4t yleinen viritys/tekniikka

Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Clutch » 9.10.2011 21:30

Oma hyosungini menee vain 85 vaikka 10kw rek otteen mukaan ja pitäs ainakin 100 mennä väkisinkin. Ajettu 17tkm ilman mitään aiempia huoltoja.. Siis tätä vanhempaa XRX mallia jossa eri mylly kuin uudessa Rx mallissa 9kw ja sen pitäs men 100~.

Vinkkei mitä ois tälle mun xrx:l tapahtunu ajan kuluessa ? ku sentään 7v vanha lelu.
Putki o tyhjennetty ja o powerfiltteri laitettu aikasemma omistaja toimesta.

Toimeisko paremmi jos laittas vaan orkkis suodattime tai paipperi tilalle ? Ja jos vaihtas kaasuttimen johoki keihinii tai mikuniin ?
samuellsson
Pyörä:
Yamaha xt 125 x 08
Liittynyt:
20.11.2010 16:07
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut samuellsson » 12.10.2011 15:24

Onkos muuten joku ketä olis kantta irrottanu nelaripiikistä? Onko kyseinen homma kovinkin mutkikas, hoituuko mitenkä jos ei oo aiempaa kokemusta? Kaksareissahan melko yksinkertanen mutta se mietityttää ku nelareissa on nokka-akseli, jonka asento pitää olla just oikee suhteessa mäntään. Ku kantta pitäis avarruttaa.Et onko järkevämpää jättää kannen irrotus kans ammattilaiselle?
jalkapyörä
Liittynyt:
26.2.2011 0:58
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut jalkapyörä » 12.10.2011 15:33

jos vähäänkään tiedät millainen se kansi on niin ei ongelmaa, ja nokkaketjun asennus paikoilleen ei ole kovin kummoinen homma, koska siellä on tietyt viivat (nokkarattaassa ja kannessa ja vauhtipyörässä ja mangeeton kopassa) jotka laitetaan kohdilleel ja toimii ;)
samuellsson
Pyörä:
Yamaha xt 125 x 08
Liittynyt:
20.11.2010 16:07
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut samuellsson » 12.10.2011 15:38

Clutch kirjoitti:Oma hyosungini menee vain 85 vaikka 10kw rek otteen mukaan ja pitäs ainakin 100 mennä väkisinkin. Ajettu 17tkm ilman mitään aiempia huoltoja.. Siis tätä vanhempaa XRX mallia jossa eri mylly kuin uudessa Rx mallissa 9kw ja sen pitäs men 100~.

Vinkkei mitä ois tälle mun xrx:l tapahtunu ajan kuluessa ? ku sentään 7v vanha lelu.
Putki o tyhjennetty ja o powerfiltteri laitettu aikasemma omistaja toimesta.

Toimeisko paremmi jos laittas vaan orkkis suodattime tai paipperi tilalle ? Ja jos vaihtas kaasuttimen johoki keihinii tai mikuniin ?



Ookko varma ettei kummiskaa olis vaa vähemmän oikeeta tehoo mitä rekisteriottees lukee? Ku rekisteriotteen tehot voi heittää miten sattuu eikä välttämättä paljoa todellisuusperää. Esim tunnen tyypin kellä on Derbi Baja 125 "11 , rekisteriotteen mukaan 8.8 kw ei yhtään pirteempi ku oma xt josta ilmotettu vakiona 7.3 kw sitä oikeeta tehoo.
samuellsson
Pyörä:
Yamaha xt 125 x 08
Liittynyt:
20.11.2010 16:07
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut samuellsson » 12.10.2011 15:47

jalkapyörä kirjoitti:jos vähäänkään tiedät millainen se kansi on niin ei ongelmaa, ja nokkaketjun asennus paikoilleen ei ole kovin kummoinen homma, koska siellä on tietyt viivat (nokkarattaassa ja kannessa ja vauhtipyörässä ja mangeeton kopassa) jotka laitetaan kohdilleel ja toimii ;)


Ookei kiitos tiedosta :) en oo kyllä kantta nähny sisältä mut jotenki teorias ny suunnilleen tiiän mitä siel on, jos se ny siis riittää :D

Nii ja mites viel toi kannen pulttien kireys ja kiristysjärjestys ? Ku se pitäis vissiin kans olla oikee.
MSJD
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut MSJD » 12.10.2011 16:42

Xt koneessa kannen pulttien kiristystiukkuus on 20Nm ja kiristysjärjestys on niinkuin yleensä eli ristiin. Ja viimiseks kuusiokolo pultit. Ja älä ota ketjua nokkaakselin rattaalta pois, niin ei tarvi alkaa sitä ihmettelemään :)
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!
jalkapyörä
Liittynyt:
26.2.2011 0:58
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut jalkapyörä » 12.10.2011 18:31

muistahan pyörittää konetta ennenkuin käynnistät että varmasti pyörii kunnolla eikä ota venttiilit kiinni mäntään ;)
Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Clutch » 12.10.2011 21:37

samuellsson kirjoitti:
Clutch kirjoitti:Oma hyosungini menee vain 85 vaikka 10kw rek otteen mukaan ja pitäs ainakin 100 mennä väkisinkin. Ajettu 17tkm ilman mitään aiempia huoltoja.. Siis tätä vanhempaa XRX mallia jossa eri mylly kuin uudessa Rx mallissa 9kw ja sen pitäs men 100~.

