Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Murska » 19.9.2014 22:12

On pakko olla letku kiinni, ja toinen pää ilmansuodatinkoteloon. Toi on moottorin huohotin ja jos siihen ei laita letkua niin moottorin sisään pääsee likaa joka rikkoo moottorin. Jos ton tukkii niin paineet tulee jostain ulos, joku stefa pettää tms.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Murska » 20.9.2014 7:47

Vähän lisä infoa siitä takapotkusta ja kolahtelusta.

Kolinat ja käynnistymisongelmat loppui kun vaihdettiin startin kytkin, puhdistettiin magneto sekä iridium-tulppa tavalliseen. Startin kytkimen jouset oli kuoleentuneet ja se ei toiminut kunnolla, aiheutti myös pientä kolinaa kun rullat pääsi liikkumaan itsekseen. Samalla puhdistettiin magneton sisäpinta mihin oli kerääntynyt harmaata mössöä.

Kaikki ongelmat alkoi 180 pytyn vaihdon jälkeen, samalla vaihdettiin tulpaksi iridium koska siitä on ollut pelkästään positiivisia kokemuksia. Käynnistymisvaikeudet on viitanneet laiskaan kipinään ja pyörästä käytiin kaikki sähköt läpi, nyt vasta tajuttiin vaihtaa tulppa ja nyt toimii kuten kuuluu.

Mulla on sitten myynnissä käytetty mutta uuden veroinen startin kytkin uusilla jousilla jos joku tarvii. Ensi viikolla tulee myös uusi 180 pytty myyntiin. Näistä kyselyt yyveellä.
Blacklake
Pyörä:
KTM 690 SMC -16
Paikkakunta:
Evijärvi
Liittynyt:
26.9.2012 15:59
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Blacklake » 20.9.2014 17:07

Onko normaalia tälle moottorille, vai onko vakiosäädöt vähän hakusessa, kun tällä Nelarihussella 6. vaihteella ajat taajama-alueella 40 tai 50 km/h ja annat vähäisenkin kaasua niin saattaa alkaa tosi matalasti pörräämään eikä kulje mihinkään ja kaasun hidas päästö polttaa putkessa aika paljon ylinmääräistä ainetta.
Esim. 25 vauheista kaasun vääntäessä pohjaan 6. vaihteella se kiihtyy moitteetta ja hyvin 40 asti, mutta sen jälkeen alkaa vain pitämään mölyä ja jää 50 km/h kohdalle vain räkimään. Yleensähän en täysikaasulla kiihdytä 40-50 vauhdeista, mutta 1/4 tai puolikaasun antamisestakin huomaa että äänet muuttuivat liika matalaksi eikä se aio siitä mihinkään kiihtyä ja pitää päästää kaasu ja koittaa uudestaan pienemmällä kaasun määrällä.
Itsellä on näes tapana ajaa aina mahdollisimman isolla vaihteella taajamassa jos on ns. matka-ajoa eikä mitään kylärinkiä
Tietää sitten vain talven jälkeen tehdä säätöjä kaasuttimeen ettei ensi kesänä tarvisi tälläistä kokea, vaan että saisi sen oikeasti kiihtymään.
manfrezone
Liittynyt:
4.8.2013 19:13
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut manfrezone » 21.9.2014 14:47

Mulla on hussen sms4:ssä sellanen "ongelma" että ei oikein jaksa kiihtyä... 80km/h asti kiihtyy hyvin ja sitten alkaa hyytymään, eikä kulje kun sen 100km/h. Eiks vakiona pitäs mennä sen 110km/h ja kiihtyä sataseen ~15 sekunnissa,(ainaki kaverilla) ittellä menee siihen sataseen 25 sekunnissa :nolo: kaverin duke kiihtyy myös mun alla siihen 100kmh/15sek. Hussella ajettu sen 5tkm ja siinä on scalvinin kokoputkisto, koitin vakioputkeakin mut ei senkään avulla jaksanu oikee kulkee... Hyvin lähtee kyllä käymään ja näin ja tulppaa kun katoin oli ehkä inan liian vaalee, menettelee. Ideat rupee loppumaan kesken, HELP ME 8)
Alkoon_
Pyörä:
Fantic Motor Caballero 125 -09
Liittynyt:
27.5.2012 10:20
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Alkoon_ » 21.9.2014 16:45

Kiihtyykö se sun kaverin husse siis selkeesti paremmin? Aika hankala mennä arvaamaan mihin ne tehot on hävinny. Tietty nää perus jutut kannattaa ainakin kattoa eli onko ilmanputsari puhas, onko kaasarissa skeidaa/kalvo huonosti.

