Turbo tulisi tod.näk. olemaan IHI RHB31 kopio, joka on maailman pienin turbo ainekin nettisivujen mukaan Kopion hommaisin, koska aito maksaa 997 dollaria... Kaikki osat mitä tuolta löytyy, eli: turbo, öljypumppu, öljynjäähdytin ja muut tarvittavat osat, eli tiivisteet yms. maksaa yht. 367€, mutta sitten toki pitäisi ottaa kaikki muutkin tarvittavat kulut huomioon, eli toimituskulut yms. Paljonhan voisi toimituskulut maksaa suurinpiirtein usa:sta noille osille? Tuossa vielä kuva turbosta:
Mahtaa olla vaikeaa löytää tilaa sendasta noin isolle ahtimelle
Andis
Pyörä:
VW / EX Derbi Senda SM 125 4T -05 / Derbi DRD R/SM -03 / Solifer SM -85 / Rieju RR -01 / EX Yamaha DT50x -06
Käsityönä turbon laipat, öljyletkut, klemmarit, paineputket ja -mutkat, alkukäyrä, öljyn meno ja paluu - kierteytys, kaasarin laipat, mahdolliset kannakeraudat, tarviiko bensapumppua ja -paineensäädintä, kaasariin suuttimet... Tässä muutama "pikkunippeli", joihin sitä rahaa uppoaakin. Miten tapahtuu ahtopaineen säätö? Löytyykö hitsikonetta? Jos kytkin alkaa luistamaan, mitä sille tekee? Öljynpaine- ja ahtopainemittarit ainakin tarttee. Öljynjäähdyttimen osto? Miten osat mahtuu Derbiin? Tuleeko jalkojen tielle mitään?
Tässä taas muutama vinkki lisää. E: Kuten linttamummo sanoi, ei näitä spekulointeja jaksa vähän väliä, sitten kun on osat käsissä ja homma oikeasti alkamassa niin palataan aiheeseen. Melkein väitän, että jos taidot on sillä tasolla, että perusjuttuja täytyy tulla kyselemään, niin turbottamiseen ei kannata ryhtyä.
Aiempaan viestiini kirjoitin, että: Kaikki osat mitä tuolta löytyy, eli: turbo, öljypumppu, öljynjäähdytin ja muut tarvittavat osat, eli tiivisteet yms. Ja mitä sinä minun taidoista tiedät? Siis tuolta sivultahan saa lähes kaiken tarvittavan tilattua. Eikä tuo öljynjäähdytinkään ole kuin 135mm leveä ja 93mm korkea. Itsehän en osaa hitsata noilla meidän koneilla, mutta talosta kyllä löytyy ammattihitsaaja, joten ongelmia ei pitäisi sen suhteen olla.
Jos et näitä minun turbo selityksiä jaksa lueskella, niin miksi tulet aina tänne lukemaan ne? Osat varmaan tilaan, jos sattuu vaan olemaan tapeeksi ylimääräistä talvella. Projekti topicista en ole varma, mutta katsellaan jos saan osat hommattua.
Ite joskus tilasin kiinasta tuommosen turbon, niin hintaa oli ilman tullia 180e, eli tuo hinta oli posteineen. Tuo ei taida pyöriä 125cc koneessa, kun taas kkk kp31 vois toimia ihan ok. Eroja voi kattoa mopopuolen ahtamis topikista. Vaatii vaan pakopesän hitsausta, tuosa on yks jonka tein myyntiin. Tuo siis on pienin turbo mitä on tehty, edes uus garret ei ole yhtä pieni, tuossa on vaan ulkoista kokoa palio kun ei ole sen enempää muokattu.
Aikasemmat kuvat parin sivun takaa oli poistunu, niin muutama kuva vielä. Tuosa näkyy minkalainen tuo turbo on vakiona ja tuo toinen on manki projektista.
Tuon kans on himo big valve kansi mahollisimman isolla palotilalla.
Koko kone.
Listaan lisäisin vielä laajakaista lamdan. Eka testi video turbon kans. Tuohon tulee lock up kytkin, sillä voi jo saada tiehen asti tehot. Kannattaa hypätä youtubeen katton tuo.
