Yamaha DT viritys/tekniikka

Settis
Pyörä:
-04 RE(ex) & -07X proju
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
28.1.2012 14:30
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Settis » 30.5.2013 21:57

Kyllä mää ny sentään tiiän miten kaasari toimii mutta nyt loppuu ymmärrys kun ei toiminta muutu yhtään vaikka ois 250 tai 400ps...
Foomas
Liittynyt:
7.9.2012 22:19
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Foomas » 30.5.2013 22:07

Meneekö detsin runkoon suht vähillähommilla yz:tan koneet jotka on semmosista putkirunkosista pyöristä ?
renek96
Liittynyt:
12.5.2013 20:08
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut renek96 » 31.5.2013 12:47

mikähän tossa omassa dt ssä o ku ajaa muutama sata kilometriä niin sammuu ku seinää eli kipinä katoo antaa olla hetken niin käy taas kaverilla sama ja on kai käämissä vika :s
Settis
Pyörä:
-04 RE(ex) & -07X proju
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
28.1.2012 14:30
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Settis » 1.6.2013 17:33

Oisko kellään tietoa että missäs vika kun ei meinaa saada detsiä toimimaan ollenkaan. Käy rikkaalla vaikka kokeiltu suuttimia 400-165. Muuten kyllä toimii ihan hyvin 3/4 kaasuun asti kun 50tk, neula keskimmäisessä lovessa, mutta ongelmahan on siinä kun ei piikillä pysty ajamaan kun alkaa pätkimään ja röpöttämään. Kaasarihan on 32mm mikuni vakioläpillä ja en usko että vika on enää edes kaasarissa kun ei vaikuta paljoakaan täyskaasun käytökseen vaikka ps oisi 400 tai 180. Joten mistä etsiä vikaa?. Putsarina piper, läpät vakiot (ei raota), kaasari puhdistettu, kokeiltu parilla tulpalla, saa kipinää. Mistä kannattaisi alkaa etsiä vikaa?

E: joo-o, vika oli kaasarissa kun 28mm alko toimimaan, mutta nyt ilmeni uusi vika. Elikkä kiihdytin suht rauhallisesti ja juurikun pääsin piikille ni vaimea kolahdus kuului ja suht ärsyttävä tärinä alkoi. Tasapainoakselissa vika ei ole, että oisko kampuranlaakeri menny... Kone rempattu 300km sitten ja nyt kun magneettoa heiluttaa ylösalas niin tuntuu ihan kiitettävä välys... Toisessa detsissä ei tunnu. Ei rohise eikä mitään mutta silti tärisee piikille päästyään. Eli kone irti ja laakerit vaihtoon vai?.
Kasaka
Liittynyt:
23.4.2013 11:47
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Kasaka » 7.6.2013 7:41

Tehot katosi eilen hiekkamontulla. Kävely vauhtia ajelin kantoja väistellen ja lähdin siitä kiihdyttämään niin kuulu vaan humina ei ottanut piikkiä.
Olisikohan lämmennyt liikaa kun syylärin ylivuotoputkesta tiputteli nestettä?
Onkohan näissä kierrosten rajoitinta ettei anna ottaa täysiä kierroksia keittämispisteessä? Vai lämpesiköhän niin että mäntä tai renkaat meni, tai kannentiiviste? Mäntäsarjalla ajettu alle 10h Miten muilla on käynyt?
Kokeilin 15min jälkeen uudestaan, tuntui että olisi paremmin ottanut kierrosta muttei kunnon piikkiä.
Kasaka
Liittynyt:
23.4.2013 11:47
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Kasaka » 7.6.2013 7:44

renek96 kirjoitti:mikähän tossa omassa dt ssä o ku ajaa muutama sata kilometriä niin sammuu ku seinää eli kipinä katoo antaa olla hetken niin käy taas kaverilla sama ja on kai käämissä vika :s

Varmaan hapettunut(neita) liitin, itsellä katosi virrat ja kipinä hapettuneiden liittimien vuoksi. Myös uus tulppa on jees. :)
mammuzi
Pyörä:
Yamaha Dt 125 r '95 Gas Gas EC 50 '06
Paikkakunta:
Jämsä
Liittynyt:
25.3.2013 10:13
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut mammuzi » 7.6.2013 12:21

Kasaka kirjoitti:Tehot katosi eilen hiekkamontulla. Kävely vauhtia ajelin kantoja väistellen ja lähdin siitä kiihdyttämään niin kuulu vaan humina ei ottanut piikkiä.
Olisikohan lämmennyt liikaa kun syylärin ylivuotoputkesta tiputteli nestettä?
Onkohan näissä kierrosten rajoitinta ettei anna ottaa täysiä kierroksia keittämispisteessä? Vai lämpesiköhän niin että mäntä tai renkaat meni, tai kannentiiviste? Mäntäsarjalla ajettu alle 10h Miten muilla on käynyt?
Kokeilin 15min jälkeen uudestaan, tuntui että olisi paremmin ottanut kierrosta muttei kunnon piikkiä.


