja kompura ovat 30km päässä kotoani, joten en voi paineita nyt mitata mutta tiedän että siellä on vähintään se 1.6-1.7 bar (smotoilla pidän n. 1,5-1,6 bar) todennälöisesti paineita on kuitenkin vielä enemmän. :lol:
Ja tiesin, että kolmenkympin tasapainotuskone ole yhtä tarkka, kuin joku tuhannen euron prätkäpajalle tarkoitettu vekotin, mutta lähinnä kysyin käyttäjä kokemuksia.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy