Yamaha TZR viritys/tekniikka

TZR 1990
Liittynyt:
26.6.2010 2:38
TZR käynti häikkää

ViestiKirjoittanut TZR 1990 » 26.6.2010 2:57

Eli olen jo 28 vuotias kaveri mutta harrastan myös vielä näitä pienempiäkin pyöriä ja omistan myös isoja pyöriä. Mutta nyt on vuorossa TZR vuodelta 1990. Kone toimii hyvin ja kulkee mutta ei käy tyhjäkäyntiä ja kierrokset on hetken 3 tonnissa kaasutuksen jälkeen. Sit pienenee tonniin ja sammuu ja on kuitenki hilkulla että kävis tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynnin säätö ainakin vaan huononsi tilannetta. Tuorevoitelu järjestelmä ei ole enään käytössä ja ajattelin et auttasko niiden putkien tukkiminen? Ypvs on käsin säädettävä ja rekisteri otteessa lukee että lukittu 5mm:n ruuvilla=) Mut ei ole. Ostin kyseisen vempeleen eilen ja seissyt tosin pitkään (vuosia). Bensaki menee ajan kuluessa huonoksi ajattelin siitä alkaa asiaa tutkimaan eli tankki tyhjäks ja uutta bensaa ja samalla tukin tuorevoitelu järjestelmän letkut kun en luota niihin näin vanhoissa peleissä =) Ja jos se sieltä saa ilmaa ku ei ole tukittu millään ja siks temppuilee? Kaasarin pääsuutin on rekisteri otteen mukaan vaihdettu 170. Oisko liian pieni sekin?


Akkua ei ole tällä hetkellä kiinni ollenkaan kun oli haljennyt kiinni hakiessa.
Viimeksi muokannut TZR 1990 päivämäärä 26.6.2010 3:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 26.6.2010 3:00

jos et oo putsannu kaasaria niin tee se ensin ja kato samalla minkäkokoset suuttimet siellä on. entinen omistaja on ottanu kurit pois ja vaihtanu pelkästään pääsuuttimen ja tyhjäkäyntisuutin on vielä liian pieni ? täystehona vakioputsarilla pitäs olla Pää 180, Tyhjäkäynti 22,5
TZR 1990
Liittynyt:
26.6.2010 2:38

ViestiKirjoittanut TZR 1990 » 26.6.2010 3:06

Joo se menee siinä samalla kun tankin tyhjentää. Sekin on pelkästään joskus auttanut isommissa pyörissä pikku häiriöihin. Nyt suutin on 170 mut en tiedä pitääkö kutinsa toi rekisteri ote kun kaveri on sille joskus 6 vuotta sitten jotain tehnyt mut ei muista oikeen et mitä. Nyt päätin ostaa sen pois ja saa kummipoikakin pyörän jahka se käy herraa miellyttävällä tavalla =) No huomenna alkaa aamusta heti se homma kun on vapaata autoista eli töistä=)
TZR 1990
Liittynyt:
26.6.2010 2:38
Käynti häikkää

ViestiKirjoittanut TZR 1990 » 26.6.2010 3:17

Eli se itse väänettävä 2 asentoinen ypvs olis tarkotus pitää aluksi ainakin kiinni asentona ja siihen saada se käymään myös tyhjäkäyntiä. On helpompi sen alotella kun ala väntöä on paremmin normina. Ja tosin akkua ei ole kun kaupat kiinni niin sekin voi tehdä kaikenlaista sivu kivaa. Mut luulen et kun se on 4-6 vuotta seissyt niin kunnon putsaus ja kulutus osien vaihto tekee jo paljon (kuten jo totesitkin) ja ehkä jopa korjaa koko ongelman. Mut periaatteessa se saa myös ilmaa tuorevoitelu systeemin letkun paikoista kun eivät ole tukittu kaasarin kohdalta onko mahdollista?
Darkdork
Pyörä:
-87 TZR
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
30.10.2005 11:53

ViestiKirjoittanut Darkdork » 26.6.2010 14:32

Tukit ihan ensimmäisenä sen tuorevoitelunipan kaasuttimesta niin ei vedä ilmaa ainakaan sieltä, koska oireet viittaavat ainakin imuvuotoon. Toisekseen putsaa tankki ja pistä uudet bensat sinne(muista 2t-öljy sekaan) ja kaasarin vois puhdistaa myös. Akun perimmäinen tarkoitus on vielä hieman varjossa minulta näissä, kait sen pitäisi normaalisti ilmankin toimia ainakin moottorin puolesta.
Itsellänikin tzr projekti. Palapelinä tehty, osa sieltä toinen täältä. Pian on valmis, sitten rekisteröimään ja eikun baanalle :P Isompaakin pyörää saisin jo ajella, mutta tämmönen puuhasteluprojekti tuli vastaan niin otin.