Kyllä se itellä ainakin kun lämpenee liikaa niin tehot häviää. Voihan tietenkin tulpastakin olla kiinni jos oikein kuumana käy niin tulppa ei halua kunnolla toimia ja se näkyy sitten tehoissa.
Maekine
Pyörä:
Suzuki GSX 1300 B-King
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
2.3.2013 14:21
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Maekine » 10.6.2013 11:19

No kyllä sen huomaa, jos tulppa ei anna kipinää. Esiinty mm. paukkumista pakoputkessa.

Kävelyvauhdissa näitten ei kyllä kuuluisi lämmetä liikaa, koska löyty nestejäähdytys *:) Jos nesteet kiertää ja termari toimii, niin ei pitäisi hirveästi kuumentua.
¤SuZuKi¤
Sksksk
Pyörä:
KTM 200 EXC (EX), DT 125X (EX), YCF 150(EX), Honda Monkey (EX), Beta RR (EX)
Paikkakunta:
Lehtimäki
Liittynyt:
23.6.2010 13:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Sksksk » 10.6.2013 16:03

Moikka, kyselisin että mistä sais tilattua uuden pakoaukonsäätimen laipan ja akselin, tai olisko jollakulla kenties käytettynä mulle myydä..? Mieluusti nopeaa, kun pitäis ajelemaan päästä jollakin.. :( Oma näyttää tältä: Kuva Ja laipan sisällä pitäis vissiin olla kuusiokolopultille kierteet, mutta mulla ei kyllä siellä näy yhtään mitään, akseli myös jälkiä täynnä ja käyttökelvoton..
deetee valdo
Liittynyt:
22.8.2012 23:34
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut deetee valdo » 10.6.2013 22:03

mitäs tämä "johtokikka" oikeen tarkoittaa? mikä johto pitäisi maadoittaa ja mitä siiitä hyötyy? rupeaako pakoaukonsäädin toimimaan jotenkin eritavalla sitten? ja itsellä detsistä löytyy paljon enemmän ylätehoja silloin kun säätimen vaijerit ovat "väärimpäin" eli menevät ristiin, tällöin kyllä alhaalta ei vedä niin hyvin mutta piikki on aivan tajuttoman suuri dt:lle!!!. ja kuuluuko pakoaukon laipan mennä vira-avaimesta kääntäessä auki asennosta kiinni ja taas auki???? siinä parit kysymykset ja toivottavasti osaisitte auttaa!
Settis
Pyörä:
-04 RE(ex) & -07X proju
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
28.1.2012 14:30
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Settis » 11.6.2013 1:45

Johtokikka maadoittaa ypvsn joten se alkaa toimimaan oikein eikä enää ole lukittu kuristusasentoon, eli aukeaa yläkierroksilla. Virta-avaimesta käännettäessä ypvs laipan pitäisi olla kokonaan auki.
Koivune_
Pyörä:
Yamaha DT 125X -06, Suzuki PV -90, Suzuki PV -91 Honda Monkey -83
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
29.8.2012 19:50
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Koivune_ » 13.6.2013 22:19

