Turbo nelariin

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 3.3.2010 12:10

Johani kirjoitti:Mitäs mieltä ootte ideasta että hommais turbon, pakopuoli irti, remmillä pyörimään ja kaasarilla läpi ahtaen. yksinkertainen ja halpa. välityssuhdetta saa muutettua varmasti niin että ahtaa riittävästi, ja heräis alhaalta.

Osaatkos sanoa, kuinka paljon turbossa mahtaa olla kierroksia, kun se jotain jo ahtaa? (= vaadittava välityssuhde) Myös siihen pyörittämiseen kuluu enrgiaa. Pakokaasuahdin käyttää pakokaasujen liike-energiaa, joka normaalisti menee hasskoon. Kysynkin, miksi siis pakokaasuahtimesta kannattaisi edes harkita modaavansa remmiahdinta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 3.3.2010 12:53

Oisko hinta ? saa purkaamolta vähä yli-ison ahtimenki käytettyä ku riittävästi vaan kierroksia. pakokaasut ei jaksais pyörittää ja todnäkösesti ei löydy riittävän pientä halvalla. kokeilemalla selviää välitys suhde. eihän tuo yhtä bensapihi olis mutta onko pikkunelarissa niin väliä ku eivät syö muutenkaa ja tehoahan sillä pääasiassa 2-pyöräsissä haetaan.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 3.3.2010 14:38

Turbokartat kertoo että ahtimissa on kierroksia 80 000-200 000rpm kun ne ahtavat. Mitäs luulet tämän tarkoittavan siinä paljonko se haukkaa tehoa?

Koko hommalle tulee hintaa nopeasti sen verran että olisit saanut sen pienemmän ahtimen, ei ne nyt oikeasti niin kalliita ole. Halvimmat taitaa sinne 200e kieppeille asettua.
Dank memes melt steel beams.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 3.3.2010 14:58

Johani kirjoitti:Oisko hinta ? saa purkaamolta vähä yli-ison ahtimenki käytettyä ku riittävästi vaan kierroksia. pakokaasut ei jaksais pyörittää ja todnäkösesti ei löydy riittävän pientä halvalla. kokeilemalla selviää välitys suhde. eihän tuo yhtä bensapihi olis mutta onko pikkunelarissa niin väliä ku eivät syö muutenkaa ja tehoahan sillä pääasiassa 2-pyöräsissä haetaan.


Otappa huomioon vielä se, että 80krpm:llä ahdin kehittää ilmaa neljä kertaa enemmän kuin 40krpm:llä. 160krpm:llä se taas kehittää ilmaa kuusitoista kertaa enemmän kuin 40krpm:llä. Elikkäs joko: Ahdin ei ahda pikkukiekoilla ollenkaan ja yläkierroksilla se ahtaa silti liikaa Tai: Ahdin ahtaa pikkukiekoilla ja yläkiekoilla turbon pyörittäminen vie kaiken tehon. Siitä saa valita.

Käytännössä ainoa tapa olisi kehittää variaattorityyppinen kierrosluvun mukaan muuttuva välityssuhde. Mutta silti mä harkitsisin ennemmin ruuvi tai roots tyyppisiä ahtimia. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 3.3.2010 18:33

Tai sentrifugi tyyppinen? Ruuvit on helkkarin kalliita ja lähes mahdoton rakentaa itse ellei omista koneistamoa jossa on modernit laitteet. Rootsiin pätee itsetekemisen osalta sama kuin ruuviin, joskin helpompi valmistaa JOS ne laitteet (ja taitoa) tosiaan löytyy. Rootsit on yleensä tarkoitettu käytettäväksi todella suurissa moteissa, saako valmiita pieniin koneisiin sitä en tiedä. Rootsilla varustetuista mankeista löytyy netistä juttua ja videoita, kyseiset rootsit kaikki itsekyhättyjä. Voihan niitä pieniäkin olla jossain kaupan, ehkä.

Turbot on suunniteltu toimimaan yli sadantonnin jengoilla, kun sentrifugiahtimet yleensä taas tuottavat maksimipaineet jo 20.000-40.000 jengoilla, ja siirtää happea tehokkaammin noilla 4xpienemmillä jengoilla kuin turbo samoilla kierroksilla, mutta ei kykene kuitenkaan siirtämään ilmaa (ja happea) yhtä massiivisia määriä kuin täysillä pyörivä turbo. Nuo hihnavetoiset kotitekoiset turbot kannattaa tosiaan unohtaa. Jos vain tarpeeksi pieneen sent.ahtimeen pääsee käsiksi niin mekaaanisen ahtamisen suhteen tuo olisi varmaan se järkevin vaihtoehto näin pienissä laitteissa.