Toimiiko muuten normaalisti? Ei yski ja ottaa kierroksia normaalisti? Tapahtuko toi tehon "häviäminen" ihan yht.äkkiä vai onko vaan hiljalleen mennyt tuollein?
Kaikki hauska on kiellettyä.
-Suomen tieliikennelaki
manfrezone
Liittynyt:
4.8.2013 19:13
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut manfrezone » 21.9.2014 17:13

Ei olla viivoja otettu mutta onhan se selvä ero jos hän vetää sataseen alta 13-15 sekunnin ja ittellä menee se 25... Mun mielestä toi mun husse on ollut aina yhtä laiska, ei se koskaan oo yli 100 kulkenu ja tuntuu ihan kun 5.-6. vaihteella loppus vääntö kesken kun siihen 80kmh kiihtyy siihen 8-9 sekunttiin. Ilmanputsarin puhdistin ja en usko et kaasarissa mitään on(pitäs kyl kurkata) kun jos kuiteski pienillä vaihteilla kiihtyy ja näin. Säädöt pitäs olla aikalail kohillaan, ei röpötä ja lähtee kylmänäkin hyvin käymään.

E: niin ja tosiaan onko se normaalia että jos laittaa 2. vaihteen päälle niin sen saa työntämällä käymään iha sorallakin? :D et jos on puristukset kadonnu :s
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Murska » 21.9.2014 17:33

Onko suuttimet vakiot vai onko vaihdettu ekan sivun ohjeiden mukaisiksi? Johtokuri (B5)?

En ole kokeillut mutta kuulostaa hurjalta jos 2 vaihteella koneen saa työntämällä pyörimään soralla :eek:

Tämä viittaisi siihen että puristukset on kateissa ja se kuulostaa oudolta 5tkm ajetussa moottorissa.
manfrezone
Liittynyt:
4.8.2013 19:13
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut manfrezone » 21.9.2014 17:53

veikkaan että vakiosuuttimet on paikallaan ellei edellinen omistaja sitte vaihtanu. :roll: noh, jos puristukset todellaki menny ni ei muutaku satakasikymppistä tilaukseen :lol:
täytyy kyl viel koittaa vaihtaa suuttimet.
Alkoon_
Pyörä:
Fantic Motor Caballero 125 -09
Liittynyt:
27.5.2012 10:20
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Alkoon_ » 21.9.2014 18:19

Jaa'a, mitähän tohon nyt sanois. Onhan se puristusten lasku tietty mahdollista, mutta kuulostaa tosiaan vähän ihmeelliseltä noin vähän ajetussa koneessa. Kannattaa nyt kuitenkin kattoa kaikki vähän helpommat paikat läpi ennen kuin rupeet sitä pyttyä aukomaan. Onhan kone tietty saattanut kilkata kevyesti edellisen omistajan käytössä ja nyt on tehot sitten hukassa.

Murska Arska tietää aika paljon mua enemmän näistä vehkeistä ja osaa varmaan antaa vähän parempia neuvoja :D
Kaikki hauska on kiellettyä.
-Suomen tieliikennelaki
ottopoika
Pyörä:
Husqvarna SMR 125 -11, PV50 -89, PV -90, Öglaend safir -70, Suzuki S1 1995 KTM exc 2008, yamaha slider 2002
Paikkakunta:
Pirkkala
Liittynyt:
15.1.2011 22:19
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut ottopoika » 21.9.2014 20:10

Mistä on halvin tilata husseen athena tai malossi?
Mikä vois olla si vikana kaverin husses ku ajo nii kovaa ku kulki mut ei oikee jaksanu vetää kutosel ni si vaihto vitosella ja ajo sillä hetke kovilla kierroksil ni kone vaa sammu (ei lukittunu takapyörä) lähti sitten heti käyntii mut kone kolisee oudosti, kylmänä enemmän.
Pysäytetty [8], Sakot [1] Kortti pois [0] Kilvet pois [ 0 ] Kaatumiset [1]
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Murska » 22.9.2014 16:12

Askel kerrallaan asiat on edenneet AMPS:in kanssa, mutta aika takkuista on ollut ja kuluja mulle tuli takuu asiassa noin 110€ kun jouduin maksamaan postikulut molempiin suuntiin ja vielä verot toiseen kertaan. Tästä syystä on fiksumpaa ostaa osat kotimaisilta kauppiailta niin ei tarvii vääntää asioista.

