A1-kortti

riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut riksu26 » 7.8.2013 22:20

Nyt olis sitten eka teoria tunti käyty ja huomenna uudestaan. AIka rento opettaja siellä ainekin on. Eikös se niin ollu, että pitää suorittaa teoriakoe ennenkun saa harkkaluvat? Pitää nimittäin odottaa 3vko ennen kuin pääsen teoriakokeeseen. Ainekaan ajamisen puolesta mulla ei pitäis hirveämmin ongelmia olla, kun varmaan kuukauden ollu kevari, joten olen pystyny harjottelemaan. Hidasajo tolla derbillä ei mitään maailman helpointa ole... Kytkin on nimittäin aika herkkä, joten sillä ei ole helppo luistattaa. Vähänkin ku painaa liikaa, niin ei enään ota ollenkaan. Onneks on takajarru, millä voi säädellä nopeutta. :lol:
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Aplaja » 7.8.2013 22:50

Jos autokoulussa käyt, niin käsittelykoe tehdään autokoulun pyörällä. Uskoisin kuitenkin, että voit tehdä sen omalla pyörällä jos saat sen roudattua paikalle. Ennen harkkalupien saantia joudut suorittamaan teoriatunnit, teoria- ja käsittelykokeen tässä järjestyksessä. Inssi ajetaan omalla pyörällä.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut riksu26 » 7.8.2013 23:21

Tiedän, että käsittelykoe ajetaan autokoulun pyörällä, mutta lähinnä puhuin miten helppo tolla omalla pyörällä on harjotella. Kyllä sillä autokoulun pyörällä luulis olevan helpompi ajaa.
aksim97
Pyörä:
Honda CBR 125 2013, Honda CBR 125 2006 (+1kpl honda osina), Vespa Lx50 06', Yamaha XT 125 08'[EX], Honda CBR125 R 08' [EX], Aprilia rx '10 [EX], Derbi Senda Sm '10'[EX]
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
10.7.2012 22:32
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut aksim97 » 10.8.2013 12:40

Nonii eile pääs kolmiosta eroon. Eipä ollut kummallisempi tunne. Ihmeellisempi juttu että alko olo tuntuu onnettomuusalttiilta kun papat tuuppaa vasemmalta kattomatta kaasu pohjas etee.. (mulla ei kolmioo)
Tarvitsetko Cebariin osia? http://www.motot.net/talli/osat/id62789/
aksim97
Pyörä:
Honda CBR 125 2013, Honda CBR 125 2006 (+1kpl honda osina), Vespa Lx50 06', Yamaha XT 125 08'[EX], Honda CBR125 R 08' [EX], Aprilia rx '10 [EX], Derbi Senda Sm '10'[EX]
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
10.7.2012 22:32
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut aksim97 » 11.8.2013 1:12

Hei! Iski tässä klassikkopyöräkuume kun tuli honda cb 125t2 vastaan. Nyt rupesin tässä miettimään pientä syysretkeä syyslomaksi.

Eli siis idea olis jotakuinkin tällainen: halvat lennot vaikkapa faijan kanssa saksaan, pyörät alle, keskieuroopassa pyörällä ajelu, suomeen paluu :)

Onko tuo pyörän ajamalla hakeminen mahdollista/laillista nykypäivänä? Täytyykö pyörään hankkia vakuutukset siirron ajaksi esim paikalliselta saksalaiselta katsastuskonttorilta kun vaihtaa pyörää omiin nimiin? Sitten suomessa ajo tulliin ja odottamaan verohakemus vetämään ja odottelua? :)
Tarvitsetko Cebariin osia? http://www.motot.net/talli/osat/id62789/
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 11.8.2013 23:05

Juu, karkeasti sanottuna homma menee näin (netin autonhakureissujen mukaan, mutta samallailla se pyöräänkin toimii):

1. Menet saksaan.

2. Menet pyöräkauppaan ja lyöt rahat tiskiin.

3. Pyörä jää vielä myyjälle, koska tarvitset rekisterikilvet (saksassa kilvet on henkilökohtaisia eikä ajoneuvokohtaisia kuten suomessa) eli menet paikalliseen rekisteröintivirastoon hakemaan siirtokilvet + vakuutuksen (vakuutuksen voi hankkia muualtakin, mutta sitten on vähän enempi säätöä) tai annat myyjän hoitaa tämän ruljanssin.

5. Ruuvaat myyjän luona kilvet pyörään ja ajat pyörän suomeen (saa toki niin kauan kuin kilvet on voimassa harrastaa matkailua ja ajella saksassa ja muuallakin missä vaan hyväksytään saksalaiset siirtokilvet, eli ei tarvitse ajaa suorinta tietä suomeen).

6. Täytät tullin paperit ja hommaat 3kk siirtokilvet + normaalin prätkävakuutuksen runkonumeron avulla (pyörä kun ei vielä ole suomikilvissä niin tämä on ainoa keino yksilöidä se vakuutusyhtiön tietokantaan).

