Yamaha DT viritys/tekniikka

vib4
Liittynyt:
11.12.2010 10:45
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut vib4 » 17.9.2013 23:16

https://www.facebook.com/stappovehje
Gooby
Pyörä:
Husqvarna SMS4 -10
Liittynyt:
8.9.2012 9:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Gooby » 21.9.2013 0:11

Kazzu97 kirjoitti:Mistä saisi ostettua etukatteita Yamaha DT:seen? Linkatkaas nettisivuja tai kauppoja. Mieluiten Suomesta.

Yamaha Centeriltä ja muilta Yamahan jälleenmyyjiltä pitäs saada. Aika kalliita tosin, oisko ollu jotain 30€/kate + etukatteiden tarrat about 20€/kpl
Ras3
Pyörä:
Yamaha Dt 125x
Liittynyt:
29.7.2009 20:27
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Ras3 » 23.9.2013 13:16

Mikähän mahtaa olla detsissä vikana kun kylmällä koneella saa työntää vähänaikaa että lähtee käymään. Tulppa vaihettu ja ei auttanut. Lämpimänä lähtee heti sähköstartilla. Puristuksia on, ainakin ykkösellä kun työntää niin ei rengas pyöri, kakkosella pyörii.. Ajossa iha normaalin tuntuinen.
Ennen aina lähtenyt sähköllä ryypynkassa heti käymään.

Onko sytytyksessä jotain vai missähän?
mammuzi
Pyörä:
Yamaha Dt 125 r '95 Gas Gas EC 50 '06
Paikkakunta:
Jämsä
Liittynyt:
25.3.2013 10:13
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut mammuzi » 23.9.2013 17:03

Kokeile ensiksi ainakin ilmanputsarin ja kaasuttimen putsausta. Vaikuttaa vähän siltä että saa liian vähän bensaa.
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 23.9.2013 17:33

Ras3lle varmaan auttais vähän isompi tk-suutin, neulaa ylemmäs ja psuutin pykälän isompi, talvi tulee. ;)
Ras3
Pyörä:
Yamaha Dt 125x
Liittynyt:
29.7.2009 20:27
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Ras3 » 23.9.2013 20:01

Ps 330 ja tk 27.5. Putsasin kaasarin ja lähti hyvin käyntiin startilla. Lämmitin konetta ja sitten laskin tyhjäkäynnille niin sammui vähän ajan päästä. Koitin käynnistää mutta ei lähtenyt. Vähän hörähteli mutta ei... Ollut nuo samat suuttimet jo useamman vuoden ja hyvin on pelannut keväällä, kesällä, ja syksyllä. Voisko muualla olla syy?
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 23.9.2013 20:05

Unohditko avata bensahanan?
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 23.9.2013 22:04

HateCrew kirjoitti:Unohditko avata bensahanan?

bensahana kiinni ja kaasari tyhjä, tuskin starttaa.
mammuzi
Pyörä:
Yamaha Dt 125 r '95 Gas Gas EC 50 '06
Paikkakunta:
Jämsä
Liittynyt:
25.3.2013 10:13
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut mammuzi » 24.9.2013 9:36

Kokeile isompaa tk:ta ja varmista ettei läpät raota.
pojandt2005
Pyörä:
DT 125 RE 2005
Paikkakunta:
Liperi
Liittynyt:
27.6.2013 13:06
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut pojandt2005 » 25.9.2013 13:00

Maekine kirjoitti:
AkSuZZ kirjoitti:No en tiiä miten se siihen liitty :D kunhan kerroin... Joo mutta kyllä se vika siinä kytkimessä oli. Mutta sit kun lähin ajamaan niin ei ota kierroksia ja paikallaan kun kääntää kaasua niin se kiertää johonki 4500-5500 ja ei nouse enää tossa vaan pätkii sillein että ensin olevinaan nostaa kierroksia ja sitten mooooo. Oliko tarpeeks selvästi selitetty? :D saako toi liikaa bensaa? Kun ei lopu vaikka seosruuvia mitenkä vääntää. Ottaa myös lämpöjä aika ilosesti. Kiitän näin etukäteen jo.

Jeps.

Tässä pieni kaasuttimen säätöön liittyvä tiivistetty teksti aksulle ja muillekkin;

Eli kaasutinta voi säätää muutamista eri paikoista ja ne vaikuttavat hieman eri kaasun alueella ja eri asioihin.
Nämä muutamat paikat ovat ilmaruuvi (oikeanpuoleinen), tyhjäkäyntiruuvi (vasemmalla), Tyhjäkäyntisuutin, neulan korkeus, neulan muoto, bensapinta, pääsuutin ja tehosuutin eli "powerjet".

