Turbo nelariin

Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 8.3.2009 14:29

lokitekki kirjoitti:Oon vähä lukenu noista nokista turbokäyttöön ja jos on overlapilla varustettu nokka ja pieni turbo, niin isoilla kiekoilla pakopaine on isompi kuin ahdot, jolloin ei toimi, mutta mun koneessa ei semmosta ongelmaa tule.
Kyllä esim 1600cc 1000hp koneessa on tosi jyrkkä nokka ja overlap.
Sitä mää vähä tuosa haen, että turbo ahtais paremmin.

Tämä on lähinnä kokeilu, että kuin nopeesti tuo nokka kuluu..


Ja mistäs sinä nyt sitten tiedät ettei siellä ole isoa overlapia jos et ole edes mitannut muutoksia tai suunnitellut niitä mitenkään?

Jos et ole mitenkään karkaissut sitä nokkaa, niin voin luvata että se kuluu hyvin nopeasti. Itse ostin aikanaan mankiin jyrkän nokan jossa oli ilmeisesti jäänyt pintakarkaisu tekemättä tehtaalla, kahdessa ajotunnissa nokka oli melkein käyttökelvoton.
Dank memes melt steel beams.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.3.2009 14:38

lokitekki kirjoitti:Sitä mää vähä tuosa haen, että turbo ahtais paremmin.
Tämä on lähinnä kokeilu, että kuin nopeesti tuo nokka kuluu..

Jos olisi jotain tietoa sen nokan nykyisistä asteista, niin siitä voisi jotain päätellä. Aiempien perusteella sanoisin että kannattaisi unohtaa se muokattu ja heittää vaikka sinne täysin muuntelematon vakionokka. Kestävyyteen taas, niin tässä yksi esimerkkilainaus vastaavanalaisesta kokeilusta ilman karkaisua : "Itsellä 850 hiottu nokka kesti 1000 km ja yksi venttiili aukeaa enää noin 5 mm." (ja tuossa siis sille nokalle oli tehty sitä nostoa muistaakseni 11mm)

Tume34 kirjoitti:...Itse ostin aikanaan mankiin jyrkän nokan jossa oli ilmeisesti jäänyt pintakarkaisu tekemättä tehtaalla, kahdessa ajotunnissa nokka oli melkein käyttökelvoton.

Jeps, juuri niin. Alussahan se kuluu hitonmoista vauhtia. Mitä pyöreämmäksi se nokan profiili kuluu, niin sitä hitaanpaa kuluminen on. Joka tapauksessa.. Jos jo 1000km:lla nokasta katoaa useita millejä, niin suosittelisin ennemmin vaikka vakionokkaa, kuin mitään omia nokkamuutoksia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50

ViestiKirjoittanut lokitekki » 8.3.2009 15:55

Kaikkee pitää kokeilla..
Kuva

Kyllähän tuo kestäis jos ois rulla keinut?
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 8.3.2009 16:16

Mistäs me se osataan sanoa että kestääkö se ja miten kauan se kestää? Oma epäilys että ei kestä.

Joo, kaikkea kannattaa kyllä kokeilla mutta järkeäkin voi käyttää.
Dank memes melt steel beams.
sumppa
Liittynyt:
3.2.2007 18:04

ViestiKirjoittanut sumppa » 8.3.2009 17:38

Tume on aina kannustava ja optimistinen :lol:. Rullakeinuilla varmaan toimisi mutta niiden sovittaminen on jotain muuta kuin helppoa..
EVP Eläkeläinen
Liittynyt:
30.4.2005 14:40

ViestiKirjoittanut EVP » 8.3.2009 20:26

Miksi pitäisi kannustaa idiotismiin? Parempi että täällä on sentään jokin järjen ääni ampumassa alas huonoimpia ideoita tai huonoimpia toteutuksia.
D'oh! -Homer Simpson
-Carbon-
Pyörä:
Derbi -06
Liittynyt:
13.6.2007 15:28

ViestiKirjoittanut -Carbon- » 8.3.2009 21:11

http://www.youtube.com/watch?v=lDYe7wD3tC8 Siinä ahtaa ihan kivast. Mikä turbo toi mahtaa ol? Voiks toi kone ol 50cc? Ku noin hyvin ahtaa, tietty jos turbo on täysin passeli ni mikäs siin sit. Toi rupee 6k kohtaal kivast heräämään. :)
Myydään Rieju MRX 50 2005 mopo
EVP Eläkeläinen
Liittynyt:
30.4.2005 14:40

ViestiKirjoittanut EVP » 8.3.2009 21:25

Kytkinkopasta päätellen tuo motti näyttäisi 110-160-kuutioiselta.
D'oh! -Homer Simpson
-Carbon-
Pyörä:
Derbi -06
Liittynyt:
13.6.2007 15:28

ViestiKirjoittanut -Carbon- » 8.3.2009 21:29

EVP kirjoitti:Kytkinkopasta päätellen tuo motti näyttäisi 110-160-kuutioiselta.


Jossain kommenteis puhuttiin 150-160cc koneest.
Myydään Rieju MRX 50 2005 mopo
sumppa
Liittynyt:
3.2.2007 18:04

ViestiKirjoittanut sumppa » 8.3.2009 22:16

Jep, YX se on. Eli vähintään 150-kuutioinen.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 9.3.2009 19:19

-Carbon- kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=lDYe7wD3tC8 Siinä ahtaa ihan kivast. Mikä turbo toi mahtaa ol? Voiks toi kone ol 50cc? Ku noin hyvin ahtaa, tietty jos turbo on täysin passeli ni mikäs siin sit. Toi rupee 6k kohtaal kivast heräämään. :)


Vaikea päätellä yhtään mitään tuon videon perusteella.
Dank memes melt steel beams.
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50

ViestiKirjoittanut lokitekki » 9.3.2009 20:09

Kyllä sillä on tuola muitaki videoita.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 9.3.2009 20:54

Itse laittelin tänään kaikki sähköt uusiksi ja mittariston kiinni ni näkee vähän millä kierroksilla ajellaan. Huomenna kaikki bensalinjat uusiksi ja nätimmät asennukset.

e:Ja lyhennän tuota alkukäyrää pari senttiä.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 11.3.2009 16:21

0.5Bar@9000Rpm
Jotain vielä pitää säätää ja paljon. Pari kertaa saanu kerättyä tuon verran ja sitten vaan ei kierrä sinne teki mitä teki. Paukkuu vaan rajusti turbossa kun menee ahdoille.
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50

ViestiKirjoittanut lokitekki » 11.3.2009 17:16

Jos vapaalla paukkuu ja tulee mustaa nii rikkaallahan se.
Tai reippaasti laihalla ja tuut huomena sanomaan että kilahti :D

Testailin nokkaa kanteen ja nostoa 9-10mm ja overlappia 3mm.