4t yleinen viritys/tekniikka

xtrem3
Pyörä:
Honda crm 125
Paikkakunta:
Tre
Liittynyt:
9.4.2009 21:35
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut xtrem3 » 5.3.2012 16:16

On toi ruiskunelareiden viritys sitten kallista. Kaasarivehkeiden viritys on niin paljon halvempaa...
miiggz
Pyörä:
Honda FMX 650
Paikkakunta:
salo
Liittynyt:
11.8.2009 20:22
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut miiggz » 5.3.2012 18:39

Noo eipä sinäänsä, kaasarinelareiden kaasuttimetkin maksaa aika paljon, ja jos isompaa pyttyä yms laittaa niin se vakio 29mm cvk ei riitä.
Hardyy
Liittynyt:
7.8.2010 15:56
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Hardyy » 5.3.2012 20:30

Minkä kokoset suuttimet tarvis laittaa hyosunggii jos on vaihettu vapari vaimennin ja pipercrossit? ja miten muuttuu pyörän luonne kaverin puolesta kyselen.. ;)
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 10.3.2012 13:43

Okei, meinasin et hommaan scatterista gianellin kokoputkiston weeraan ja nyt kinostais et
-paljon se tuo tehoa/vääntöä lisää?
-meneekö takuut?
-pitääkö moottoria säätää jotenkin?
-onko db-killerin irroitus iso homma ja miten se tehdään?
-äänet verrattuna muihin tehareihin?

ja sit vielä oon saanu semmosen käsityksen et ilmanputsarin vaihdolla on melko suuri vaikutus ruiskukoneen tehoihin, eli mikä ois hyvä ilmanputsari ja onko miten vaikee homma asentaa?
Ja sit ku rahatilanne ei oikei anna myöte et power commanderin saisin niin mietin et miten paljon se vaikuttaa pyörän tehoihin? :roll:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
MB93
Pyörä:
Honda FT500
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.1.2010 20:10
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut MB93 » 10.3.2012 15:58

LeKe96 kirjoitti:-paljon se tuo tehoa/vääntöä lisää?

Oikeiden säätöjen kanssa ehkä pari heppaa.
-meneekö takuut?

Todennäköisesti kyllä, jos koneesi menee paskaksi sen putken takia (laihalle) tai viet korjattavaksi/huoltoon se putki pyörässä kiinni.
-pitääkö moottoria säätää jotenkin?

Enemmän soppaa koneelle, kerta putki virtaa paremmin.
-onko db-killerin irroitus iso homma ja miten se tehdään?

Yleensä aika iisi homma, putken päähän pultataan erillinen "vaimentaja".
-äänet verrattuna muihin tehareihin?

Riippuu muista tehareista, jos vaimennus on tehty hyvin niin ääni on mukava ja matala murina joka ei särje korvia, pahimmillaan äänet voi olla niitä ärsyttäviä "suoraputki"-virityksiä vastaavat.

LeKe96 kirjoitti:Ja sit ku rahatilanne ei oikei anna myöte et power commanderin saisin niin mietin et miten paljon se vaikuttaa pyörän tehoihin? :roll:


Otetaan nyt huomioon että Power Commanderilla säädetään ruiskua. Jos laitat tuon putken/ilmanputsarin tai molemmat, joudut säätämään ruiskun syöttämään lisää bensaa. Josset näin tee (= osta PC:tä), käy kone koko ajan liian laihalla. Ja mitä käy kun Derbiin laitetaan Turbokitti kiinni eikä laiteta isompaa suutinta? Niin...

Yks keino tietysti olis vaihtaa putki, jolloin virtaa paremmin eli menee laihalle, ja rajottaa ilmanottoa, jolloin seos rikastuu ja voit ajaa pyörälläsi ilman leipomisen vaaraa. Mutta ilmanoton rajottaminen on kuristamista, eli lopputulos on periaatteessa sama kuin olisit tekemättä mitään, äänet on vaan kovemmat, jonka homman ajaa pelkkä sliparikin.

Näin itse järkeilisin, pelkkiä kaasaripelejä omistaneena. Saa joku korjata jos puhuin paskaa jossain kohti.
|Psychosocial|
Pyörä:
Yamaha YZF-R125 '10, EX Tunturi Hopper '93, EX Yamaha YZF-R125(avk) JA EX Yamaha DT50R '02
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
20.10.2010 22:16
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut |Psychosocial| » 10.3.2012 16:13

muuten oot oikeilla jäljillä, mutta ainaki näis yamahan ruiskupiikeis ECU vahtii kokoajan ilman sisäänvirtausta, eli ilmanottoa kun menee tukkimaan niin ECU vähentää ruiskutetun bensan määrää, eli tämä idea ei toimi. ja sitten se että tuo TK-vertauskuvahan on kans periaattees oikea, mutta moni tehoputken omistaja yzärillä tai weeralla ei oo säätäny ruiskuu mitenkään ja on toiminut leikkaamatta, eli johtuisko siitä et nelarilla putki ei vaikuta niin paljoa kuin 2-t:llä?
Jos olet ajanut Yamahalla, olet ollut taivaassa. Mutta jos sinulla on Yamaha, omistat palan taivasta;)
MB93
Pyörä:
Honda FT500
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.1.2010 20:10
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut MB93 » 10.3.2012 16:58