Compressor Wheel Minor Diameter: 32.90mm Compressor Wheel Major Diameter: 43.90mm Compressor Wheel Trim: 56 Compressor A/R: 0.33 Turbine Wheel Minor Diameter: 32.14mm Turbine Wheel Major Diameter: 42.20mm Turbine Wheel Trim: 58 Tämmöisillä mitoilla olevan turbon saisin ilmaiseksi , onkohan käytännössä mahdollista että 250cc kone sais kyseisen turbon heräämään, 1.9tdi ventosta, samaa turboa käytetty myös litrasissa autoissa... Olen jonkunverran lukenut tästä turbotuksesta ja on ollut mietinnässä ,että laittaisinko turbon imupuolelle vai painepuolelle kaasarin.. toisaalta kun tilaa ei tahdo löytyä juuri ollenkaan niin luultavasti täytyy imupuolelle laittaa.. , mutta mitenkäs sitten seoksen jäähdytys? jossain käyttäneet intercooleria vaikka kaasari ollut imupuolella, mutta siinäkin oli se huono puoli että cooleri täyttyy sitten bensalla.. Toisaalta sielläkin luki että jos coolerin yläpäästä menisi seos ja tulisi alapuolelta sitten imukaulelle.. tässä virityksessä sitten taitaa jo viive olla melkoisen pitkä Vai onkohan välttämätön jos ahdot pidetään maltillisina ? Vesiruiskuhan tietysti vois olla yks mahdollisuus.. Eli toisin sanoen vaadin hieman asiallisia vastauksia ja ohjeita että saan projektin etenemään, kesälomalla sitten tosissaan olisi tarkoitus laittaa ahdin määräämään tahdin.
Jos turbo on kerran ilmainen, niin koittamallahan se selviää, pienemmät turbot on harvassa tai niistä joutuu maksaan jopa rahaa Kaasari ei toimi hyvin imupuolella, turbon tiivisteet alkaa vuotaan helposti öljyä läpi, kun kompurapuolelle muodostuu alipaine luistin ollessa kiinni, välijäähdytintä ei kannata edes harkita ennen kuin laite on muuten saatu toimiin, sama vesiruiskutuksen kanssa. Kaasari painepuolelle koteloon, bensapumppu ja säädin, saattaa toimia... Niillä alkuun.
Miuge kirjoitti:Kaasari ei toimi hyvin imupuolella..
Mun kokemukset noin parikytävuotta takaperin sanoi, että ei mitään ongelmaa imupuolella ja säätöjenkin haku helpompaa vaikka kaikki porukasta ei niin ihmeempiä koko hommasta ymmärtäneetkään, mutta painepuolella kotelossa säätäminen on hommana yhtä hiton myrkkyä. Eikä se kaasari muutoinkaan ihan täysin ongelmaton ole siellä boksissakaan.
Yhtä kaikki; Kannattaa nykypäivänä hylätä heti vaan koko kaasari ja rakentaa ruutta vaikka kustannukset siitä nouseekin. Ihan vaan jo siksikin että saa sytkän haettua ahtopaineelle sopivammaksi.
Muistan kun rakenneltiin ainoinaan niitä ylipainesäätäjävirityksiä autojen virranjakajiin jotta painella saatiin ennakoita myöhäsemmälle. Erivahvuisten jousien kanssa pelattiin ja taas mittailtiin strobolla ja taas viriteltiin ja säädeltiin.. jne, jne.. Niissä jakajissa kun oli tietty lisäks alipaine- ja keskipakosäätäjätkin, niin se homma ei tosiaankaan ollu mitenkään yhden illan läpihuutojuttuja.
Mäntiäkin me onnistuneesti sulateltiin ja mäjäyteltiin kansipahveja ennen kuin alko ennakot oleen edes siellä päin. Jos siihen aikaan olis ollut samat mahdollisuudet kuin nykyään, niin veikkaanpa että muutamat kaasarit ja virranjakajat olis voimasanojen saattelemana metsikköön lentäneet.
