Turbo nelariin

Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 20.12.2009 22:16

Johani kirjoitti:http://s616.photobucket.com/albums/tt243/ToobTime/Turbocharged%20Pitbike/
http://www.youtube.com/watch?v=ay7YZUEX6Gs
väittäsin melkeen näitä onnistuneeksi turbotukseksi ^
Eipä noistakaan kyllä ota selvää että tapahtuuko tuossa oikeasti mitään ahtamista.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 20.12.2009 22:21

Ublert kirjoitti:Helpottaa.
Teholuvut on eri numeroissa läpi ahtaessa...

Mihinkäs tuo väittämä perustuu ?
Varsin yleisesti muutes ahdetut kaasari-V8 on "läpiahdettuja". Mekaanisesti ahdettuja tosin, mutta silti.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Miuge
Liittynyt:
1.4.2004 16:30

ViestiKirjoittanut Miuge » 20.12.2009 22:52

"Läpi ahtaessa" huonompi käyttää välijäähyä, kompurassa lämmennyt polttoaineseos jäähtyy coolerissa ja saattaa pisaroitua.
Polttoaineen syöttö tarkempi kun ahdetaan kaasuttimelle, eikä kuljeteta seosta pitkiä putkia pitkin, josta myös seuraa viivettä.
Turbon tiivisteetkään ei kovin tykkää bensasta.
Seuraa meitä Facebookissa tai Instagramissa:
http://www.facebook.com/magnusracingteam
https://instagram.com/miugemrt
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 21.12.2009 0:06

-Zone- kirjoitti:Mihinkäs tuo väittämä perustuu ?
Varsin yleisesti muutes ahdetut kaasari-V8 on "läpiahdettuja". Mekaanisesti ahdettuja tosin, mutta silti.


Miksi autoja ei sitten ahdeta "läpi" jos teholukemat saadaan samalle tasolle kuin normaalilla Ahtamisella.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 21.12.2009 1:32

Kitaconist kirjoitti:
Johani kirjoitti:http://s616.photobucket.com/albums/tt243/ToobTime/Turbocharged%20Pitbike/
http://www.youtube.com/watch?v=ay7YZUEX6Gs
väittäsin melkeen näitä onnistuneeksi turbotukseksi ^
Eipä noistakaan kyllä ota selvää että tapahtuuko tuossa oikeasti mitään ahtamista.


Turbo vinossa, ja varmaan on taas mietitty ahdinta valittaessa sen speksejä :roll: .....
Dank memes melt steel beams.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 21.12.2009 2:58

Ublert kirjoitti:
-Zone- kirjoitti:Mihinkäs tuo väittämä perustuu ?
Varsin yleisesti muutes ahdetut kaasari-V8 on "läpiahdettuja". Mekaanisesti ahdettuja tosin, mutta silti.


Miksi autoja ei sitten ahdeta "läpi" jos teholukemat saadaan samalle tasolle kuin normaalilla Ahtamisella.


sanoisinko näin että bensakaasarikoneet turbottaisin läpi ja ruiskukoneessa, diisseleissä ei nyt enää paineistusongelmaa ookkaan. ja tosiaan välijäähdytintä ei voi käyttää läpi turbottaessa, joka laskee tehoja jonkuverran, riippuen kuinka korkeat pako ja öljylämmöt on (paljonko se nostaa imulämpöjä), muuta negatiivistä en näkis ja koska se helpottaa niin paljon turbottamista, niin mikä ettei. (ja tosiaan remmiahdin ei edes lämmitä) Kaasarin ja imuventtiilin välinen matka pyritään minimoimaan kaasuviiveen minimoimiseksi, mutta eipä tuossa toisessa oo matkaa sen enempää, ku sun vehkeessäkään vaikka on läpi ahdettu.

Tuossa mankissa ei kyllä omasta mielestä oo turbon paikkaa kauheemmin suunniteltu, mutta ahtoletku pullistelee, että kyllä sielä jotain painetta on. toisessa ei kaasuviveen kannalta paremmassa paikassa enää vois olla.
Viimeksi muokannut Johani päivämäärä 21.12.2009 18:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 21.12.2009 12:31

Onko nyt mulla menny ohi muutama juttu?

...joka laskee tehoja jonkuverran, riippuen kuinka korkeat pako ja öljylämmöt on...

Eikös se riipu enempi siitä, kuinkapaljon imuilman lämpötila nousee? Elikkäs toisinsanoen ahtopaineesta, sekä pumppaushyötysuhteista yms seteistä (mitäköhän niitä oli en oo (vieläkään) kattellu turbojuttuja kovin paljoa? Mutta siksihän tässä kysellään...

ja tosiaan remmiahdin ei edes lämmitä

Jännää. Miksikä sitten remmiahdetuissakin käytetään välijäähyjä? Ja mites se meni kaasuissa, kun paine nousee niin lämpötilakin nousee, suoraan verrannollisesti? Elikkäs kun pumpataan ilmaa niin sen lämpötila nousee joka tapauksessa? Ja eikös se sylinterissäkin ole puristusvaiheessa: Paine nousee, joten lämpötilakin nousee. Näin muistan lukeneeni fysiikankirjasta. Paha tarkistella näitä kun kirjallisuutta ei ole käden ulottuvilla.

