4t yleinen viritys/tekniikka

sumppa
Liittynyt:
3.2.2007 18:04
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut sumppa » 12.8.2011 21:17

Toimintaperiaatteen puolesta 2-tahti tuottaa enemmän lämpöä koska puristus- ja työtahteja on tuplasti nelariin verrattuna. Taitaa myös käytännössä mennä noin. Niinkuin Johani sanoi, nelareissa on usein enemmän lämmitettävää tavaraa sylinterissä ja kannessa ja lisäksi yläkerrassa kiertää myös öljy joka kuljettaa lämpöä ympäri koko moottorin.

Sitä en tiedä minkä verran kampikammion läpi menevä ilma jäähdyttää 2-tahtia. Varmaan ihan huomattavasti. Joku viisaampi kertokoon jos tietää!
Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Clutch » 13.8.2011 14:43

Mul ois tälläne Hyosung XRX 125 joka on tota hyosungin vanhempaa mallia eli 9kw vakiona ja kulkee 121 ku entine omistaja ottanu pillin tai jonku putkesta pois ja vaihtanu power filtteriin. En tiiä yhtään miten paljo noitte pitäs vaikuttaa ku ei oo Hyosungi sm ja rx mallil topickii.. -.- Mut millane ilmanputsari kannattaa laittaa koska en todellakaan puolla noita power filsui.. Mikä olis "varma" valinta toimivuudeltaan ?
MSJD
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut MSJD » 13.8.2011 19:49

Pipercross öljyttynä.
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!
Arrowww
Pyörä:
Yamaha WR125X -11
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
24.5.2011 19:55
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Arrowww » 14.8.2011 3:55

Paljo irtoo tehoja/heppoja Yamaha Wr 125X:stä näillä osilla ja täysin säädettynä:

http://www.malossistore.eu/Prodotto.asp ... &Search=si

Arrowin kokoputkisto

Parempi Air filtteri

Kellään tietoja?
Ride or Die! //
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 14.8.2011 15:09

ehkä 1-2 hp, mut vääntöjä senkin edestä. Mutta kannattaa samaan syssyyn ostaa malossi nokka akselikin.
Arrowww
Pyörä:
Yamaha WR125X -11
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
24.5.2011 19:55
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Arrowww » 14.8.2011 17:43

[^lollero^] kirjoitti:ehkä 1-2 hp, mut vääntöjä senkin edestä. Mutta kannattaa samaan syssyyn ostaa malossi nokka akselikin.


Paljo ois sen jälkee about tehoja?
Ride or Die! //
MSJD
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut MSJD » 14.8.2011 17:56

No WR on koneelta vakiona 14hp, ja ton setin jälkeen ehkä 16-18hp.
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!
danlig
Pyörä:
Kinroad Prince, Yamaha TZR 125 -89, Kinroad Texas 125
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
16.5.2011 22:21
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut danlig » 15.8.2011 0:55

Onko kellää tietoa et millä saa tehoa irti Kinroad Texas 125cc:stä? Ja onko näissä mitää kuristuksia? Ite oon saamas tollasen fiilistely pyöräks mut pitäs siitä ny ees 120km/h irti saaha :D
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Murska » 15.8.2011 8:18

MSJD kirjoitti:No WR on koneelta vakiona 14hp


Laskuopin mukaan WR:ssä on 14.96hp ;)

11kw x 1.36 = 14.96
MSJD
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut MSJD » 15.8.2011 14:39

Mutta kun siinä ei ole sitä 11kw ;). TM testasi, niin 14hp KONEELTA.
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Murska » 15.8.2011 15:46

No sitten se on eri asia kun konetehot on mitattu ;)

Mä lähtisin mielummin parantamaan moottorin hengitystä kun laittaisin bigborea kiinni. Jos moottorin hengityksessä on jo vakiona parantamista, niin kuutiotilavuuden kasvattaminen tuskin tuottaa toivottua tulosta kun imu/pakopuoli ja kansi ahdistaa. Jos happi loppuu niin on aika vaikea saada enemmän tehoja.

Taas toisaalta, miksi ostaa nelaria jos tehojen kasvattaminen on heti mielessä? Ennemmin katsoisin miten saa moottorin käytettävyyttä parannettua, eli vääntöä ja sen aluetta.
Arrowww
Pyörä:
Yamaha WR125X -11
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
24.5.2011 19:55
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Arrowww » 15.8.2011 16:36

Murska Arska kirjoitti:No sitten se on eri asia kun konetehot on mitattu ;)

Mä lähtisin mielummin parantamaan moottorin hengitystä kun laittaisin bigborea kiinni. Jos moottorin hengityksessä on jo vakiona parantamista, niin kuutiotilavuuden kasvattaminen tuskin tuottaa toivottua tulosta kun imu/pakopuoli ja kansi ahdistaa. Jos happi loppuu niin on aika vaikea saada enemmän tehoja.

