Gogge kirjoitti:Uskallan väittää että moni mopoilija on yhtä hyvä kuski kun autoilijakin, tietää ne asiat mitä kuuluukin tietää liikenne säännöistä jne. Kukaan ei ole seppä syntyessään.
Tätä ei varmaankaan moni allekirjoita. Varsinkin vanhalla mopokortilla liikenteessä ei tarvinnut tietää oikeastaan mitään. Vai väitätkö, että se teoriakoe oikeasti kauheasti opetti? Tällä uudella kortilla joutuukin jo sentään vähäsen tekemään, että sen saa, mutta aika pieni on silti opetuksen määrä.
Sitten otetaan ihan puhtaat luvut esiin:
1) Mopoilijat ovat iältään yleensä 15-18 vuotiaita, autoilijat 18-70 vuotiaita. Loppua kohden autoilijoidenkin ajotaidot heikkenevät, mutta sanotaanko, että 60v autoilija on vielä paljon luotettavampi kuski kuin 15v mopoilija. Ja suurin osa autoilijoista lieneekin juuri 20-50v tyyppejä. Tuolloin refleksit ovat vielä hyvät ja liikennesäännöt tuoreessa muistissa. Ajokilometrejä autolla tulee myös keskimäärin paljon enemmän kuin pyörällä, joten oppiminen on pitkäjänteisempää.
2) Opetuksen määrä. Mopokorttiin vaaditaan nykyään 6 teoriatuntia ja 3 ajotuntia. Autokorttiin vaaditaan 20 teoriatuntia ja 30 ajotuntia.
3) Onnettomuustilastot. Mopoilijat ovat yliedustettuja, eli keskimäärin suuri osa mopoilijoista kolaroi.
Joten kerroppa mikä tässä puoltaa mopoilijoita parempina kuskeina?