Juu vaihtoväliä on aika mahdoton sanoa että se on aina xx. Riippuu niin paljon käytöstä.
Jos koko ajan mennään tuppi nurin ja kierrokset tapissa, niin saattaa olla että jo 1000km kohdalla rasitusmurtuman vaara on todellinen.
Suht nätillä käytöllä järkevän laatuisen männän hajoaminen rasitusmurtumaan on epätodennäköistä ennen kuin se on selvästi väljä. Toisaalta, väljä mäntä kolisee pytyssä enemmän, jolloin murtumakin syntyy herkemmin ja väljistyneen ohipuhallus polttaa voitelukalvon pois -> leikkaamisen vaara kasvaa.
Kannattaa huomioida, että usein renkaat kuluu mäntää enemmän.
Eli männän saamasta kyydistä ja kuluneisuudesta (kulumattomuudesta) riippuen voi olla täysin riittävää, kun laittaa uudet renkaat kuluneiden tilalle.
Paikat tarkastamalla ja mittaamalla viisastuu kummasti, yhdistettynä realistiseen arvioon omasta ajotavasta.
Tuo aiemmin mainittu 10000 km lienee keskimäärin ja yleisellä tasolla hyvä kohta katsoa, miltä paikat näyttää. Ja tietysti tuloksista voi päätellä pitääkö väli jatkossa tiputtaa lyhyemmäksi, vai voiko sitä pidentää vs. ajotapa.
Voisi myös todeta, että vastuu tarkastuksista, niiden päätelmistä ja päätöksistä on aina omistajalla itsellään...
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/