Vinkkei mitä ois tälle mun xrx:l tapahtunu ajan kuluessa ? ku sentään 7v vanha lelu.
Putki o tyhjennetty ja o powerfiltteri laitettu aikasemma omistaja toimesta.

Toimeisko paremmi jos laittas vaan orkkis suodattime tai paipperi tilalle ? Ja jos vaihtas kaasuttimen johoki keihinii tai mikuniin ?



Ookko varma ettei kummiskaa olis vaa vähemmän oikeeta tehoo mitä rekisteriottees lukee? Ku rekisteriotteen tehot voi heittää miten sattuu eikä välttämättä paljoa todellisuusperää. Esim tunnen tyypin kellä on Derbi Baja 125 "11 , rekisteriotteen mukaan 8.8 kw ei yhtään pirteempi ku oma xt josta ilmotettu vakiona 7.3 kw sitä oikeeta tehoo.

Kyllä siinä on perää ihan käyttäjien sanomien perusteella. Jooh ja ny alkaa tippuu päiväpäivält vauhti.. ny menee jotai 80. Tän pitäs mennä 100 lähes vaivatta ! Noh koht o talvi ni seisontaan ja täydelline läpikäynti. Eiköhä se talve jälkee si pitäs mennä ku uusi.
jalkapyörä
Liittynyt:
26.2.2011 0:58
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut jalkapyörä » 12.10.2011 21:58

onko kaasutin/ruisku tukossa?
Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Clutch » 12.10.2011 22:15

jalkapyörä kirjoitti:onko kaasutin/ruisku tukossa?

No ei käynnissä mitään vikaa ole mut kaipa senki tarkistan ku kerkiän.. täs kyl mitää muuta ku aikaa ookaa ku kilpi oli irronnu matkas tänäpä :D Sitä ootellessa sit kahtelen mopoo...

Mut oisko jotain osia mitkä ois voinu kulua vuosien ja kilometrien saatossa? kun 17tkm ja -04 ja kiertää suht paljo.
samuellsson
Pyörä:
Yamaha xt 125 x 08
Liittynyt:
20.11.2010 16:07
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut samuellsson » 13.10.2011 20:07

Clutch kirjoitti:
jalkapyörä kirjoitti:onko kaasutin/ruisku tukossa?

No ei käynnissä mitään vikaa ole mut kaipa senki tarkistan ku kerkiän.. täs kyl mitää muuta ku aikaa ookaa ku kilpi oli irronnu matkas tänäpä :D Sitä ootellessa sit kahtelen mopoo...

Mut oisko jotain osia mitkä ois voinu kulua vuosien ja kilometrien saatossa? kun 17tkm ja -04 ja kiertää suht paljo.


Tuskin nelarikoneen osat noil kilometreil on viel kulunu :) Millä taval kiertää suht paljo?
Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Clutch » 15.10.2011 12:01

No tuntuu et aikasempi omistaja ois jotain kierrostenrajotinta säätänyt ku kiertää ihan törkeen paljo, melkein rajoittamaton. Ku kyl vakio peleis se aika äkkii rajottimelle ottaa muissa nelareissa.
Vaikee sanoo mitä täl ois voitu tehä ku ei missään oo tietoa rx:n kureist jne..
J_J
Pyörä:
Derbi senda 125
Paikkakunta:
Mänttä
Liittynyt:
15.5.2010 22:45
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut J_J » 19.10.2011 0:31

Kuulostas kyl, että kone väljistyny, eli uutta mäntää paikallee.
Tai sitten bensansyöttö tukossa tms.
"Lippa taakse ja baanalle"
MB93
Pyörä:
Honda FT500
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.1.2010 20:10
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut MB93 » 19.10.2011 14:55

No joo, tuo oma kiinanvittu ei kulje nyt paremmalla putkella ja isommilla suuttimilla kuin max. 85km/h mittarinopeutta. Ajettu 700km, eli ei oo siitä kiinni. Kokeillaan vielä paremmalla imukaulalla, mutta ei nää nelarit (varsinkaan kinuskit) mitään tykkejä ole.

Isompaa konetta kiinni jos haluaa tehoa.
Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Clutch » 25.10.2011 19:12

Joo myllystä puheen ollen oon kuumeisesti ettiny 150-250cc kunnon nelarikonetta. Ja ei kiinalaista koska niissä oo mitään tehoa kuutiomäärään nähden. aatellu villisti yz 250 tai sitä rm:n 250 nelitahtista konetta. Ni mist helkkarist sais suomest ostettu jotain 125-250cc nelarikrossikoneita ?