Mutta miksi nyysiä tehot koneelta ahtimen pyörittämiseen, kun turbotkin on keksitty, ja pakopaineita löytyy jokaisesta polttomoottorista. Hukkaenergiat tehoksi ja vieläpä mekaanista ahtamista halvemmalla.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 3.3.2010 19:06

Ja jos kerran se hinta on kriteeni ja on pakko remmillä toteuttaa, niin mainitaan (jälleen kerran) myös ne saastepumput (Smog pump) ahtimena. Juttua ja linkkejä oli täällä jo aiemminkin, joten mitäpä niitä enää kertaamaan, kun foorumilla hakukin on.
E: Ja laiskoille haun käyttäjille sitten se yksi pakollinen linkki http://www.elsberg-tuning.dk/the%20bikes.html ja tästä topicista sivulta 57 lisää aiheesta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-w-h-
Pyörä:
Yamaha xt
Paikkakunta:
Mänttä
Liittynyt:
6.2.2008 13:34
hei

ViestiKirjoittanut -w-h- » 5.3.2010 22:55

Ebay:ssa on halvalla tosi näppärän näkönen ahdin, kämmenen kokonen ja siinä lukee 250cc asti tai niin tais lukee, löytyy haulla "small turbo"
Nu Ska vi Kewl
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50

ViestiKirjoittanut lokitekki » 5.3.2010 23:37

Kiinan kopio se on.
td02 on suht saman kokonen.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 6.3.2010 15:15

Öljyvuoto löydetty ja korjattu. Nyt toimii ku junan vessa. Ahtaa jo paikallaankin ihan tarpeeksi. Huomenna jos sais jotain videota aikaseksi.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 7.3.2010 11:55

Ublert kirjoitti:Ahtaa jo paikallaankin ihan tarpeeksi.


Ootko muistanu mittarin laittaa..? ts. paljonko?
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50

ViestiKirjoittanut lokitekki » 7.3.2010 18:39

Puoli baaria jos ahtaa paikallaan niin ajosa varmasti rajattomasti ?
Kunhan ei rupea venat jäämään jälkeen kierroksilla.
Mun tulevasa setisä sama turbo voi antaa vielä vähä enemmän.
klik
Kuva
Kuvasa sama turbo mitä ylempänä yks ehotti.
97heppatyttö
Pyörä:
Tunturi mopedi, Yamaha wr 125x
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
28.3.2010 18:38

ViestiKirjoittanut 97heppatyttö » 12.5.2010 18:55

lokitekki kirjoitti:Puoli baaria jos ahtaa paikallaan niin ajosa varmasti rajattomasti ?
ja pälä pälä
klik
Kuva
Kuvasa sama turbo mitä ylempänä yks ehotti.





tuostahan tulee tappo vehje :lol: tietääkö kukaan onko loncin koneet hyviä? tai no tyhmä kysymys kiinalaisia koneita niin vastaushan on selvä :nörtti: ostin nimittäin vanhemman mankin 'raadon' lähes kuin pakasta vedetty mutta koneesta puuttui osia-> ostin jonku kiinalaisen kevarin makso muistaakseni sen 500e siitä kone veks ja mahd. mankiin mutta ei viitsisi mitään p*skaa siihen laittaa.. kannattaisko ostaa kerralla joku isompi ja parempi kone ja polkee toi kiinanpommi suohon :lol: mielipiteitä?
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 12.5.2010 20:32

Melkeen kaikkihan se nykyään valmistetaan kiinassa, suunnittelu sitte vaan eripaikassa ja laadunvalvonta vähä eriä ku halppistehtailla. Itellä loncin kone eikä koneen puolesta ole ollut valittamista, vikoja ollu mutta ei moottoria niistä voi syyttää (roskia suuttimessa, puola löysällä (pätkii ku antaa jenkaa), yms)
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50

ViestiKirjoittanut lokitekki » 12.5.2010 23:31

Nuo normi 140cc+ koneet ne herkemmin hajoaa mitä pienemmät.

Joo mut tuskin nää siihen turboa oot laittamasa.. :D
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50

ViestiKirjoittanut lokitekki » 21.7.2010 22:37

Onko ublert saanu jo testailtua mopoa?
Mulle tulosa sama puhallin.