Pappis79 kirjoitti:Millä tavalla se vähentää turboviivettä? Mun logiikan mukaan se just pidentää sitä, koska laskee paineet pois vaihdettaessa, jolloin ahdin joutuu taas kehittämään paineen uudestaan...
Ehkäpä logiikka on sitten väärä.
Nimittäin kun turbo kehittää sen suuren paineen, ei olekaan enää pakokaasuvirtausta ylläpitämässä turbon nopeutta (ts. pyörittämässä turboa), jolloin se suuri paine muodostuu siivikon liike-energialla ja siivikon pyörintänopeus laskee. Ja sen jälkeen, kun siellä on se suuri paine, se paine karkaa sieltä ja hidastaa turboa vielä lisää. Tällöin kaasua painettaessa joudutaan kiihdyttämään turboa huomattavasti enemmän kuin ilman dumppia ja se taasen näkyy siihen kiihdyttämiseen tarvittavan ajan lisääntymisenä.
Imukanavan tilavuus ei ole niin suuri, että sen sisältämällä ilmamäärällä voitaisiin käyttää moottoria turboviiveen ajan, itseasiassa se riittäisi hädintuskin sekunnin murto-osan tarpeisiin.