Aprilia RS125 viritys/tekniikka

eQ123
Liittynyt:
18.3.2011 19:59
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut eQ123 » 29.3.2017 19:45

https://www.youtube.com/watch?v=rsZwvQZ6mdk
Tuossa pätkässä se katkasee tossa 10,5k kierrokset, viritettynä lyö paljon selvemmin sitä vasten. Eikä kyse ole mistää säädöistä tai siitä etteikö pyörä kiertäisi enempää.
http://www.motot.net/talli/osat/id69435/<- Suuttimia!!
MX_125
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Cagiva Mito 1991, Cagiva Mito SP, KTM 990 SMR
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut MX_125 » 29.3.2017 21:04

Tuossa videon räsässä on 06 vuotisen mittaristo, eli siinä on myös vanhanmallin denson sähköt. Ei mitään tekemistä näiden uudempien ECU systeemien kanssa. Videolla jopa näkyy että CDI on vakio kun kierrokset hyppäävät 7k->9k melkein heti johtuen hyppylangasta. Jos haluat itse varmistua mittarista niin nakkilan sivuilta voipi kaivella osanumeroita esiin, siellä on hienosti eroteltu tuo 06 ja +07 mittaristo. Lisäyksenä vielä että jos tuossa on vakioputki se rajoittaa kiertämistä aivan vitusti vrt johonkin parempaan putkistoon. Perusteluja siis kaivataan edelleen :3
eQ123
Liittynyt:
18.3.2011 19:59
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut eQ123 » 30.3.2017 20:19

No milläpä tässä perustellaan ku pyörä myyty 4 vuotta sitten eikä pojat usko. Mulle on ihan sama uskotteko vai ette, tieto riittää mulle.
http://www.motot.net/talli/osat/id69435/<- Suuttimia!!
Ruuperttti
Liittynyt:
18.5.2017 20:05
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Ruuperttti » 18.5.2017 20:29

Morjesta!
Kertokaahan tietävät että mikä on aprilia rs 125 2007 ku ei lähde käyntiin enää, oli ajossa vielä eilen ja aamulla ei enää käynnistyny. Kaasari putsattu, ja läpät putsattu. Saa kipinää, tulppa kastuu ja akku on täynnä ja pyörii hyvin ja puristuksii kanssa on. Auttakee nii pääsee taas tien päälle!! :lol:
Indiana
Liittynyt:
9.6.2016 23:22
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Indiana » 11.7.2017 19:54

Mikä vois olla vikana ku paikallaa kierrättää ni kiertää hyvin loppuu asti ja sit ku kiihyttää ni 1-2 vaihe menee hyvin mut sit 3-> alkaa vähä booaamaa? Tapahtuu myöhemmin/aikasemmkn riippuen suuttimista,ei kuitenkaan poistu kokonaan
Huppis
Liittynyt:
18.6.2017 13:05
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Huppis » 11.7.2017 22:46

Ruuperttti kirjoitti:Morjesta!
Kertokaahan tietävät että mikä on aprilia rs 125 2007 ku ei lähde käyntiin enää, oli ajossa vielä eilen ja aamulla ei enää käynnistyny. Kaasari putsattu, ja läpät putsattu. Saa kipinää, tulppa kastuu ja akku on täynnä ja pyörii hyvin ja puristuksii kanssa on. Auttakee nii pääsee taas tien päälle!! :lol:


Näköjään vanha postaus, mutta selvisikö vika? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla.

Indiana kirjoitti:Mikä vois olla vikana ku paikallaa kierrättää ni kiertää hyvin loppuu asti ja sit ku kiihyttää ni 1-2 vaihe menee hyvin mut sit 3-> alkaa vähä booaamaa? Tapahtuu myöhemmin/aikasemmkn riippuen suuttimista,ei kuitenkaan poistu kokonaan


Tuliko vika ihan yllättäen vai korjasitko/sääditkö jotakin ennen vian ilmenemistä?
Ensimmäisenä tulee mieleen tosiaan suuttimet ja neula. Mahtaisikohan käydä vähän liian laihalla? :roll:
"Tapahtuu myöhemmin/aikasemmin riippuen suuttimista" eli siis booaa muillakin vaihteilla vai? :|
Indiana
Liittynyt:
9.6.2016 23:22
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Indiana » 12.7.2017 16:41

Eli siis jos suutin on vaikka 170 (nyt 150) niin alkaa booamaan kiihdytyksessä vasta 5-6 vaihteilla. Ja tällöin tulppa erittäin musta vaikka neula olisi laihimmalla, käy todella rikkaalla ja röpöttää. Itselleni tuli mieleen alhainen bensapinta, mutta en ole varma kuinka katsotaan milloin se on oikea :lol:

Vika on ollut koko ajan pyörän omistamisen ajan ja koeajolla pyörää ostaessa kävi todella rikkaalla. Talven aikan ostetiin isompi kaasari

