Johani kirjoitti:Ublert kirjoitti:-Zone- kirjoitti:Mihinkäs tuo väittämä perustuu ?
Varsin yleisesti muutes ahdetut kaasari-V8 on "läpiahdettuja". Mekaanisesti ahdettuja tosin, mutta silti.
Miksi autoja ei sitten ahdeta "läpi" jos teholukemat saadaan samalle tasolle kuin normaalilla Ahtamisella.
...ja tosiaan välijäähdytintä ei voi käyttää läpi turbottaessa...
jaasu kirjoitti:Autoissa kun haetaan tehoa pelkän isomman turbon avulla niin siitä ei paljon hyötyä ole. Sitten kun ruvetaan vaihtaan nokka-akselia,lyhempää pakosarjaa ja sen semmosta niin alkaa hyöty tulemaan. Ja autoissa on 4sylinteriä tai enemmän,toisin kun mopoissa ja kevareissa.niissä on yleensä yksi
jaasu kirjoitti:Ihan pakko kysyä? Ootko koskaan edes turbottanu ite autoa? silleen että se toimii ja kestää? Pakosarjalla,nokka akselilla,kannen virtauksella,venttiileillä, on suuri merkitys turbotuksessa. Ero on kuin yö ja päivä vakio turbo koneeseen,ja panostettuun turbo koneeseen.
Anteeksi tume,minä en vain pidä sinusta.. ei herneitä
jaasu kirjoitti:Ihan pakko kysyä? Ootko koskaan edes turbottanu ite autoa? silleen että se toimii ja kestää? Pakosarjalla,nokka akselilla,kannen virtauksella,venttiileillä, on suuri merkitys turbotuksessa. Ero on kuin yö ja päivä vakio turbo koneeseen,ja panostettuun turbo koneeseen.
Anteeksi tume,minä en vain pidä sinusta.. ei herneitä
Jep, isommalla turbolla on mahdollista käyttää suurempia ahtopaineita ja täten ahtaa enemmän ilmaa koneeseen. Mutta tehokkaampaan ahtamiseen ja suurempien turbiinien pyörittämiseen (ja samalla suurempien massojen liikuttamiseen) tarvitaan taas suurempi määrä energiaa, joka tässä tapauksessa otetaan pakopaineista liike-energiana. Tästä aiheutuu turboviivettä, sillä pienemmillä kierroksilla pakopaineet eivät riiitä kunnolliseen ahtamiseen sillä suurempiin ahtopaineisiin tarvitaan isompi turbo/turbiinit joiden pyörittämiseen tarvitaan enemmän sitä energiaa. Pienempi turbo tietysti pyörii pienemmälläkin energialla ja täten herää aikaisin, mutta ei kykene tuottamaan yhtä suuria paineita kuin suuremmat turbot.Ublert kirjoitti:Eikö isommalla turbolla siirry enemmän ilmaa. Enemmän ilmaa ahdetaan koneesee = Enemmän pakopaineita = Turbo pyörii nopeammin.
Niin ja näin, prätkällä on mahdollista vaihtaa sen verran nopeeta ettei ahdin ehdi juurikaan sakkaan. Kuten mainitsin, niin turha panostaa dumppeihin kun sitä passelia ahdintakaan ei löydy.Murgo kirjoitti:Kyllä se turbo paremmin sillä dumbilla paremmin kaasuun vastaa vaihteen vaihdon jälkeen kuin ilman ja jos kiskot tollase normi kartio filsun johna o vaa metallilätkä pääs nii ilma lähtee pyörteilee ja jos mukana viel maffi nii sekasi menee. sen takia niitä sienifilsuja ja kartioita johna on suppilo päässä.
Mikko* kirjoitti:Niin ja näin, prätkällä on mahdollista vaihtaa sen verran nopeeta ettei ahdin ehdi juurikaan sakkaan.
Mitäs meinaat "tehokkailla" ruiskupeleillä? Jos johnain kaveris ruiskusierras onki tollane powerfilsun näköne laitos ollu ei se meinaa et siinä tehoa olis :DMikko* kirjoitti:tehokkaissakin ruiskupeleissä pärjätään ihan ilman sienifilttereitä ja suppiloita.
Kerropa vaikuttaako pahemmin tavallisessa katukäytössä.Murgo kirjoitti:Sanoppas miksi ralliautoihin laitetaan dumppia/blowia kun löytyy suorakytkentä loota millä vaihtaa helposti nopeampaa kuin prätkällä?
Just. Puhuttasko nyt muutamien satojen - tuhannen hevosvoiman laitteista, harvemmin niissä enää edes käytössä ilmamäärämittareita jota sekottaa "huonolla" suodattimella.Murgo* kirjoitti:Mitäs meinaat "tehokkailla" ruiskupeleillä? Jos johnain kaveris ruiskusierras onki tollane powerfilsun näköne laitos ollu ei se meinaa et siinä tehoa olis :D
Säästää turboa kun ahtoilmaa alkaa kerääntyä ahtoputkiin. paine puskee turbon kompurapesän siipiä vasten.Mikko* kirjoitti:Kerropa vaikuttaako pahemmin tavallisessa katukäytössä.
Epäilen kans vahvasti että kukaan on "satojen - tuhannen" hevosvoiman autoon tunkenu mitää paskaa filsua ku tulis meinaan kallis paukku ku filsun palaset lähtee turboon ryminällä. "harvemmin niissä enää edes käytössä ilmamäärämittareita jota sekottaa "huonolla" suodattimella" tarkotitko nyt että harvemmin niissä enää on ilmamäärämittareita vai meinasikko että harvoin enää nii paskoja ilmamäärämittareita on?Murgo* kirjoitti:Just. Puhuttasko nyt muutamien satojen - tuhannen hevosvoiman laitteista, harvemmin niissä enää edes käytössä ilmamäärämittareita jota sekottaa "huonolla" suodattimella.
Jota myös sakkaukseksi kutsutaan, eikä se ahtoilman kerääntyminen vaan virtauksen pysähtyminen / paluu kompuralle päin suljettaessa kaasuläppää. Pidemmän päälle ja kovassa ajossa saattaa vaikutukset tuntua, mutta jos taas palataan tälläseen 125cc tapaukseen, niin väitän ettei sakkauksella saada ahtinta hajalle. Piste.Murgo kirjoitti:Säästää turboa kun ahtoilmaa alkaa kerääntyä ahtoputkiin. paine puskee turbon kompurapesän siipiä vasten.
En oo puhunut paskoista filsuista, vaan totesin ettei ole tarvetta sun mainitsemille sieni- ja suppilomalleille.Murgo kirjoitti:Epäilen kans vahvasti että kukaan on "satojen - tuhannen" hevosvoiman autoon tunkenu mitää paskaa filsua ku tulis meinaan kallis paukku ku filsun palaset lähtee turboon ryminällä. "harvemmin niissä enää edes käytössä ilmamäärämittareita jota sekottaa "huonolla" suodattimella" tarkotitko nyt että harvemmin niissä enää on ilmamäärämittareita vai meinasikko että harvoin enää nii paskoja ilmamäärämittareita on?