Ublert kirjoitti:Onpahan jotain spekuloitavaa. Pystyn vain vakuuttelemaa persedynoni tuloksia(ja varmasti on 100hp!) ja ahtopainemittarin näyttämää.
Putket on testattu tulppaamalla 1bar paineella. Tietenkään sitäkään en pysty sanomaan että paljonko falskaa ajossa. Näillä putkilla mennään tällä hetkellä.
Kirjoitin "mahdollisia vuotokohtia". Totta kait on selvää, että ne klemmarit kiristetään tehdessä, mutta jos niitä on 50kpl, niin on yhtä monta mahdollisuutta, josta se pettää sitten kesken ajon. Se klemmari+kumiliitoskohta on kummiskin sen ketjun heikoin lenkki. Sitä tarkoitin.
Mitä kuumemmaksi pakopesä tulee, sitä enemmän se lämmittää ahtopesää ja saa ilman lämpötilan nousemaan. Kumi ei kestä niin paljon lämpöä mitä rauta (
ja rauta lisäksi luovuttaa sitä herkemmin myös ulkoilmaan) ja kumi pyrkii lisäksi em tilanteessa haurastumaan. Sekin heikentää rakennetta. Jos vielä mennään asiassa vähän syvällisempään pohdintaan, niin on ihan sama, liikkuuko siellä ahtoputkessa ilma ilmanpaineeseen nähden positiivisena vaiko negatiivisena, jokainen klemmari-kumi-liitoskohta tekee siihen poikkipinta-alaan muutoksia, jotka aiheuttavat virtaukseen turbelenssia.
Ei tietysti silloin niin merkittävästi, jos kumiletkuliitoksen sisällä olevat metalliputket ovat toisissaan kiinni, mutta mihin silloin sitä kumiliitosta tarvitaan. Mutkiahan saa kyllä siihen metalliputkeenkin. Voi olla, että poikkipinta-alamuutokset ei nouse merkittäväksi tekijäksi 1-sylinterisessä moottorissa, kun muuutoinkin ilman liike on kokolailla pulssimaista. Haittaahan siitä ei tietty ainakaan ole, jos virtaus saa kulkea ilman turhia porrastuksia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein