Täällä on monesti sanottu sitä että "jos paljon ajat nii nelitahti on luultavasti parempi". Itteäni vituttais jos olisin nelarin ostanut =D eikä minulla sitä enää olis, oisin vaihtanu kakstahtiin.
Ajan paljon "pakosta" mutta käyn myös vain ajelemassa. Pakko sanoa että kyllä täysitehoinen kakstahti on herkkua, erityisesti ohituksissa, ylämäissä, kakspäällä, isoissa nopeuksissa jne. Eli silloin kun kaivataan tehoa. Ostaessa Aprilia RS:ni oli vakio, ihan mopo vehje. Ei mitään vääntöä ja huiput 115. Jäi kuin tikku paskaan CBR:lle jossa oli tyhjä putkisto ja uudelleen ohjeilmoitu ruisku.
Tästä tappiosta toivuttuani tilasin Arrowin. Kyllä alkoi tehoa löytyä. Paljon pirteämpi, vääntää paremmin ja pieni piikki siinä 8000 kierroksessa. On niin paljon mukavempaa ajaa kun ei jää jalkoihin 100 alueella, varsinkin jos tulee ylämäki tai kauhea vastatuuli. Huippuja räsä ottaa tällä hetkellä 130 ilman ravea eikä hyydy välttämättä ollenkaan ylämäkeen.
Itse suosittelen lämpimästi kakstahtia vaikka ajaisi enemmänkin. Toisaalta jos kaveri on vain kulkuneuvo niin nelitahti voi olla toimivuusvarmuuden/kustannusten, riippuu tosin siitä kuka maksaa, takia järkevämpi vaihtoehto. Mutta jos tykkäät käydä ajelemassa urku auki mutkateillä niin on se täystehosella kakstahdilla helvetisti hauskempaa
ja ainakin räsällä pystyy ajamaan hyvin matka-ajoa (70km matkoja itte enimmäkseen ajanu), kakstahtisella tt-hussella ajava kaveri taas kertoi että on ihan järkyttävää koittaa ajaa suht koht tasasella vauhdilla 80km/h kun on siinä piikin kohdalla kierrokset. Matka-ajo kaksi päällä on myös vaivatonta täystehosella kakstahdilla, hyvin meni motarilla räsä kun päällä oli yhteensä 150kg painavat matkustajat.
Jos vauhdista tykkää eikä mahdollinen tyttöystävä pyörry kakstahdin tuoksusta niin suosittelen ehdottomasti kakstahtista kevaria:) ostat vähän ajetun pyörän syksyllä niin saat sen halvalla eikä tarttee alakertaa kauheasti rempata ennenku myyt joten rahaa pitäisi kaiken järjen mukaan säästyä. Ja jos isi maksaa niin sittenhän sillä ei ole edes väliä. Itte oon maksanu pyörästä puolet ja melkein kaikki bensat enkä edes ollut kesätöissä vaan käytin säästetyt synttärahat yms.
Vakuutuksia kannattaa myös oikeasti tutkia, riippumatta pyörästä, eikä ottaa vain sieltä mistä kaikki muutkin vakuutukset on otettu. Trygistä kaskoineen päivineen n. 600e, IFstä liikennevakuutus 2000e. Ja pyörä talveksi IF:lle seisontaan(ainut yhtiö josta saa mp:n seisontavakuutuksen) tai pois rekisteristä niin ei tarvitse vakuutuksia maksaa talvella. OT mutta hyvä säästökikka joten oli pakko sanoa.
Tulipas kauhea romaani mutta ehkäpä joku tästä hyötyy jotain =D