Kaasari 34 vhsb
Huppis
Liittynyt:
18.6.2017 13:05
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Huppis » 12.7.2017 19:49

Indiana kirjoitti:Eli siis jos suutin on vaikka 170 (nyt 150) niin alkaa booamaan kiihdytyksessä vasta 5-6 vaihteilla. Ja tällöin tulppa erittäin musta vaikka neula olisi laihimmalla, käy todella rikkaalla ja röpöttää. Itselleni tuli mieleen alhainen bensapinta, mutta en ole varma kuinka katsotaan milloin se on oikea :lol:

Vika on ollut koko ajan pyörän omistamisen ajan ja koeajolla pyörää ostaessa kävi todella rikkaalla. Talven aikan ostetiin isompi kaasari

Kaasari 34 vhsb


Hmm, bensapintaa säädät muuttamalla kaasuttimen kohon pienen metalliläpyskän asentoa joka on yhteydessä neulaan.
Eli kun avaat kaasarin pohjan, näet kohon(kohot ehkä ennemminkin) joiden idea on ikäänkuin kellua bensassa, ja kun bensan pinta nousee niin kohotkin nousee kun ne kelluu siinä bensassa, ja kohojen "sarana"osuudessa on mekanismi, joka sulkee bensansyötön, kunnes bensan pinta laskee taas -> kohot laskee -> neula avautuu.
Selitin vähän hankalasti, mutta ymmärtänet jos avaat sen..
Ja se reagoi aika herkästikkin, joten ei heti kannata kääntää ihan hirveästi sitä pikkulaippaa. Jos siis haluat kokeilla auttaisiko bensapinnan säätö.

Nuo on vähän monipiippuisia juttuja, usein säätelemällä, testailemalla ja taas säätelemällä selviää. Jos sitä showta jaksaa :) :roll:
Suuttimet ja suutinputket, ilmanputsari, bensansaanti (letkut jne) ja virtapuoli kannattaa myös testailla läpi.
Indiana
Liittynyt:
9.6.2016 23:22
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Indiana » 12.7.2017 20:26

Huppis kirjoitti:
Indiana kirjoitti:Eli siis jos suutin on vaikka 170 (nyt 150) niin alkaa booamaan kiihdytyksessä vasta 5-6 vaihteilla. Ja tällöin tulppa erittäin musta vaikka neula olisi laihimmalla, käy todella rikkaalla ja röpöttää. Itselleni tuli mieleen alhainen bensapinta, mutta en ole varma kuinka katsotaan milloin se on oikea :lol:

Vika on ollut koko ajan pyörän omistamisen ajan ja koeajolla pyörää ostaessa kävi todella rikkaalla. Talven aikan ostetiin isompi kaasari

Kaasari 34 vhsb


Hmm, bensapintaa säädät muuttamalla kaasuttimen kohon pienen metalliläpyskän asentoa joka on yhteydessä neulaan.
Eli kun avaat kaasarin pohjan, näet kohon(kohot ehkä ennemminkin) joiden idea on ikäänkuin kellua bensassa, ja kun bensan pinta nousee niin kohotkin nousee kun ne kelluu siinä bensassa, ja kohojen "sarana"osuudessa on mekanismi, joka sulkee bensansyötön, kunnes bensan pinta laskee taas -> kohot laskee -> neula avautuu.
Selitin vähän hankalasti, mutta ymmärtänet jos avaat sen..
Ja se reagoi aika herkästikkin, joten ei heti kannata kääntää ihan hirveästi sitä pikkulaippaa. Jos siis haluat kokeilla auttaisiko bensapinnan säätö.

Nuo on vähän monipiippuisia juttuja, usein säätelemällä, testailemalla ja taas säätelemällä selviää. Jos sitä showta jaksaa :) :roll:
Suuttimet ja suutinputket, ilmanputsari, bensansaanti (letkut jne) ja virtapuoli kannattaa myös testailla läpi.

Voisko sillä olla vaikutusta, että siinä ns. kaasarin "pohjakupissa" :lol: en tiiä oikeet nimee nii siin on semmone 2-3cm pitkä halkeema ja kaasarin alapuolella menevä jarruletku on bensan peitossa.vai onko liian kaukaa haettua :lol: Nyt ei pääse kokeilee ku en oo himas
Huppis
Liittynyt:
18.6.2017 13:05
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Huppis » 12.7.2017 22:08

Indiana kirjoitti:Voisko sillä olla vaikutusta, että siinä ns. kaasarin "pohjakupissa" :lol: en tiiä oikeet nimee nii siin on semmone 2-3cm pitkä halkeema ja kaasarin alapuolella menevä jarruletku on bensan peitossa.vai onko liian kaukaa haettua :lol: Nyt ei pääse kokeilee ku en oo himas