Niin no nelaria saa aika lailla ruoskia että saa samalla tavalla leikkaamaan kuin kaksitahtisen. Itse ainakin huomasin mopolla aikoinaan itsetehdyn avaran putken kanssa että vakiosuuttimella mentäessä kone ylikuumeni jossain välissä niin ettei pystynyt ajamaan vaan piti odottaa että jäähtyy. Tätä se saattaa ruveta tekemään, eikä mulla siitä moposta ollu mäntä mitenkään nätin näköinen kun meni väljäksi 10 000km ajettuna. Ja nelarista siis kyse.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Murska » 10.3.2012 22:09

|Psychosocial| kirjoitti:muuten oot oikeilla jäljillä, mutta ainaki näis yamahan ruiskupiikeis ECU vahtii kokoajan ilman sisäänvirtausta, eli ilmanottoa kun menee tukkimaan niin ECU vähentää ruiskutetun bensan määrää


Kertoisitko missä kohtaa WR:ssä on ilmamäärämittari joka mittaa moottoriin menevän ilman määrää ja sitä kautta säätää polttoaineen syöttöä ilmamäärän mukaan?

Jos oli kyse jostain muusta Yamahasta niin siitäkin kuulisin lisää, mulla kun on tiedonnälkä suurempi kuin tietämys näissä vehkeissä ;)
jalkapyörä
Liittynyt:
26.2.2011 0:58
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut jalkapyörä » 10.3.2012 22:39

wr:ssä ei oo mitään ilmamäärämittareita, noissa isommis jammuis on tietääkseni, kuten r6. Ja joo ei leivo kun putken vaihtaa, mutta käy laihalla. kovilla pakkasilla booaa kunnes konelämpiää kunnolla.
|Psychosocial|
Pyörä:
Yamaha YZF-R125 '10, EX Tunturi Hopper '93, EX Yamaha YZF-R125(avk) JA EX Yamaha DT50R '02
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
20.10.2010 22:16
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut |Psychosocial| » 10.3.2012 23:44

jalkapyörä kirjoitti:wr:ssä ei oo mitään ilmamäärämittareita, noissa isommis jammuis on tietääkseni, kuten r6. Ja joo ei leivo kun putken vaihtaa, mutta käy laihalla. kovilla pakkasilla booaa kunnes konelämpiää kunnolla.


ai no sori paikallinen yammuliike kusettanu :D näin nimittäin mulle väittivät xd
Jos olet ajanut Yamahalla, olet ollut taivaassa. Mutta jos sinulla on Yamaha, omistat palan taivasta;)
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 16.3.2012 16:48

OFFTOPIC mutta kysymyksellä kiire. Eli tietääkös kukaan mitkä vena välykset samurain (zongshen) 200cc koneeseen? Mitkä yleensä on välykset noin "suuressa" koneessa?
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Tume34 » 16.3.2012 20:03

0,1 on varmaan ihan hyvä molemmille venttiileille. Maksimissaan 0,15.
Dank memes melt steel beams.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Murska » 16.3.2012 22:41

Yleensä pakoventtiilille välys on 5 satkua enemmän kun imuvenalle. Oikeat välykset kannattaa kaivaa netin syövereistä, arvuuttelu näissä hommissa ei aina ole se oikea vaihtoehto ;)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Tume34 » 17.3.2012 13:19

Tuollanen kiinankone ei siitä suutu vaikka siellä olisi muutaman satkun pielessäkin ne välykset. Tärkeintähän on etteivät venttiilit missään vaiheessa kanna.
Dank memes melt steel beams.
jalkapyörä
Liittynyt:
26.2.2011 0:58
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut jalkapyörä » 21.3.2012 1:23

|Psychosocial| kirjoitti:
jalkapyörä kirjoitti:wr:ssä ei oo mitään ilmamäärämittareita, noissa isommis jammuis on tietääkseni, kuten r6. Ja joo ei leivo kun putken vaihtaa, mutta käy laihalla. kovilla pakkasilla booaa kunnes konelämpiää kunnolla.


ai no sori paikallinen yammuliike kusettanu :D näin nimittäin mulle väittivät xd



Anteeksi erehdykseni, Service manuaalista löytyi juttua ilman lämpö ja paine mittarista eli kyllä näissä sittenkin on!