AMPS lähetti uuden 180cc sylinterin viallisen tilalle, merkki on edelleen Kitaco mutta mäntä on vaihtunut uuden malliseen. Männän laki on sorvattu uuteen muotoon ja siihen on koneistettu kolot venttiileille, aivan kuten vakiomännässä tai Malossi/Athena sarjoissa. Nyt mäntä näyttää siltä mitä pitääkin, ja onhan tässä sentään takomäntä mitä Malissin sarjassa ei ole. Mukana tulee myös kaksi eri paksuista alatiivistettä joilla voi tarvittaessa säätää squishin kohdalleen.

Jotain ne on näkjään oppineet kun niillä tätä asiaa rautalangasta väänsin 8)
Blacklake
Pyörä:
KTM 690 SMC -16
Paikkakunta:
Evijärvi
Liittynyt:
26.9.2012 15:59
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Blacklake » 23.9.2014 10:52

Tais husse vihdoin lämpöleikata aamulla :| Puolisen minsaa lämmittelyä, pari kilsaa seittemääkymppii ja sit toiset pari kilsaa satasta niin rengas lukkoon "mmooo", mietin et bensa ei kyl loppunu ja sit rullaillessa flekti + lämpövalo..
Lähtee kyllä käyntiin mutta taitaa venttiilit nakuttaa mäntään kun pitää hirveää ääntä.
Ajoin noin 500m hiljaa hallille hussen ja kävellen kouluunpäin kunnes veli nappas kyytiin :D

Mutta siis kysymyksenä, että mitä tuossa saattoi nyt mennä rikki? Kannentiiviste ollut kauan aikaa rikki, ei oo mp-osa:lta kuulunut mitään pariin viikkoon vaikka tilasin uuden.
Varaudun siihen, että venttiilit ottanut vähän itseensä kun mopedi kerran vielä liikkuu, että ei kai pyttyyn yms. mitään ole tullut.
Pitää soittaa meneekö takuuseen, takuuta on vielä mutta 20500 ajettu, eikä 18tkm huoltoa tehty. Saa nähdä meneekö takuun piikkiin.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Murska » 23.9.2014 11:30

Jos olet ajanut viallisella kannentiivisteellä niin vika löytyy vessan peilistä, ja seuraukset on nähtävissä kun avaa moottorin, turha sitä on avaamatta arvuutella mitä kaikkea sieltä on tuhoutunut ;)

Mitä enemmän käynnistelee ja ajaa kilahtaneella moottorilla, sitä suuremmat vauriot sinne saadaan.
MeRiejusta
Pyörä:
ex. Rieju mrt & Marathon 183cc nyk. honda cbr 600 f pc 19 -89
Paikkakunta:
Kannus
Liittynyt:
9.10.2012 22:03
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut MeRiejusta » 23.9.2014 12:29

Itsellä meni kampiakselin laakerit ja vaihteistosta myös. Sylinteriin ja mäntään olemattomat skradut. Mulla oli männänrenkaiden välyksetkin kunnossa. Ajelen tuolla samalla pytyllä vielä vaikka siinä hieman männänhelmat pienillä kierroksilla kalkuttaakin. Tuskin venttiilit ottaneet itteensä. Ennemminkin laakerit tai sylinteri
Sakkoja sakkoja
UltimateX
Pyörä:
Husqvarna SMR -2012
Liittynyt:
25.8.2012 21:30
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut UltimateX » 23.9.2014 13:24

Mullakin alkanut mittari esittelemään FAIL:iä. Viime syksynä teki sitä ekan kerran, sillon ei ollut 180cc ja tällöin auttoi kun lisäsin hieman nestettä syyläriin.
Nyt, varmaan joku kuukausi sitten, alkoi uudestaan ja loppui kun ilmasin jäähytyksen huolella, eikä failiä nyt muutamaan viikkon ilmaantunut mittariin. Tänään taas tuli failit mittariin ja flekti lähti pyörimään. 180cc:tä kun vaihoin niin jouduin purkamaan yläpään 3 kertaa alusta asti auki niin siinä varmaan kannentiiviste ottanut osumaan ja nyt alkanut oireilemaan japäästämään ilmaa jäähytykseen? Athenan tiivistesarjan pitäis käydä ampsin setin kanssa?

Niin ja aamuisin on ruvennut lähtemään hieman heikosti käyntiin ja kun käynnistyy niin savuttaa kuin 2-t kisaseoksilla :D . Savutus loppuu lyhkäsen ajon jälkeen.
Myydään: Minarelli WR125 koneellisiin stage-2 nokka-akseli