Turbo nelariin

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 24.9.2009 22:08

Pappis79 kirjoitti:Millä tavalla se vähentää turboviivettä? Mun logiikan mukaan se just pidentää sitä, koska laskee paineet pois vaihdettaessa, jolloin ahdin joutuu taas kehittämään paineen uudestaan...


Ehkäpä logiikka on sitten väärä. ;)
Nimittäin kun turbo kehittää sen suuren paineen, ei olekaan enää pakokaasuvirtausta ylläpitämässä turbon nopeutta (ts. pyörittämässä turboa), jolloin se suuri paine muodostuu siivikon liike-energialla ja siivikon pyörintänopeus laskee. Ja sen jälkeen, kun siellä on se suuri paine, se paine karkaa sieltä ja hidastaa turboa vielä lisää. Tällöin kaasua painettaessa joudutaan kiihdyttämään turboa huomattavasti enemmän kuin ilman dumppia ja se taasen näkyy siihen kiihdyttämiseen tarvittavan ajan lisääntymisenä.

Imukanavan tilavuus ei ole niin suuri, että sen sisältämällä ilmamäärällä voitaisiin käyttää moottoria turboviiveen ajan, itseasiassa se riittäisi hädintuskin sekunnin murto-osan tarpeisiin.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Miuge
Liittynyt:
1.4.2004 16:30

ViestiKirjoittanut Miuge » 24.9.2009 23:23

Keep it simple:
Oletetaan että kaasuläppä suljetaan vaihdetta vaihtaessa, mitä käy virtaukselle ahtoputkessa? Virtaus pysähtyy ja kasvattaa painetta putkistossa joka taasen lyö kompuran siiville (sakkaa, josta kuuluu se TURBOÄÄNI TSU TSU TSUU!) ja hidastaa täten pyörimisnopeutta. Dumppi päästää paineet pihalle, virtaus säilyy ja hyrrä pyörii iloisesti vaihdon ajan. Läppä auki, soppaa koneeseen ja taas turbiini pyöräyttää kompuraan vauhtia ja ahdot on kaakossa :eek:
Seuraa meitä Facebookissa tai Instagramissa:
http://www.facebook.com/magnusracingteam
https://instagram.com/miugemrt
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 25.9.2009 14:07

Näinhän se menee. Itsellä juurikin tuo sakkaus tekee pahaa (vaikka helvetin hyvältä kuulostaakin), Ja toinen isompi syy on se että kun kaasuläppä suljetaan paineilla Esim. Vaihdetta vaihtaessa kun nopeasti kaasu tarttis saada auki. Kone hyytyy koska bensanpaineen säädin ei tajua että ahdot on poissa ja syöttää kaasariin bensaa 1 barin paineella. Neulaventtiili antaa periksi, mutta kun ahdot saadaan nopeasti alas niin toimii teoriassa ainakin paremmin.
seX
Pyörä:
Honda CBR 125r -05
Paikkakunta:
Turku<3
Liittynyt:
3.9.2007 15:49

ViestiKirjoittanut seX » 25.9.2009 18:25

Ei sulla ublert oo mtn videoo siitä turbo pelistäs?
Tekis mieli kuulla ne äänet :D
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 26.9.2009 11:35

Eipä oikee oo mitään kameraa millä ottaa.
jjounijou
Pyörä:
2x pv tuning & peugeot squab
Paikkakunta:
sastamala
Liittynyt:
17.8.2009 17:38

ViestiKirjoittanut jjounijou » 28.9.2009 8:47

seX kirjoitti:Miks ihmiset muuten harvemmin laittaa dumppia mihkää moottoripyörää??
Eikös se paranna kaasun vastaavuutta ja turbon ikää jne..?

niinpä ja ei dumppia tarvitse pienille paineillle pistää :-P
Pappis79
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
22.8.2008 16:24

ViestiKirjoittanut Pappis79 » 30.9.2009 9:20

Olen kyllä nähnyt turbopyöriä dumpin kanssa. Mutta tosiaan, pienille paineille ei niin elintärkeä...
Lazyzombie
Pyörä:
Honda NSR 125cc, Fude 50cc
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
1.7.2008 21:10

ViestiKirjoittanut Lazyzombie » 21.10.2009 23:22

Mites toi Wandamotorin 120€ "turbo", tuleekohan tommosen kiinanräpellyksen kanssa ees niitä kiimasia turbo-ääniä jos tommosen löyis kii 4-t kemmuun? :D

Tarkotan siis tätä:
http://www.wandamotor.fi/product_info.p ... d0c9dd6949
TNT tuning is a crime
Miuge
Liittynyt:
1.4.2004 16:30

ViestiKirjoittanut Miuge » 21.10.2009 23:53

Vielä mitä...
Seuraa meitä Facebookissa tai Instagramissa:
http://www.facebook.com/magnusracingteam
https://instagram.com/miugemrt
WPWW
Pyörä:
Kawasaki K(d)x
Liittynyt:
17.1.2007 16:27

ViestiKirjoittanut WPWW » 23.10.2009 1:16

Kaverin manki menee tommosella ja 70cc pytyllä 150kmh.
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 23.10.2009 9:49

Sentään painottavat tuolla nykyään että vaikutukset ovat vain ulkonäölliset. Jossain vaiheessa tais olla tämä legendaarinen "väännön lisäys"...
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 23.10.2009 12:12

Kitaconist kirjoitti:Sentään painottavat tuolla nykyään että vaikutukset ovat vain ulkonäölliset. Jossain vaiheessa tais olla tämä legendaarinen "väännön lisäys"...


On sillä muutakin kuin ulkonäkövaikutuksia - nimittäin erittäin hyvät naurut niille jotka kyseisen kapineen bongaavat vaikkapa parkkikselta ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 23.10.2009 12:26

Varsinpa lueskelin TM:stä eilisiltana että joku firma olisi saanut sähköahtimen nyt sitten ihan jopa oikeasti toimivaksi. Painetta puski riittävästi, heräsi muistaakseni 0,35 sekuntiin, mutta virrat aika suuria mitä se haukkaa; Tyhjäkäynnillä 1,5A ja täysahdoille kiihdyttäessä 350A. Siinäpä kun yritätte sellasia virtoja mankin akusta napata niin itku pääsee.
Dank memes melt steel beams.
Pappis79
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
22.8.2008 16:24

ViestiKirjoittanut Pappis79 » 23.10.2009 20:25

Tume34 kirjoitti:Varsinpa lueskelin TM:stä eilisiltana että joku firma olisi saanut sähköahtimen nyt sitten ihan jopa oikeasti toimivaksi. Painetta puski riittävästi, heräsi muistaakseni 0,35 sekuntiin, mutta virrat aika suuria mitä se haukkaa; Tyhjäkäynnillä 1,5A ja täysahdoille kiihdyttäessä 350A. Siinäpä kun yritätte sellasia virtoja mankin akusta napata niin itku pääsee.


Muistatko mikä numero oli kyseessä? Pitänee kaivaa esille jostain ja tutustua, mielenkiintoiselta kuulosti!
*samse*
Pyörä:
Xps, Raptor
Liittynyt:
22.7.2005 17:47

ViestiKirjoittanut *samse* » 23.10.2009 21:10

Luin saman jutun elikkä kyseessä Tm uusin lehti 19/09
M: "mototin komein ruoska" http://www.motot.net/galleria/28613