7. Viet pyörän rekisteröintikatsastukseen ja odotat autovero päätöstä.

8. Maksat autoveron kun päätös on saapunut ja käyt hakemassa normaalit rekisterikilvet katsastuskonttorilta.

9. Ruuvaat normaalit suomikilvet paikalleen ja ruljanssi on ohi, eli allasi on nyt suomeen rekisteröity moottoripyörä jonka omistaminen ei poikkea mitenkään ns. suomi-pyörään (virallinen maahantuoja tuonut maahan ja jälleenmyyjä myynyt asiakkaalle) verrattuna.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Kolmetoista
Pyörä:
Nelipyöräinen
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
12.9.2010 19:06
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Kolmetoista » 11.8.2013 23:15

Saksassahan on kevareis tuo rajoitinhomma, että ne kulkee vaan 80km/h. Tais olla niin, että ekanavuonna piti ajaa rajoitetulla ja sitten saa ottaa sen pois vai kuinka se meni? Ei kumminkaan oo varmaan iso homma poistaa sitä pyörästä, onkohan noissa vanhoissa edes niitä?

Isä osti 900cc Hondan sieltä jokuaika sitten, ajoi sillä ~30tkm ja myi vielä aika reippaalla voitolla eteenpäin.
http://www.autoscout24.de/motorrad tuolta kannattaa katella, sieltä se Hondakin löytyi. Aika kannattavaa hommaa tuo näyttää olevan, lähellä oleva MP-liike hakee aina täysperärekallisen pyöriä Saksasta.
Motot.net Galleria
Moottorit.net Galleria
MYYDÄÄN 17" ja 18" Supermotorenkaita
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 12.8.2013 0:24

Joo, kyllä toi harvinaisten pyörien kanssa ainakin on kannattavaa kun on iso maa ni on paljon valikoimaa, ja mikä ettei yleistenkin kanssa jos sopiva helmi sattuu löytymään.

Ja saksassahan on myöskin olemassa katsastuspakko prätkille (en kyllä oo varma koskeeko piikkejä), että ei voi mitä hyvänsä paskaa myydäkään.

Ja toinen hyvä sivusto on http://www.mobile.de

OT: Kevarikorttia suorittaesani kun opettajan kanssa puhuttiin niitä näitä pyöristä, niin kertoi et kyseisen koulun 1 pyörä oli tuontipeli jonkun ulkolaisen autokoulun käytöstä ja sanoi myöskin, että itse ei ostaisi ikinä käytettyä pyörää suomesta kun esim. saksasta saa samalla rahalla parempikuntoisen.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Nakkee96
Pyörä:
Gilera sc 125
Liittynyt:
6.1.2012 19:58
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Nakkee96 » 12.8.2013 21:33

Mitäs kautta ne ajeluttaa espoossa inssissä, onkos jollain tietoa?
Baronalta lähtee

Ulkopaikkakuntalainen kyselee :roll:
vaihetaan gilera, sm/enska pyörään
il3
Pyörä:
Yamaha WR 125X, Kymso
Liittynyt:
23.10.2011 16:51
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut il3 » 15.8.2013 23:33

Olisko kellään tuohon käsittelykokeen pujotteluun vinkkejä? :( Autokoulun Dukella tuntuu, että kokoajan väkisinkin meinaa jalalla ottaa vastaan. Katsessa ei mitään vikaan, mutta tahtoo mennä väkisin kanttaamiseksi...

Omalla WR:lla, kuin kokeillin ihan huvikseen, niin meni joka kerta täydelliseti, mitään vinkkejä? :roll:
Helvetinhedelmä
Pyörä:
DT 125x '06, DT 125R '90, Monkey jne.
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
11.4.2012 14:44
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Helvetinhedelmä » 16.8.2013 0:37

Itselläkin meinaa käydä sama juttu, tai sitten käy niin ettei käännä tarpeeksi ja mennään pujottelualueen ulkopuolelle :D Huomasin että kannattaa vaan yrittää löytää juuri oikea nopeus, tosin se on vähän siitäkin kiinni millainen tuntuma on pyörään. Eli paras vinkki on mahdollisimman paljon treeniä ;)
Läbä
Pyörä:
EX!! Peugeot Xp Street Evo 3 08/ Cagiva Mito 03 Fighter Proju
Paikkakunta:
Lempäälä/Ideapark
Liittynyt:
22.3.2011 23:08
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Läbä » 16.8.2013 12:25

Enemmän kaasua autto ainakin omalla kohdalla.
Youtube Kanava Manki Keulaa, TSKM miitti ja muita videoita SUBSCRIBE
Seuraa Fighter Mito Projektia!
Cagiva osaa halvalla! TARJOA!
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut AceFin » 16.8.2013 14:51

Jos on oma pyörä jolla harjoitella, niin luulen että pelkkä paikallaan pyöriminen auttaa pujottelussa. Eli siis käännät stongan stoppariin kiinni ja pyörit ympyrää tasapainottaen kaasulla ja kytkimellä.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
NewSpeedRider
Liittynyt:
12.5.2013 13:17
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut NewSpeedRider » 16.8.2013 15:46

Ja vähän painamalla takajarrua pyörä pysyy paremmin pystyssä, ainakin ite pystyn pyörittämään honda nsrrää ohjaus tapissa aika kallellaan kun painan jarrua.
Tricky
Pyörä:
Rieju Mrt motard
Liittynyt:
11.3.2011 22:57
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Tricky » 18.8.2013 17:52

Tää on varmaan aika monta kertaa kysytty kysymys , eli mitä kaikkea se inssi-setä tarkastaa pyörästä? voiko siis mennä täysitehoisella ?:D