Seesami kirjoitti:Ja se sylinterien lukumäärä ei ole mitenkään verrannollinen tarvittavien turbojen lukumäärään...ja koko operaatio on turha,tehonlisäys on mitätön ja kaikenlisäksi epäluotettava
Päinvastoin. Oikein turbotettu 4t moottori voi olla taloudellisempi, vähäpäästöisempi ja tehokkaampi kuin vapaastihengittävä. Turbolla saa tarvittaessa myös niitä tehoja irti, väittäisin että suuremmilla ahtopaineilla pitkälle yli 20hp ei ole mahdotonta ottaa nykyaikaisesta (nestejäähdytetty, DOHC ja multiventtiili) nelarimoottorista. Eriasia sitten onko se enää niin luotettava
.
Mutta hyvin rakennettu, ja matalilla ahtopaineilla toimiva 4t motti tuskin sanottavasti heikkenee vaikka tehot kasvaisikin yli 30%! Uusissa, tehokkaissa nelareissa tämä tarkoittaisi parhaimmillaan yli 20hp huipputehoa.
Tuplaturbo taas on sinänsä hyödyllinen keksintö, että kaksi pienempää turboa pyörii vinhemmin kuin yksi iso, ja kahden pienen turbon siipien kiihtyvyys on nopeampaa kuin yhden ison. Mutta tämänkai suurin osa jo tiesikin, joten harakoille meni tämäkin jorina..
Dank memes melt steel beams.