Kyselemällä saattaa jotain oppia. Joko kysyjä tai se jolta kysytään ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 21.12.2009 14:16

Johani kirjoitti:
sanoisinko näin että bensakaasarikoneet turbottaisin läpi ja ruiskukoneessa, diisseleissä ei nyt enää paineistusongelmaa ookkaan. ja tosiaan välijäähdytintä ei voi käyttää läpi turbottaessa, joka laskee tehoja jonkuverran, riippuen kuinka korkeat pako ja öljylämmöt on, muuta negatiivistä en näkis ja koska se helpottaa niin paljon turbottamista, niin mikä ettei.


Empä ole vielä kuullut että kukaan sitä välijäähdytintä sinne tehojen takia laittaisi. Ehei, jos homma on oikein tehty saattaa ahtoilman lämpötila pudota montakymmentä astetta ja arvaa mitä se tekee nakutuskestävyydelle ja yleiselle kestolle? Jos se on sinusta yhdentekevää niin voin suositella perehtymistä uudelleen moottoritekniikkaan.

Johani kirjoitti:Tuossa mankissa ei kyllä omasta mielestä oo turbon paikkaa kauheemmin suunniteltu, mutta ahtoletku pullistelee, että kyllä sielä jotain painetta on. toisessa ei kaasuviveen kannalta paremmassa paikassa enää vois olla.


Ensin mainitussa on vedetty vituiksi alkukäyrä, se kun näyttää saatanasti liian isolta ja aivan liian pitkältä eikä tilannetta ilmeisesti ole edes yritetty korjata kikkakolmosilla kuten lämpöteipillä tms. Ei, en pidä kumpaakaan vielä kovinkaan onnistuneena.

Juu mutta missä on ajovideot näistä vehkeistä? Ajossa ja mielellään joku ahtomittari kuvassa. Tai sitten dynoveto.

Sitä onnistunutta odotellassa siis. Kriteereiksi määrittelen ahtimen onnistuneen valinnan, sen sijoituksen, mahdollisesti ruiskutekniikan ja välijäähdytin on enemmän kuin plussaa.
Dank memes melt steel beams.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 21.12.2009 18:14

Betaversio kirjoitti:Onko nyt mulla menny ohi muutama juttu?

...joka laskee tehoja jonkuverran, riippuen kuinka korkeat pako ja öljylämmöt on...

Eikös se riipu enempi siitä, kuinkapaljon imuilman lämpötila nousee? Elikkäs toisinsanoen ahtopaineesta, sekä pumppaushyötysuhteista yms seteistä (mitäköhän niitä oli en oo (vieläkään) kattellu turbojuttuja kovin paljoa? Mutta siksihän tässä kysellään...


Mutta suurimmat ? imuilman lämpötilan nostajat ovat juuri hehkuva turbon pakopesä sekä laakereita jäähdyttävä, voiteleva öljy. tätä hain vaikken suoraan sitä kirjottanutkaan.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 21.12.2009 18:29

Tume34 kirjoitti:
Johani kirjoitti:
sanoisinko näin että bensakaasarikoneet turbottaisin läpi ja ruiskukoneessa, diisseleissä ei nyt enää paineistusongelmaa ookkaan. ja tosiaan välijäähdytintä ei voi käyttää läpi turbottaessa, joka laskee tehoja jonkuverran, riippuen kuinka korkeat pako ja öljylämmöt on, muuta negatiivistä en näkis ja koska se helpottaa niin paljon turbottamista, niin mikä ettei.


Empä ole vielä kuullut että kukaan sitä välijäähdytintä sinne tehojen takia laittaisi. Ehei, jos homma on oikein tehty saattaa ahtoilman lämpötila pudota montakymmentä astetta ja arvaa mitä se tekee nakutuskestävyydelle ja yleiselle kestolle? Jos se on sinusta yhdentekevää niin voin suositella perehtymistä uudelleen moottoritekniikkaan.


tottakai viileä/kylmä seos yleisesti jäähdyttää moottoria ja lisää käyttöikää. Esim monstereissa puolet polttoaineesta menee läpi palamatta pelkästään jäähdyttäen moottoria, polttoaineena tosin etanooli, tms. ei bensiini.

Ja jos et tienny että välijäähdytin lisää tehoja, suosittelen myös perehtymistä moottoritekniikkaan ;) tietänette että ilma turbossa lämmetessään laajenee ja kun se välijäähdyttimellä viilennetään, se taas tiivistyy ja kylmää tiivistynyttä seosta saadaan enemmän ahdettua moottoriin = enemmän tehoa.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 21.12.2009 18:36

Johani kirjoitti:tottakai viileä/kylmä seos yleisesti jäähdyttää moottoria ja lisää käyttöikää. Esim monstereissa puolet polttoaineesta menee läpi palamatta pelkästään jäähdyttäen moottoria, polttoaineena tosin etanooli, tms. ei bensiini.


