Stål kirjoitti:Kyseinen paperi on elintärkeä kilvetyksen kannalta koska pyörän pitää vastata tuon paperin päivämäärän lakeja (jos pyörä ei ole ollut aijemmin kilvissä toisessa EU-maassa).
Jos siitä on normaalisti vaan viety kilvet katsastuskonttorille, niin sinne vaan papereiden kanssa hakemaan kilvet takasin (maksaa jonkun verran, mutta 50 eurokin taitaa mennä pahasti yläkanttiin) ja ajamaan, vakuutukset toki pitää ensin olla voimassa, mutta ne jatkuu automaattisesti jos niitä ei ole erikseen katkaistu.detsileipoo_ kirjoitti:Mitenkäs on ku dt otettu joku vuosi sitten kilvilstä nii mitä pittää tehä että saa taks kilpiin ?
Prätkä jätkä kirjoitti:Stål kirjoitti:Kyseinen paperi on elintärkeä kilvetyksen kannalta koska pyörän pitää vastata tuon paperin päivämäärän lakeja (jos pyörä ei ole ollut aijemmin kilvissä toisessa EU-maassa).
Siinähän se vitsi suomen lakipykälissä onkin, että pyörän pitää täyttää sen päivän vaatimukset kun se rekisteröidään, käytännössä tällähetkellä siis euro3 päästörajat.
Eli jos sulla on euro2 päästötason punakilpipyörä joka ei ole koskaan ollu rekisterissä, niin sitä ei enää suomessa saa rekisteröityä, mutta jos taas kaverilla on samanlainen pyörämalli ja se on ollut ulkomailla rekisterissä niin sen saa rekisteröityä myös suomessa.
Hankalaa eikö vaan, mutta näin suomessa
Prätkä jätkä kirjoitti:Elikkä ensimmäisenä pistät autovero paperit menemään ja vasta sen jälkeen katsastukseen josta saat 3kk voimassaolevat punakilvet, ja sit kun oot saanu veropäätöksen ja maksanut ne verot niin saat katsastuskonttorilta normaalit rekisterikilvet.
Prätkä jätkä kirjoitti:Tullihan näkee pyörän jonka mittarissa ei ole vähintään 6000km ja ikää 6kk uutena.
En minäkään varmaan kaikkea oikein muista/tiedä, mutta se on varmaa tietoa et enää ei euro2 päästöluokan pyöriä saa rekisteriin.
Ajoneuvoa pidetään arvonlisäverolaissa uutena kuljetusvälineenä, jos
•se on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin
käyttöön, tai
• jos sillä on ajettu enintään 6 000 kilometriä.
Yksityinen oli tuonut pyörän uutena saksasta 2005. Ajettu kilvettömänä tähän kesään asti harrasteajoa ja ilmeisesti kilpailtukin jossain välissä. Onko tämä nyt sitten punakilpinen ollut niin siitä en tiedä, mitään rekisteröintipapereita/kilpiä ei ollut.
Tullia varten oli saksan ostokuitti ja tullin siirtolupapaperi vuodelta 2005 sekä luovutuskirjat ed. omistajilta minulle asti.
Juu, taidat sittenkin olla oikeassa, mutta pirun hankalaa se on nykyään kilvittää pyörää joka ei euro3 päästöjä täytä, ja saa olla tarkkana kun vanhempaa vehjettä ostaa et todellakin pystyy todistamaan sen käyttöönottopäivän.Stål kirjoitti:Ite oon vieläkin siinä uskossa että kilvettömän e2/e1 enskan saa suomessa kilpiin, vaikka se ei olisi ollut missään maassa rekisterissä, kunhan pyörästä on tehty käyttöönottoilmoitus samalla päästönormi kaudella.
Punakilvet kilpaenskaan ja tuontivehkeen punakilvet on molemmat yksi ja sama siirtolupa/siirtokilvet, erona on vaan voimassaoloaika -> http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... siirtolupaAceFin kirjoitti:Ei nyt sovi sekoittaa punakilpiä ja ns. tuontikilpiä (virallista nimeä en itsekään tiedä). Punakilvet ovat rekisteröimättömän ajoneuvon paperit, tuontikilpi taas on se punavalkoinen tarra.
Jep, luovarit pitäisi olla kaikilta vanhoilta omistajilta, tulli tahtoo niillä varmistaa et pyörä on tosiaan ollut käytössä eikä vaan seissy uutena jossain liikkeen varastossa monta vuotta ennen myyntiä.nikke700 kirjoitti:Joo elikä kävin ahvala racing kyselee ja näytin paperit ja sano et kaikki tarvittava näyttäs löytyvän mutta tarvii vanhojen omistajien luovarit luultavasti tullille.