Räsään ei ole tullut mäntää vaihdettua, mutta säxään on (samalla koneella)
1. Tee itsellesi työtilaa irroittamalla katteet ja tankki yms kaikki osat tieltäsi. Ota tulpanhattu irti.
2. Irroita putki. Irroita rave jos sellainen löytyy.
3. Irroita kaasutin, imukaula ja läpät. Laita paperi tai rätti tms imupuolelle ettei sinne pääse mitään paskaa
4. Laske jäähdytysnesteet ulos ja ota kanteen menevä letku irti kannesta. Ota tulppa irti.
5. Irroita vesikansi sylinteristä ja ota maadoituspiuha poos yhen pultin alta pois
6. Irroita palotilan kansi (voi tehdä myös sylinterin irtioton jälkeen)
7. Irroita sylinteri ja aloita nostamaan sitä varovaisesti ylös. Jos mäntä on jäänyt ylös niin hommaa helpottaa kun pyöräyttää magneettoa, tällöin mäntä ikäänkuin vedetään sylinteristä alas (räsässä ei ole poljinta josta männän voisi samaan tapaan painaa alas, mutta voi pyöräyttää magneettoakin)
8.Laita rätti tms paperi koneeseen jottei paskaa pääsisi kampikammioon tai sokat tippuisi sinne.
9. Irroita toinen männänsokka ja paina toiselta puolen männäntappi pois. Voimaa saattaa joutua käyttämään ihan huolella. Mutta pidä huolella männästä ja kiertokangesta kiinni toisella kädellä vastaan jottei sivusuuntaan painaminen vahingoita kiertokankea. Ota mäntä ja neulalaakeri irti.
10. Irroita vanhat tiivisteet ja o-renkaat huolella. Putsaa koneesta ja sylinteristä paskat pois
11. Laita uuteen mäntään toiselle puolelle sokka valmiiksi jo käsissäsi, asennus helpottuu tällöin. Laita männänrenkaat mäntään. HUOM. Lähes aina sillä on väliä kumminpäin renkaat ovat!
12. Voitele neulalaakeri 2t öljyllä ja laita se paikoilleen voideltuun kiertokankeen
13. Voitele männäntappi 2t öljyllä, laita mäntä kohdilleen kiertokangen päälle. Nuoli osoittaa pakoaukkoa kohden!!. Työnnä männäntappi männän ja neulalaakeri-kiertokanki yhdistelmän läpi. Laita toinen sokka paikoolleen jotta männäntappi on lukittu. Ota suojapaperit pois. Laita uusi paperitiiviste. On 0.3, 0.5 ja 0.8 paksuisia tiivisteitä. Yleensä laitetaan 0.3 tehoa hakiessa.
14. Voitele sylinteri sisäpuolelta ja männän ulkoreunat 2t öljyllä. Männänrenkaat pitää laittaa kohdilleen, oikeat paikat huomaa kyllä laittaessa. Renkaiden päät pitää puristua sellaisia ulokkeita vasten.
Pidä toisella kädellä männänrenkaita paikoillaan ja kohdillaan. Aloita laskemaan toisella kädellä sylinteriä paikoilleen varovasti. Kiristä sylinterinpultit ristiin.
15. Laita uusi palotilan o-rengas tiiviste paikoilleen ja laita palotilan kansi paikoilleen ja kiristä ristiin.
16. Uusi vesikannen tiiviste paikoilleen ja laita vesikansi kiinni. Muista laittaa se maadoituspiuha yhden pultin alle. Kiristä ristiin. Laita jäähdytysletku kiinni takaisin kanteen.
17. Kiinnitä läppärunko, imukaula ja kaasutin. Varo imuvuotoja. Laita uusi tulppa kiinni.
18. Kiinnitä putki, asenna rave.
19. Lisää uudet jäähdytysnesteet ja ilmaa järjestelmä.
20. Katteet ja muut romppeet kiinni.
Sylinterissä on merkintä A/AB/B josta tietää sylinterin alkuperäisen koon, mutta koska se kuluu niin kannattaa läydä koneistamolla mittaamassa jotta vältytään virheiltä. Hyviä mäntämerkkejä ovat asso werke, athena, vertex ja wössner. Vältä mitakaa, wisecoa ja proxia...
Sisäänajoksi riittää muutaman kerran huolellinen lämmittäminen ja jäähdytys paikoiltaan. Ensimmäinen tankillinen ilman hurjempaa pommittelua ja se on siinä.
Toivottavasti muistin kaiken
, virheitä saattaa esiintyä tekstissä..