Nyt vasta mainitset, kyllä sillä todellakin voi olla suurikin merkitys, erittäin todennäköinen vianaiheuttaja ellen sanoisi.. :eek:

Mutta sanoit että "talven aikana ostettiin uusi kaasari" tekikö se siis sillä aiemmallakin kaasarilla samaa?
Periaatteessa aiemmin vika saattoikin olla että kaasari on liian pieni -> ei saa tarpeeksi bensaa ja booaa
ja nyt sitten vaikka on isompi kaasari, niin jos se vuotaa niin sama homma -> ei saa tarpeeksi bensaa ja booaa

Tokihan nuo oireet voi johtua muustakin kuin vain kaasarista ja bensan saannista, mutta eiköhän se ole tässä aika selvä tapaus jos vuotaakin...

Joskus tosin tullut ainakin itselleni vastaan kaasareita, joissa on jotain tehtaan valujälkiä ja olen katsonut että onko tuossa halkeama! 8o
Eli jos se sinun halkeamasi on myös joku tehtaan valujälki, niin sitten se vuotaa muualta, ja eihän se saisi bensaa vuotaa.

Luulenpa että kun saat sen vuodon korjattua niin laite pelittää. Toivotaan! Menee hyvää ajokautta hukkaan muuten 8)
Indiana
Liittynyt:
9.6.2016 23:22
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Indiana » 12.7.2017 23:45

Nojoo toivotaan että toimii! Jotenkin unohin halkeeman kokonaan, kun sen vähän aikaa sitten huomasin. Oon myös aika varma että kaasarin alueella vika kun kokeilin uudella, staattorilla, tulpalla ja tulpanhatulla huvikseen kun sattui varastosta löytymään. Pitää päästä kokeilemaan josko olisi halkeamasta kiinni! Kiitos neuvoista kuitenkin!
Erdogan
Pyörä:
Aprilia RS 125 -02
Liittynyt:
27.8.2017 17:15
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Erdogan » 27.8.2017 22:39

Mikäs pirkule on vikana kun ei räsä enää männänvaihdon jälkeen ota piikkiä? Säädöt on hieman rikkaalla omasta vainoharhaisuudesta leipomista kohtaan johtuen, mutta kai pitäisi silti ottaa piikkiä? Kiihtyy kuin luumuin nelari vaikka tt-hilppeet kiinni.

Raven tiivisteen välistä falskannut muutaman tipan öljyä/bensaa. Voiko oikeasti vaikuttaa noin merkittävästi että puhaltaa suoraan laipan ohi pakokaasut :D
CoPilot16
Liittynyt:
17.4.2016 19:26
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut CoPilot16 » 15.9.2017 10:16

Mikä tuli apikkaan ?
Eli kaverin kanssa pistettii rave 1 paikoilleen ja pyörä toimi kuin unelma sen 10 sekunttia. Mutta kun kaveri pisti vaihteen päälle, irroitti kytkimen ja antoi kaasua, Pyörä vain booasi ihan kuin ei olisi ollut ala vääntöä. Sen jälkeen pyörä ei ole käynnistynyt. Startatessa pako putkesta tulee vähän väliä suhahdus tai pamahdus liekin kera. Vaihdettiin kurilaippa takaisin ja putsattiin kaasari mutta sama vika jatkuu.
Kalleri
Liittynyt:
23.10.2017 16:48
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Kalleri » 23.10.2017 17:01

Morjensta!
Tuli tommonen -2008 vuoden sx ostettua, ja kävin heittämässä sillä testilenkin äskettäin. Mikkä mahtais olla hyvät suuttimien koot ja neulan korkeus kun on tämmöset virit:
- Mitaka pytty
- 34mm Dellu VHSB
- Scalvini putki
- Rave 2
Nimittäin kylmällä koneella vaikutti vetoja olevan tosi hyvin ja vastas kaasun kyllä tosi mukavasti, mutta hetken ajettuani kun päästi kaasun pois ja kytkimen pohjaan ni sammui. Sitte ku vetäs vaijeriryypystä ja piti sitä ni sai taas käymää. Jos päästi ryypyn pois ja painoi kaasuu nopeesti ni samui mut ryyppy pohjas otti kiakkaa elikkä siis seos on liian laihalla, mut mistä kannattais lähtee ja mitä kokoja kannattais kokeilla? Kiitokset jo etukätee.
ApikkaPaskaa
Liittynyt:
9.11.2016 2:46
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ApikkaPaskaa » 28.5.2018 23:43

Oisin ostamas italkitin kisasähköi mut niis ei oo sitä valopuolaa ni onks joku keksiny jonku tava ladat sitä akkuu paitsi ku koton akkulaturil. Esim. vaik jollai rosvoliittimel??
Se o iha vitu jeba kuha sen puunaa