pojandt2005 kirjoitti:Do dii.. ensin oli magneeton koppa irti ja kun pyöritteli sitä magneettoa, nii eip. paljoa vastusta tuntunut. . No otin sitten pakoputken pois ja kurkkasin mäntää, naarmuilla on sekä mäntä että sylinteri (mitä siitä ny näkee ). Männän yläkulmassa näyttäisi olevan pieniä lohkeamia (paloja puuttuupi). . Eli meni männän vaihtoon.
Sylinteri ja mäntä siis pois, mutta mitä huomoitava purkaessa, ettei kootessa tarvitsisi osia uusia turhan päiten?
Onko Joensuussa jokin "hyvä" paikka ko. sylinterin hoonaukseen/ poraukseen tai mäntien kauppoja (onhan tuo Jokikone joka Yamahaan osia myy, mutta aikas tyyristä:( )
Ostien sieltä kaasuvaijerin hintaan 84€. .
Kiitos ja anteeks!
Kantsuu purkaessa huomioida, että pitää osat tallella Se on varmaan kaikkein paras tapa välttyä ylimääräisten osien ostamiselta.
Täällä Jyväskylässä koneistamo kantasella maksoi porautus ja hoonaus 45e. Aika lailla samaa luokkaa ne muuallakin on, kannattaa katella koneistamoja googlella (*paikkakunta* koneistamot).
Vaihtoon siis menee ainakin mäntäsarja, tiivisteet(~25e) ja kiertokangen yläpään laakeri(~15e) olisi hyvä vaihtaa myös. Kannen oikaisukin (itse tehty; ~5e/koneistamo;20-25e) on hyvin suositeltavaa, se pitäisi tehdä jokaisen kannen aukomisen yhteydessä.
Mäntäsarja maksaa - riippuen minkälaisen ja mistä sen haluaa
50-160 euroa. 50 euroon saa halpismännän ebaysta, satasella saakin jo takomännän samasta osoitteesta, prox maksaa suomessa n. 90e ja takomäntä suomesta 160e.
Takomäntä on kestävämpi ja parempi kuin normaali valumäntä, mutta vaatii hiukan enemmän "huolenpitoa".
Osia irti ottaessa kannattaa pitää huoli, että paikat ovat puhtaita, ettei kampikammioon pääse mitään moskaa. Pahimmassa tapauksessa kampikammioon joutunut sälä aiheuttaa hieman isommat vauriot, niin kuin itselleni tässä tannoin kävi (tosin syy oli rikkoontunut alapään laakeri). Vaihtoon meni kiertokanki, kampiakseli, pytty poraukseen, uusi mäntä yms.