Ilma-/seos-ruuvilla ja TK-suuttimella säädetään tyhjäkäynnin ja PINTAkaasun seokset. TK-suutinta vaihdetaan isompaan/pienempän silloin, kun ilma(/seos-)ruuvin säätö ei enää riitä.
Nämä vaikuttavat käynnistyvyyteen. Ilmaruuvi=auki on laihemmalle ja seosruuvissa toisin päin. Mikuneissa ilmaruuvi yleensä.

Tyhjäkäyntiruuvilla säädetään vain luistin avautumaa, kun kaasuun ei kosketa, eli tyhjäkäynnin kierrokset.

Neulan korkeutta muuttamalla vaikutetaan yleisesti ottaen keskikaasun (1/4-3/4 kaasun avautuma) seoksiin. Jos pieniltä kierroksilta reilummin kaasua käännetäessä booaa/tukehtuu, niin paras apu neulan korkeuden muuttaminen.
Neulaa ei kannata vaihtaa eri leikkauksella varustettuun, koska vakiokin riittää yleensä aika pitkälle, varsinkin perussäätäjälle...



Pääsuutin ja powerjet vaikuttaa täyskaasuun. Powerjetin kokoa ei näissä pysty muuttamaan, joten pääsuutin on ainoa säätömahdollisuus isolle kaasulle/täysikaasulle. Sopiva koko TT/viridetsille vakiomikunissa löytyypi yleensä sieltä 240-300 (mikuni kuuskantti) tuntumasta.

Kohon korkeudella säädetään bensapintaa ja yleensä siihen ei tarvitse koskea, ellei bensapinta ole pielessä. Jos kaasari tulvii, joko neulaventtiili vuotaa, neulaventtiilissä on roska tai bensapinta on liian korkealla. Bensapinta kantsuu säätää ohjearvoon.


Sun tapauksessa vaihtaisin uuden tulpan, puthdistaisin kaasuttimen ja ilmanputsarin. Kattoo sitten uudestaan..


Tuota noin, missäs kohtaa se tyhjäkäyntiruuvi on 2005 125cc TDRE:ssä..

-paavo-
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 25.9.2013 14:30

Kaasuttimen kyljessä vasemmalla puolella. Iso ruuvi jota voi kääntää sormin.
Kazzu97
Pyörä:
KTM 520
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
11.9.2013 22:52
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Kazzu97 » 29.9.2013 20:16

Meneekö DT 125 X malliin fatbar ja raiserit ilman muokkaamista :D ?
ilee^
Pyörä:
Yamaha DT 125RE, Tunturi Super Sport
Paikkakunta:
kouvola
Liittynyt:
11.8.2009 15:23
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ilee^ » 2.10.2013 20:29

Missä mahtaa olla vikan ku dt sammui kesken ajon eikä lähde enää käyntiin?
Tulppa antaa muutaman kipinän kun painaa startti nappulaa ja kun lopettaa sen painamisen mutta jos starttaa vähänkin pidempään niin kipinää ei tule siinä välissä. Koitettu myös uudella tulpalla mutta tekee silti samaa.
Kyseessä siis -04 RE malli.
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 2.10.2013 20:36

Mulla oli samaa vikaa kun oli huono akku. Tietenkään omassa ei ollut starttia, mutta tulpanhatun ja johdon putsailu ja uusi kunnollinen akku auttoi asiaan.
ilee^
Pyörä:
Yamaha DT 125RE, Tunturi Super Sport
Paikkakunta:
kouvola
Liittynyt:
11.8.2009 15:23
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ilee^ » 3.10.2013 18:13

ilee^ kirjoitti:Missä mahtaa olla vikan ku dt sammui kesken ajon eikä lähde enää käyntiin?
Tulppa antaa muutaman kipinän kun painaa startti nappulaa ja kun lopettaa sen painamisen mutta jos starttaa vähänkin pidempään niin kipinää ei tule siinä välissä. Koitettu myös uudella tulpalla mutta tekee silti samaa.
Kyseessä siis -04 RE malli.

Nyt kipinä tulee koko ajan mutta ei silti lähde käyntiin. Koitettu myös laittaa bensaa tulpanreiästä ja startata mutta ei auttanut. Eli oisko ideoita viasta?