Onkimato kirjoitti:Kellään vinkkejä käsittelykokeeseen? Ainoa mikä homma siinä kusee on se että hidasajossa aina lähtee menemään liian lujaa tai sitten rajotan menoa takajarrulla liikaa. Eniten siinä kusee se että kytkinkäsi käy liian räväkkänä. Valvooko se ajo-opettaja sen vai joku katsastuskonttorin setä?
Niitä ei välttämättä kiinnostaisi mitenpaljon takajarrua laahaa/rajottaa menoa sillä.
Eli kaikki vinkit hidasajosta olisi nyt kaivattuja.
Ei ole järkeä ajaa takajarrua "vasten" vaan yrität enemmän sillä kytkimen liikkeellä säädellä sen vauhdin. Terävät kaasut. Kytkin noin puolessa välissä ja pienillä kytkimen liikkeillä hallitset vauhdin hidasajossa. Kytkintä alas, vauhti hidastuu. Kytkintä ylös, vauhti kasvaa. Katsot vain ettei kytkin missään kohtaa ole kokonaan alhaalla tai ylhäällä vaan siinä noin puolessa välissä. Pienet kytkimen liikkeet...
Takajarrua käytä vain mikäli meinaa lähteä kiihtymään ja pitää nopeasti ottaa vauhtia pois niin hyvin kevyesti painat takajarrua. Pidä kuitenkin koko ajan jalka siinä jarrupolkimen päällä, mikäli tulee tarve käyttää takajarrua on jalka jo valmiiksi asemissa.
Sitten katse horisontissa, jalat/reidet puristat tankkiin ja katso että istut riittävän edessä siinä penkillä. Ei ajeta takamatkustajan paikalta. Tasapaino haetaan ensin katseesta ja toiseksi hartioista. Siittä tiedät että vauhti on hyvä jos joudut ohjausliikkeillä hakemaan tasapainoa.
Ajovarman tutkinnon vastaanottaja eli katsastuskonttorin setä/täti valvoo kokeen.