Mikko* kirjoitti:Mistä oot hommannu pienkoneen turbot, tekis mieli hommata semmonen mankiin jos niitä jostai muka saa.Likvidi kirjoitti:Kun täälä näistä nelari piikkisten turbottamisesta puhutaan niin laitan oman projektini tänne kans.
Honda Varadero johon tulee 2x pienkoneen turboa ja ne löytyy hyllystä. (vielä kun jaksaa vain ottaa koneen irti ja asentaa) Mitään kaasaria ei tule, vaan siihen on tulossa ruisku niin ei tarvitse kaasarin kanssa pelleillä kun on omasta mielestä helpompi säätä ruisku kuin joku kaasari. kansia on sen verran avarrettu että ei tarvitse käyttää enää missän pajalla ja ne on myös käytetty mahdollisten tehojen lisäyksien toivossa virtauspenkissä... Laitan kuvia projektista heti kun alkaa honda olemaan siinä kunnossa että sitä kehtaa näyttääkkin. Ja lisäyksenä vielä että hondassani on 170cc pytyt et luulis potkivan tarpeeksi turboille asti. Ajettavuudesta en tiedä projektin jälkeen mut sama se kun tehoo löytyy tarpeeksi, kun on tuo vara vähän laiska nykin...
Mutta meinaakko että 85cc pytty ois riittävä pyörittään edes pientä turboo? (en kuitenkaa usko että sulla on 170cc PYTYT eli 2kpl niitä ) Että varmaan ehkä viisainta käyttää vaan yhtä turboo niin olis jotain hyötyäkin.
-Zone- kirjoitti:En ole tohon Honda Varaderoon tutustunut, mutta jos kyseessä on ilmajäähdytteinen moottori, kannattaa muistaa, että ahtaminen kohottaa aina moottorin käyntilämpötilaa. Vesijäähdytteisissä moottoreissa ahtamisesta johtuvat korkeammat käyntilämpötilat on helpompi saada kuriin. Ilmajäähdytteisissä V2 sylinterisissä, joissa etummainen peittää takimmaisen, takimmaisen sylinterin jäähdytysongelmat tulee helposti vastaan.
Aina edes ilmanohjaimilla ei saada riittävää jäähdytystä aikaiseksi. Poikittain olevassa V-koneessa (esim motoguzzi yms.) ongelma ei muodostu yhtä suureksi, koska molemmat sylinterit ovat ajoviimassa. Rivikoneissakin on joskus keskimmäisten sylinterien kanssa ongelmia, kun molemmilla puolilla olevat sylinterit "paahtavat" vieressä.
Likvidi kirjoitti:Niin no kun järkeviä ollaan niin kyl kannataakin laittaa vain se yksi turbo. ja nuista lämmöistä sen verran että mulle on tulos välijäähytin tuohon syllärin alle tai päälle.. en ole vielä tarkemmin paikkaa hakenu.. ja pieni kirjoitus virhe siis kone on täl hetkellä kokonaisuudessaan vain 170cc eli tuo 85cc/per pytty. Puristukset lasken vain laittamalla alapään tiivisteitä lisää. tai jos ei ala vuotamaan niin 2 kannen tiivistettä jos ei mistään saa teetettyä paksumpaa.
Tume34 kirjoitti:Likvidi kirjoitti:Niin no kun järkeviä ollaan niin kyl kannataakin laittaa vain se yksi turbo. ja nuista lämmöistä sen verran että mulle on tulos välijäähytin tuohon syllärin alle tai päälle.. en ole vielä tarkemmin paikkaa hakenu.. ja pieni kirjoitus virhe siis kone on täl hetkellä kokonaisuudessaan vain 170cc eli tuo 85cc/per pytty. Puristukset lasken vain laittamalla alapään tiivisteitä lisää. tai jos ei ala vuotamaan niin 2 kannen tiivistettä jos ei mistään saa teetettyä paksumpaa.
Pienenä vinkkinä, käy jossain koneistamolla teetättämässä joku 1-1,5mm paksu alumiininpalanen sylintereiden alle, joka on siis alapään tiivisteen muotoinen, siihen vielä tiivisteet molemmin puolin ja kummasti puristukset vähenee . Tarkista kuitenkin, ettei nokkaketjussa lopu pituus kesken.
Mistäs vehkeestä tuo turbo tarkemmin ottaen on peräisin? Millaset on strategiset mitat eli siipien koot?
poper kirjoitti:Tietääkö kukaan mistä saisin turbon 230cc crf:än koneeseen?