Juu se on totta ja siihen on ihan looginen syy. Kun tuota kovaa piikkiä ihannoidaan joka suunnassa, niin koitetaan valottaa hommaa simppelisti:
Jos aatellaan, että kone tehtaalta lähtien pelaa jollain kierrosalueella, niin mm. pytyn aukotukset on himmailtu jotakuinkin siihen. Jos pelkällä putkella nostaa kierrosaluetta, niin pieni nousu usein onnistuu toimivasti, mutta liioittelulla kone ei vaan hengitä liian ylhäältä ja koneen "alkuperäisillä" optimikiekoilla putki ei ahda konetta kunnolla.
Se näyttää, kuulostaa ja tuntuu tehokkaalta ja huipputehoa saattaa ollakin 1-2 hv enemmän. Mutta käytännön tehoissa jäädään melko varmasti miinukselle.
Ajettavuuden ja myös käytännön etenemisnopeuden kannalta tehokäyrä, tai toisin sanoen keskimääräinen hv-lukema normaalilla käyttökierrosalueella on piikkitehoa tärkeämpi ja vie nopeammin eteenpäin. Olkoon se käyttökierrosalue sitten täysillä vetoa tai arkiajoa, alue kuin alue.
Pahin hidastaja on se, jos kone notkahtaa edes 100 rpm tehoalueen alle ylös vaihtaessa, tai em. estämiseksi täytyy aina vedättää hengettömille yli-yli kierroksille ennen vaihtamista.
Jos/kun kone itsessään hengittää hiukan putken tehoalueen yläpuolelle, niin tilanne mahdollistaa ylikierrosten juohevan käytön ja jättää hyvät keskialueen tehot. Eli vaihteiden käyttö ei ole niin tarkkaa vs. kierrosluvut.
Putkella tehoalue voidaan nostaa koneen hengityksen ylärajalle, jolloin tehoalue siirtyy ylöspäin -> keskimääräinen ja huipputeho oikeasti kasvaa hieman, mutta keskialueella ei enää vedä samallai. Ja tehokkaat ylikierrokset katoaa, jolloin ylöspäin vaihtaminen menee tarkemmaksi.
Mutta harvemmin peli lähtee tehtaalta aivan tolkuttomasti "liian" pitkällä tms. putkella.
Tuon homman ulkopuolelta kannattaa miettiä myös finanssipolitiikkaa ja viitseliäisyyttään aukoa konetta.
Suht vakio ja kovassakin "normaaliajossa" oleva, vaikkapa DT, kestää loputtomiin koneremonttien välillä. Männälläkin ajaa jopa muutaman kymppitonnin ennen pakkovaihtoa.
Jos jatkuvia kierroksia nostetaan 2000 rpm, niin osien ikä lyhenee suhteettomalla vauhdilla. Runkolaakerit ei niin ota kierroksista itteensä, mutta männän rasitusmurtumat on todellisuutta. Veivin alalaakerilla on joku kierrosluku, jonka se nielee kevyesti ja ikuisesti. Sen kun ylittää, niin laakeri alkaa kulua silmissä ja neulat jopa murentua.
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/