Sen verran sanoisin, että-jos hyppää 250 -> 160, niin se on "melko" iso hyppy.
Haynes siis tarjoaa (edellinen viestini) eri suuttimia kahteen eri mallin VM26 DT:ssä + TZR kolmantena, riippuen vuosimallista. Tuossa vaikuttaa kaasarin muut paikat, pytty-kansi-kone yhdistelmä, putki jne.
Se, että pelissä x on suutin/säädöt y, ei tarkoita että se on kaikkiin se oikea. Edes se, että vehje on piristetty, ei 100% takaa, että se aina vaatisi isompaa pääsuutinta kuin vakio, joskus voi kaivata pienempääkin.
Säädöt on aina enemmän tai vähemmän yksilölliset, toki muiden säädöistä vastaavissa saa suuntaa...mutta vain suuntaa.
Kannattaa huomioida, että Haynesista apinoituna noissa kahdessa eri leimaisessa DT:n VM26 on jokseenkin kaikki säätöosat erilaiset, joista pääsuutin on vain yksi nippeli "miljoonasta".
En missään nimessä pienentäisi suutinta kertaheitolla lähes 100 nroa, vaan hiljaa pienentäen ja testaillen hyvä tulee. Kuinka paljon uskaltaa muuttaa kerralla, on osin omasta korvasta ja kokemuksesta kiinni...ja aina omalla vastuulla.
Jos ostaa nipun suuttimia vaikka 10-20 nro välein, niin se on halvempaa kuin leipominen ja pitemmän päälle nappisäädöillä säästää bensassa ja ajomukavuudessakin.
Kun kone on säädöissä, jättää itelleen pari pykälää +/- suuttimet ja myy loput, niin saa muutaman euron takaspäin.
Mitä jättää, riippuu säätölämpötilasta. Jos se oli 15 astetta, niin sekä yli että ali ehkä 1-2 pykälää, niin pärjää 5...30 asteessa. Jos se oli 25, niin 2-4 pykälää alle, jolloin pärjää taas 5...30. Kylmällä isompaa, kuumalla pienempää.
Tosin, jos on laiska sälli, niin pärjää jopa samalla. Mun TZR pelaa ok samoilla säädöillä keväästä helteisiin, se ei ole kovin ronkeli. 25-30 asteessa paras huiputeho ei tule ulos, mutta kulkee se silti ihan puhtaasti käyden. Syksyn viileillä kun muistaa, että ei mitään 2km täyskaasuvetoja, niin normi ohitukset ym liikenteessä menee ihan kivasti.
Kovin kuumalla kelillä (jäähdytys+imuilma) kone on aina lämpöteknisesti aatellen kovemmalla jos vedättää pitkään, jolloin hitusen rikas seos on hyvä henkivakuutus käyttöpelissä.
Hmh...
Piti sanoa vain 1/3 tuosta tekstistä, mutta tuli taas kaikkea puoliksi ohi aiheen... mm. siksi, kun melko yleinen kysymys on "mikä suutin", tavallaan kuin se olisi kiveen hakattu asia.
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/