Maekine kirjoitti:AkSuZZ kirjoitti:No en tiiä miten se siihen liitty
kunhan kerroin... Joo mutta kyllä se vika siinä kytkimessä oli. Mutta sit kun lähin ajamaan niin ei ota kierroksia ja paikallaan kun kääntää kaasua niin se kiertää johonki 4500-5500 ja ei nouse enää tossa vaan pätkii sillein että ensin olevinaan nostaa kierroksia ja sitten mooooo. Oliko tarpeeks selvästi selitetty?
saako toi liikaa bensaa? Kun ei lopu vaikka seosruuvia mitenkä vääntää. Ottaa myös lämpöjä aika ilosesti. Kiitän näin etukäteen jo.
Jeps.
Tässä pieni kaasuttimen säätöön liittyvä tiivistetty teksti aksulle ja muillekkin;
Eli kaasutinta voi säätää muutamista eri paikoista ja ne vaikuttavat hieman eri kaasun alueella ja eri asioihin.
Nämä muutamat paikat ovat ilmaruuvi (oikeanpuoleinen), tyhjäkäyntiruuvi (vasemmalla), Tyhjäkäyntisuutin, neulan korkeus, neulan muoto, bensapinta, pääsuutin ja tehosuutin eli "powerjet".
Ilma-/seos-ruuvilla ja TK-suuttimella säädetään tyhjäkäynnin ja PINTAkaasun seokset. TK-suutinta vaihdetaan isompaan/pienempän silloin, kun ilma(/seos-)ruuvin säätö ei enää riitä.
Nämä vaikuttavat käynnistyvyyteen. Ilmaruuvi=auki on laihemmalle ja seosruuvissa toisin päin. Mikuneissa ilmaruuvi yleensä.
Tyhjäkäyntiruuvilla säädetään vain luistin avautumaa, kun kaasuun ei kosketa, eli tyhjäkäynnin kierrokset.
Neulan korkeutta muuttamalla vaikutetaan yleisesti ottaen keskikaasun (1/4-3/4 kaasun avautuma) seoksiin. Jos pieniltä kierroksilta reilummin kaasua käännetäessä booaa/tukehtuu, niin paras apu neulan korkeuden muuttaminen.
Neulaa ei kannata vaihtaa eri leikkauksella varustettuun, koska vakiokin riittää yleensä aika pitkälle, varsinkin perussäätäjälle...
Pääsuutin ja powerjet vaikuttaa täyskaasuun. Powerjetin kokoa ei näissä pysty muuttamaan, joten pääsuutin on ainoa säätömahdollisuus isolle kaasulle/täysikaasulle. Sopiva koko TT/viridetsille vakiomikunissa löytyypi yleensä sieltä 240-300 (mikuni kuuskantti) tuntumasta.
Kohon korkeudella säädetään bensapintaa ja yleensä siihen ei tarvitse koskea, ellei bensapinta ole pielessä. Jos kaasari tulvii, joko neulaventtiili vuotaa, neulaventtiilissä on roska tai bensapinta on liian korkealla. Bensapinta kantsuu säätää ohjearvoon.
Sun tapauksessa vaihtaisin uuden tulpan, puthdistaisin kaasuttimen ja ilmanputsarin. Kattoo sitten uudestaan..