Eli pitää nyt kysyä täällä kun sillon tällön DT osottaa oikuttelemisen merkkejä. YPVS ei siis ilmeisesti toimi niin kuin pitää. Eli virrat päälle kytkiessä servo kiekko tärisee viitisen sekuntia, ei siis tee "tarkastuskierrosta" ollenkaan. Että onko siitä haittaa? Ja vaikuttaako huono akku siihen? Vaijerit oon öljynny. Ajossa silloin tällöin hyytyy kiihdyttäessä, vauhti siinä 90 tuntumassa ja siihen jää. Hiljentää ja kiihdyttää uudelleen niin aivan normaalisti piikkiä ottaa ja kierroksia. Onko mahdollisesti jokin kontaktihäiriö jossain johtoliitoksissa vai mitä. Edellinen omistaja johtokikan tehnyt ja ittelle siis aivan vierasta tekniikkaa nää servot ja sähköjärjestelmät muutenkin. Ja mistä löytyy oleellisemmat johtoliitännät YPVS servoon liittyen, jotta voisin tarkistaa ne. Ja pyörä on säädöissä oikeen hyvin, ei booaa eikä röpötä, käy tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun juuri oikealla tavalla. Ensviikolla tarkotus kaverin kanssa lähteä pidemmälle reissulle niin ois ollu mukava saada toimintavarmuutta pyörään, ettei siellä tarvii mitään kenttäasennuksia tehdä. Ja taitaa Detsin tyyppivika olla nämä YPVS häiriöt, että jos joku viittis sen huollosta ja kunnossapidosta kertoa niin kiitosta vaan.
joobanoba
Pyörä:
Husqvarna "SM" 125 -05/-10, ex Generic Trigger 50 -12, ex DT 125 -95, ex Jincheng Monkey -04, ex KX 80 -86, ex Keeway F-ACT -06
Paikkakunta:
Mänttä
Liittynyt:
20.7.2012 20:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut joobanoba » 13.6.2013 22:28

Miten -04 DT:n koneeseen vaihdetaan startin hiilet? :roll:
[Husseproju]
viewtopic.php?uid=132741&f=93&t=86563&start=0
Kolmetoista
Pyörä:
Nelipyöräinen
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
12.9.2010 19:06
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Kolmetoista » 13.6.2013 23:00

Kiinnostais muakin.. :)
Motot.net Galleria
Moottorit.net Galleria
MYYDÄÄN 17" ja 18" Supermotorenkaita
Sksksk
Pyörä:
KTM 200 EXC (EX), DT 125X (EX), YCF 150(EX), Honda Monkey (EX), Beta RR (EX)
Paikkakunta:
Lehtimäki
Liittynyt:
23.6.2010 13:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Sksksk » 14.6.2013 13:28

Koivune_ kirjoitti:Eli pitää nyt kysyä täällä kun sillon tällön DT osottaa oikuttelemisen merkkejä. YPVS ei siis ilmeisesti toimi niin kuin pitää. Eli virrat päälle kytkiessä servo kiekko tärisee viitisen sekuntia, ei siis tee "tarkastuskierrosta" ollenkaan. Että onko siitä haittaa? Ja vaikuttaako huono akku siihen? Vaijerit oon öljynny. Ajossa silloin tällöin hyytyy kiihdyttäessä, vauhti siinä 90 tuntumassa ja siihen jää. Hiljentää ja kiihdyttää uudelleen niin aivan normaalisti piikkiä ottaa ja kierroksia. Onko mahdollisesti jokin kontaktihäiriö jossain johtoliitoksissa vai mitä. Edellinen omistaja johtokikan tehnyt ja ittelle siis aivan vierasta tekniikkaa nää servot ja sähköjärjestelmät muutenkin. Ja mistä löytyy oleellisemmat johtoliitännät YPVS servoon liittyen, jotta voisin tarkistaa ne. Ja pyörä on säädöissä oikeen hyvin, ei booaa eikä röpötä, käy tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun juuri oikealla tavalla. Ensviikolla tarkotus kaverin kanssa lähteä pidemmälle reissulle niin ois ollu mukava saada toimintavarmuutta pyörään, ettei siellä tarvii mitään kenttäasennuksia tehdä. Ja taitaa Detsin tyyppivika olla nämä YPVS häiriöt, että jos joku viittis sen huollosta ja kunnossapidosta kertoa niin kiitosta vaan.


Avaa koko YPVS ja puhdista ja tarkista että kaikki on kunnossa, juuri pari viestiä aiemmin lähettämässäni viestissä ypvs teki tarkistuksen just tuolla lailla että se vaan junnas viitisen sekunttia paikallaan, eikä kiertänyt ollenkaan kierrosta, tuossa tulos. :D Pyörä kuitenkin toimi jopa tehokkaammin kuin ennen vaikka tarkistusääntä ei tehnytkään oikein, joten jotenkin on ypvs ennen ollut jumissa, tai väärin säädetty, mutta tuurilla menty ettei ole mitkään ypvs:stä irronneet palaset rikkoneet mäntää tai muuta, joten kannattaa tarkistaa se ypvs :)