Saa kyllä mankissa olla perkeleen pieni turbo, että toimis kunnolla, siltikään sitä ei varmasti saa kovin herkäksi, eli viivettä tulee reippaasti (turboviive). Mulla on tuolla tallissa TDI-auton turbo, tollanen pieni Garretti, mutta uskosin olevan mankiin vielä liian ison, jos haluaa kunnolla toimivan.
Aijaa, teillä on siinä noin vähän kuutioita... Ajattelin että joku 110-125cc mosa kiinni, siinä varmaan pyöriskin jo jonkunlainen turbo
En tiiä minkä kokonen tuon Unon turbo on, mutta se voisi olla tutustumisen arvoinen kapine. Mutta sen sanon, että mitään jättimötikkää ton kokoseen koneeseen ei kannata yrittää, kun tuokin Garretti on peräisin 2,0 diiselistä (niissä on kyllä muutenkin yleensä pienet puhaltimet)
Joo ja nyt vasta tajusin, että laitatte sen remmiahtimella... Voipi olla ton kokosessa koneessa niin , että ahdin syö vaan puolet tehoista, nimittäin se todellakin ottaa ison osan tehosta siihen pyörimiseen. Kyllä luulis tuon 40k - 100k rpm riittävän, kun se on normaalinkin turbon pyörimisnopeus yleensä. Semmoisiin kierroksiin vaatii kyllä niin pitkät välitykset, että alkaa mankista loppumaan vääntö sen pyörittämiseen
Niin ainakin uskosin, mutta mielenkiintoseltahan tuo projekti kuulostaa, vaikka mopo onkin kyseessä
Öljynkierron voi tietääkseni ottaa siitä kannen sivusta, mistä laitetaan lauharinkin kierto. Paluuputki vaikka "öljypohjaan", eli tässä tapauksessa öljyntyhjennystulpan tilalle banjopultilla ja banjolla letku kiinni. Todellakin on hyvä parantaa öljynkiertoa jos ahtimen pistätte, se jos mikä vaatii kunnon voitelun. Eli mahdollisimman suurella tuotolla oleva pumppu kiinni, ja hyvät öljyt koneeseen... Ei muuten pyöri kauaa se puhallin
Onnea projektiin ja pahoittelut epäselvästä tekstistä
Räsä lähti, ja Räsää myös tilalle...