Taas toisaalta, miksi ostaa nelaria jos tehojen kasvattaminen on heti mielessä? Ennemmin katsoisin miten saa moottorin käytettävyyttä parannettua, eli vääntöä ja sen aluetta.


Oisko jotaki vinkkejä millä sais moottorista enemmä irti, eli vääntöjä jne?

PC:n ainaki meinasin ostaa ja säädättää
Ride or Die! //
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Murska » 15.8.2011 17:11

Ei siinä oikeastaan mitään salatiedettä ole, pakoputkisto hengittäväksi, samoin imu puoli niin että ne ei ahdista moottorin hyrräämistä. Sen jälkeen PC paikalleen ja mieluiten penkitettäväksi että saa ajettua käppyrät kerralla kohdalleen, valmiit kartat ei välttämättä pelitä riittävän hyvin ja joillain kierrosalueilla tai kaasun asennolla seokset voi olla täysin metässä.Tällä saa varmaan koneen toimimaan herkemmin ja vääntöalueen laajemmaksi.

Sitten kun tämä ei riitä niin seuraavaksi kansi työn alle, kansi on se rajoittava tekijä joka määrittelee paljonko koneesta saa puhtia ulos, jossain vaiheessa kannen kanavien muodot tulee vastaan ja yksinkertaisesti "happi loppuu". Kannen tekemiseen löytyy Suomesta muutamia todellisia osaajia jotka osaa loihtia niihin hengittävyyden kohdalleen kanavia/venttiileitä muotoilemalla ja ehkäpä vaihtamalla isommat venttiilit. Samalla keikalla vaihdetaan nokka akseli missä nostot ja nousut on optimoitu väännön/tehon lisäämiseen, tehdasnokat on yleensä kompromissejä noiden osalta.

Tosin voi olla että näissä tehdastekoisissa 11kw moottoreden kansissa ole kovin paljoa varaa touhuta joten voi olla että homma kusasee reisille, kannen tekeminen ei ole halpaa ja paukun kasvu voi jäädä vähäiseksi.

Vasta tämän jälkeen voisi alkaa miettiä bigborea, nyt moottorin hapensaanti, polttoainesyöttö sekä pakopuoli on kunnossa joten tässä vaiheessa alkaa vasta suurempi kuutiotilavuus tuottaa tulosta.

Teki sitä taikka tätä niin ei näistä nelareista mitään tykkejä saada, sitä varten on 2T koneet.

Meidän tulevaan nelariin tehdään peruskuviot, imu ja pakopuolen hengitys kuntoon ja koneelle lisää bensaa. Tuskin tulee lähdettyä loputtomaan kone auki-kone kiinni projektiin, nää on käyttövehkeitä eikä kisaratsuja.
Arrowww
Pyörä:
Yamaha WR125X -11
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
24.5.2011 19:55
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Arrowww » 16.8.2011 15:36

Ja missähän näitä kansia vois sitte käydä laitattamassa? :)

Asun ite joensuussa
Ride or Die! //
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Murska » 16.8.2011 18:48

Paha lähteä sanomaan kun en ole ollut kuvioissa vähään aikaan mukana, käy paikallisella pyöräkaupassa/korjaamolla kysymässä, heillä on varmaan paras tieto paikallisista moottorivelhoista ja penkittäjistä. Asian osaavia kansien tekijöitä ei kovin montaa Suomessa ole joten kenelle tahansa ei kannata antaa kantta tehtäväksi.

Jos kansiprojektiin lähtee niin lompakko pitää olla siinä vaiheessa kunnossa, en tiedä mitä nokat maksaa mutta jos siihen tehdään kaikki niin 500€ on pikkuraha. Käytännössä tollaseen koneeseen saa helposti menemään 1500-2000€ ja siitä huolimatta 2T piikit pyörii kahdeksikkoa ympärillä...

Muuta en noille piikkinelareille tekisi kun putki vaihtoon, imupuolta vähän kattelisi sillä silmällä ja säätäisi seokset kohdalleen. Huipputehoa tuskin tulee lisää mutta moottorin käytettävyys voi hieman parantua ja äänimaailma alkaa muistuttamaan enemmän pyörää kun ruohonleikkuria. Rahaa näihin ei kannata lähteä uhraamaan, tulee aika kalliita hevosia, varsinkin kun niitä ei kovin montaa saa kaivettua esille. Myös koneen luotettavuus kärsii aika nopeasti kun kone tehdään käytännössä uusiksi, harvoilla virikoneilla ajetaan yhtä huolettomia kilsoja kun vakiopannulla.

Eli mihin tästä päästiin? Jos haluat tehoja, osta 2T ja elä sen kanssa niin hyvässä kun pahassa. Jos haluat ajaa huolettomia kilsoja pienillä käyttökustannuksilla sekä laillisilla tehoilla niin nelaria alle. Nämä piikkeihin tehdyt nelarit on tarkoituksella suunniteltu juuri tuollaisiksi kun ne on, joko sen asian kanssa oppii elämään tai sitten ei ;)