Yksi vaihtoehto on rakentaa niin tehokas vapari että turboa ei tee mieli taas vähään aikaan. Saa niitä harmaita hiuksia ja vitutushetkiä niinkin vaikka yhtään fööniä ei padan kyljessä pöhisekkään.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Kyllä täälläkin on kokeiltu kaasaria imupuolella, kotelossa ja ilman, ja tässä tapauksessa kotelo tuntu toimivan parhaiten. Myös tankin paineistukset mieluusti unohdetaan heti kättelyssä Kaasarin ollessa imupuolella käynnistyminen hankaloittuu huomattavasti, ellei ahtoputki ole erittäin lyhyt, kaasuunvastaavuus heikkenee ja kierrokset saattaa jäädä hetkeksi leijuun myös em. syystä. Kokeilussa uudenveroinen ahdin lykkäs öljyt kompurapuolelle lämpimäks käytön jälkeen, kun ahtimen öljynpaine oli suositellulla tasolla.
Kysyjälläkin lienee budjettirakennelma kokeilumielessä?
Zone on kyllä oikeassa. Ruiskua kehiin niin pääsee paljon helpommalla. Ei sen ruiskun rakentaminen maksa kuin ehkä 200-300 jos jollain megalla tekee, sitäpaitsi niitäkin saa käytettynä hyvään hintaan.
Joo se oli kyllä ihan selvääkin että imupuoli rakennettiin mahdollisimman lyhyeksi. Stefaongelmaa ei meillä esiintynyt ja olen sitä mieltä, että pitäisi sen stefan kestää vaikka paine-ero öljypuoleen nähden suuremmaksi voi muodostuakin. Tässä voi olla kyllä ratkaisevan verran eroa eri valmistajien välilläkin mutta tuskinpa semmonen stefa olis missään koneessa montaa vuotta pelittänyt.
Turboviivettä ei tuohon aikaan pidetty kovinkaan merkittävänä kun sitä oli oikeastaan joka ainoassa turbotetussa koneessa. Pienillä paineilla leikittäessä ei sytkän kanssa ongelmia niin tule mutta kun paineet alkaa kakkosella niin vakiosytkällä ei paljon mitään tee ja vakioissa nykysytkissä kun ei ole edes alipaine- tai keskipakosäätäjiä niin niille ei ole helppo tehdä oikeastaan yhtään mitään. Helppoa ei se ollut noissakaan, mutta täysin mahdollista silti.
Kaasari ja säädettävä sytkä taas on melko tyhmä combo verrattuna ruuttaan ja kokonaan säädettävään ruisku- + kipinäohjaukseen, mutta ymmärrän mikäli kustannussyistä siihen päätyy. Enkä mä kaasaria kotelossa lytännyt jos joku niin käsitti. Tarkoitin vain että kun alkaa säätöjä hakemaan, niin aika harvan kotelon saa sellaiseksi rakennettua että säätöhommasta voi sanoa nauttivansa ja pahimmillaan siellä kotelossa saa olla rystyset ruvella 200 kertaa ennenkuin pelit alkaa yhtään edes laulaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Minun varmaan kannattaa ylipäätään alkuun kokeilla herääkö koko hyrrä , 1pyttynen 250cc enduro kyseessä kiinalainen.. joo budjettirakennelman aattelin tehä mutta nyt on mennyt 150 € kaikkeen mahdolliseen, tarpeelliseen ja tarpeettomaan kuten, Lambdaa, seossuhdemittaria, ahtopainemittaria ja muita turhuuksia... bensapumpunkin ostin sille varalle, jos alan painepuolelle väsäämään. Luulen että karataan "hieman" budjetin yli Tottakai teen topiikin , täytyy alkuun suorittaa opinnot vain alta pois ja samalla opiskella tätä ahtamista, joka ilta netistä luen aiheeseen liittyen pari tuntia, mutta tiedot tahtovat olla välillä melko ristiriitaisia; joten ajattelin että voisi kirjastosta käydä lainaamassa kirjan joka liittyy ahtamiseen.