EDIT: Terves, semmonen kysymys, että osaisitko sinä kertoa mihin kaasuttimessa oikealla puolella sijaitsevasta valkoisesta muovisesta nipasta kuuluisi lähteä letku?
TZR 1990
Liittynyt:
26.6.2010 2:38
TZR käynti häikkää

ViestiKirjoittanut TZR 1990 » 26.6.2010 21:13

Joo eli tyhjensin tankin ja sekotin sinne uudet bensat ja mun piti se tuorevoitelu järjestelmä ottaa kokonaan pois mutta ei suostunut käymään ilman sitä joten laitoin takas ja tukin suoraan sen letkun kaasarille. Mutta nyt kävin sillä sitten ajamassa noin 40km lenkin ja aika haipakkaa kyytiä ja muutosta on näkyvissä =) Alkaa käymään paremmin mitä enemmän ajaa eli olisko vaan ajon puutetta. Tyhjäkäynti tosin vielä jää sinne 3000krm ja laskee siitä sit hetken päästä mut se pitänee säätää nyt uusiksi ja puhdistaa samalla koko kaasari sitä en kerennyt vielä tekemään. Ajattelin mennä koittamaan suoraan kovaa raaka ajoa jos suurimmat paskat sais poltettua pois ja onnistuhan se osittain ;)

Niin ja samalla vois katsoa et ne suuttimet on sopivan kokoiset kaasarissa. On nää kesäsin kivoja pelejä pyörän koosta riippumatta =) Ja tulpasta puhumattakaan. Kun aukeaisivat nyt vaan kaupat et saan tarvittavat osat niin eiköhän ala toimimaan. Vika alkaa olemaan suht paikannettu kiitos kaikille avusta =) Nyt vien sen takasin tallille ja kovaa kyytiä katsotaan mitä se tuumaa lisä kilometreistä.
Darkdork
Pyörä:
-87 TZR
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
30.10.2005 11:53

ViestiKirjoittanut Darkdork » 26.6.2010 23:00

Ei juma :D kukaan ei kerro mihin kaasarin muovinipasta menee letku?? Ei kerrota huolto-oppaassa enkä löytänyt googlettamallakaan.. ei kait se sitten ole mikään tärkeä.
Peraa_
Pyörä:
Yamaha TZR 125
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
6.7.2009 21:50

ViestiKirjoittanut Peraa_ » 27.6.2010 19:39

ei vaan menis vesipumpulle se letku?
Darkdork
Pyörä:
-87 TZR
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
30.10.2005 11:53

ViestiKirjoittanut Darkdork » 27.6.2010 23:29

Eipä taida mennä, mistä se sinne menisi? Laitoin nippaan letkun ja letkuun työnsin pultin. Katsotaan mitä tapahtuu, kun tulee käynnistämisen hetki pyörällä. Kuinka monta asentoa avaimella virtalukossa muuten kuuluisi olla jos 'rattilukon' asentoa ei lasketa?
Agua
Pyörä:
Pv, S1, Tzr
Paikkakunta:
Ristijärvi
Liittynyt:
2.8.2008 23:22

ViestiKirjoittanut Agua » 28.6.2010 13:00

Mulla on 3 virta lukkoa ja jokaisessa on vain 2asentoa jos ei lasketa rattilukkoa
Tzr projekti : viewtopic.php?f=93&t=76365
PV 125cc projekti : viewtopic.php?f=72&t=77231
Darkdork
Pyörä:
-87 TZR
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
30.10.2005 11:53

ViestiKirjoittanut Darkdork » 28.6.2010 17:36

Kiitos vastauksesta. Ihmetytti vain hieman, kun hankkimassani virtalukossani oli 2 asentoa, en tiedä miksi, mietin kai liikaa :D Pian pääseekin kokeilemaan josko tetsari hörähtää käyntiin. Sähköt pitäisi enää vetää niin pääsisi testaamaan.
Muuten vastaa tekniikalta alkuperäistä täystehosta paitsi pakoaukonsäädin on poissa käytöstä ja lukittu auki asentoon, kantta laskettu, Boyesen teholäpät, vapaasti virtaava ilmansuodatin ja etuketjuhamppi piikin pienempi, kuin alkuperänen.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 28.6.2010 17:58

suosittelen laittamaan se säätimen joskus toimimaan. tuplaa alaväännöt ja laskee kulutusta reipaasti :)
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16

ViestiKirjoittanut kersti91 » 28.6.2010 19:25

Johani kirjoitti:suosittelen laittamaan se säätimen joskus toimimaan. tuplaa alaväännöt ja laskee kulutusta reipaasti :)

Joo, mutta se tehopiikki on kyllä miehekäs ilman YPVS:ää. Kukin tavallaan.
Tarkista kampiakselin stefa.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 28.6.2010 20:11

kersti91 kirjoitti:
Johani kirjoitti:suosittelen laittamaan se säätimen joskus toimimaan. tuplaa alaväännöt ja laskee kulutusta reipaasti :)

Joo, mutta se tehopiikki on kyllä miehekäs ilman YPVS:ää. Kukin tavallaan.


sama huipputeho ja tehopiikki siinä on ypvs:n kanssaki, se tehopiikki ei vaan tuu niin yhtäkkiä. ja jos haluaa niin ei siihen tarvi ku yhen sähkösen kytkimen niin voit lukita sen säätimen auki. eli katkaset siltä vaan virran ku se on auki.
jynsered
Pyörä:
Yamaha TZR
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
10.9.2009 7:56

ViestiKirjoittanut jynsered » 28.6.2010 21:50

Sanoha Johani ku tunnut olevan guru näissä dt/tzr asioissa, et ku otin männän pois nii ei lue mitää numeroita, pelkästää vaa se nuoli, nii onko se vakiomäntä eikä ylikoon? :D

Ja toinen homma et ku männänrengas oli toinen jumissa nii liekköhä sen takia tulppa oli vaaleanruskea siitä eletrodista ja kierreosa öljyinen?