Ja tätä sinä aliarvioit?

Johani kirjoitti:Ja jos et tienny että välijäähdytin lisää tehoja, suosittelen myös perehtymistä moottoritekniikkaan ;) tietänette että ilma turbossa lämmetessään laajenee ja kun se välijäähdyttimellä viilennetään, se taas tiivistyy ja kylmää tiivistynyttä seosta saadaan enemmän ahdettua moottoriin = enemmän tehoa.


Voit huviksesi laskea mahdollisen tehonlisän ja sen jälkeen pohtia onko se 10-15% (hyvässä lykyssä) tehonkasvu se oikea syy vai se kestävyyden hakeminen.

Johani kirjoitti:Mutta suurimmat ? imuilman lämpötilan nostajat ovat juuri hehkuva turbon pakopesä sekä laakereita jäähdyttävä, voiteleva öljy. tätä hain vaikken suoraan sitä kirjottanutkaan.


Kyllä se ilma lämpeää ihan vaan siitä pakkaamisesta johtuen. Ei turbon pakopesä (joka on tosiaan ihan eripuolellakin ahdinta ja suhteellisen kaukana ilmasta) sen paremmin kuin tämä tosi tulinen öljy (normilämmöt satasen kieppeillä?) lämmitä ilmaa kymmeniä asteita. Järki hoi.
Dank memes melt steel beams.
Murgo
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
11.11.2006 17:46

ViestiKirjoittanut Murgo » 22.12.2009 0:31

Tume34 kirjoitti:
Kitaconist kirjoitti:
Johani kirjoitti:http://s616.photobucket.com/albums/tt243/ToobTime/Turbocharged%20Pitbike/
http://www.youtube.com/watch?v=ay7YZUEX6Gs
väittäsin melkeen näitä onnistuneeksi turbotukseksi ^
Eipä noistakaan kyllä ota selvää että tapahtuuko tuossa oikeasti mitään ahtamista.


Turbo vinossa, ja varmaan on taas mietitty ahdinta valittaessa sen speksejä :roll: .....


Sanoppas sitte Tume että mitenkä laittaisit itte turbon ja millasen filsun ja sanoppas vielä minkä kokoset kompura ja pakopuolen siivet/turbiinit nii ja pistäisikkö dumppia/blowoffia ja millaisen? :)
Miuge
Liittynyt:
1.4.2004 16:30

ViestiKirjoittanut Miuge » 22.12.2009 0:52

Huh, mitä pätemisyrityksiä...

Ainakin turbo öljypinnan yläpuolelle tai jollei se onnistu, niin keruusäiliö ja pumppu öljynpaluulle, eli menee taas kerran vaikeaksi. Mahtoko videon laitoksessa olla koko öljynkiertoa?? :D Akseli mieluiten vaakasuoraan, poikkeavuudet eivät saa olla montaa astetta.
Siipien koon pitäisi olla pienempi kuin missään sarjatuonnossa olevassa turbossa, sopivin tunnettu saattaisi edelleen olla se mitsun td015.
Dumbit ja bowit kannattaa suosilla unohtaa, ellei sitä sopivaa ahdintakaan löydy.
Ilmansuodatin yks ja sama, kunhan se suodattaa ja virtaavuus riittää.
Seuraa meitä Facebookissa tai Instagramissa:
http://www.facebook.com/magnusracingteam
https://instagram.com/miugemrt
Murgo
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
11.11.2006 17:46

ViestiKirjoittanut Murgo » 22.12.2009 1:16

Mikko* kirjoitti:Dumbit ja bowit kannattaa suosilla unohtaa, ellei sitä sopivaa ahdintakaan löydy.
Ilmansuodatin yks ja sama, kunhan se suodattaa ja virtaavuus riittää.


Kyllä se turbo paremmin sillä dumbilla paremmin kaasuun vastaa vaihteen vaihdon jälkeen kuin ilman ;) ja jos kiskot tollase normi kartio filsun johna o vaa metallilätkä pääs nii ilma lähtee pyörteilee ja jos mukana viel maffi nii sekasi menee. sen takia niitä sienifilsuja ja kartioita johna on suppilo päässä.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 22.12.2009 6:20

Joku fiksu kertokoon mulle että miksi autoihin laitetaan isoja ahtimia kun halutaan isoja tehoja?
Eikö samat lait päde näihinkin vehkeisiin?
Millä perustelette että minun turbo on liian suuri?
Isolla ahtimella iso teho?
Tehoalue jää lyhyeksi ja hyvinkin turhauttavaksi lyhyillä väleillä varmasti.