Yamaha DT viritys/tekniikka

Twix296
Pyörä:
yamaha DT 125x
Liittynyt:
17.8.2012 20:07
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Twix296 » 8.11.2014 12:10

mikä on ku seos ruuvi ei pyöri ku puol kierrosta?
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Johani » 8.11.2014 14:39

Maekine kirjoitti:Mikseipä voisi lukeakin, kun noitten eri penkkien tulokset voi heitellä paljon moneenkin suuntaan, mutta jos kyseessä on koskematon 170cc Athena, niin todelliset takarengastehot ei varmasti ole 28 heppaa.
Tuo lukema alkaa nimittäin lähennellä kisapiikkien lukemia, eikä sellasia Athenalla irtoa.


ATHENA does not announce less than 25,5 HP with 10.500 rpm at exit of wheel on machine entirely standard origin TDR 125 and not less than 29,6 HP with 11.700 rpm at exit of wheel on standard machine TZR R YAMAHA

Punainen = vakio
Vihreä = Tehari
Sininen = Big bore (ja tehari???)

huomattavaa että teharilla huipputehoa ei juuri enempä tule mutta se mikä tulee 1hp? tulee matalemmilla kierroksilla :eek:
Kuva

dalttoni666
Liittynyt:
9.11.2014 15:55
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut dalttoni666 » 9.11.2014 16:50

Mistähän mahtaisi -04 detsiin halvalla löytyä arrowin tehoputkea ja/tai änkkää?
-rame-
Pyörä:
Yamaha DT 125, Honda NSR 125,BSE MadCow 125,Baotian skobo,Tyscon minicross 50
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
26.9.2010 20:11
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut -rame- » 9.11.2014 17:54

Toimiiko toi detsin boostbottle jos sen laittaa letkun päähän?
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 9.11.2014 21:26

Tilavuus muuttuu jonkinverran, vaikuttanee jollainlailla koneen käytökseen mutta tarkemmin en osaa sanoa että kuinka. Mutta ei se täysin tilttiin mene.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Ekiz1
Pyörä:
Rieju marathon 180cc ja hopperin raato
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
17.3.2014 19:49
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Ekiz1 » 9.11.2014 23:20

Paljonko tuollainen 32mm kaasari ja teholäpät vaikuttaa tehoihin ja lisääkö ne paljon bensan kulutusta? Ja onko pyttykorosta mitään hyötyä? Tekis mieli saaha vähä lisätehoo... :D
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 10.11.2014 23:05

Teholäpistä ei juurikaan ole hyötyä, ellet V-Forceja laita, jolloin saat lisää imupinta-alaa. 32mm kaasarilla saat hieman lisää huippukierroksia.

Pyttykoro auttaa kyllä, kunhan sorvaat saman verran mitä korotatkin sylinterin yläpäästä pois.

Tässä jotain hörinöitäni jonkun sivun takaa:
Mäkistation kirjoitti:Tuli tuossa yksi DT kone tehtyä pikkuisilla muutoksilla.
Detsissähän jää jonkinverran pakoaukko ja huuhtelut kiinni AKK:ssa vakiosetupilla. Tekaisin siihen 2mm alumiinista korotuspalan sylinterin alapäähän ja yläpinnasta otettiin sorvissa n. 3.2mm. Squishvälystä en mitannut, mutta kahdella 0.75mm alatiivisteellä välys lienee hieman reilu millin, mikä on ihan OK DT:n kannentiivistettä ajatellen. Kanneksi otettiin vakio 3MB, joka lienee n. 0.5mm laskettu vakiosta. Mäntänä Wössner.

Toinen juttu on, että läppäventtiili tulee niin syvälle lohkoon, että se tukkii melko tehokkaasti takahuuhtelun lähdön. eBaysta hankittu 5mm alumiinispacer korjasi tämän ongelman hienosti. Läppävenan korotushan tunnetusti tuo hieman lisää hönkää ala- ja keskikierroksille kasvaneen kampikammiotilavuuden johdosta.

Kyseinen kone on ollut melko ahkerassa ajossa pitkin syksyä, on toiminut todella hienosti. :) Ja tehoa on kivasti.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 10.11.2014 23:12

Kyllä se niillä teholäpillä kiekkaa ottaa herkemmin, muuta hyötyä ei ole :D
ilmari86
Liittynyt:
6.11.2014 19:31
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ilmari86 » 11.11.2014 0:02

Eli tosta ypvssästä niin kun sinne sen sulakkeen laittaa, niin täytyykö suutinta vaihtaa tms? Ja entäs milloin täytyy laakerit vaihtaa alakerrasta, kun nyt 10tkm ajettu konerempan jälkeen ja kaiken kaikkiaan +30tkm. Eli mitä kaikkea nyt kannatais vaihtaa kun projekti menossa? Muuta kuin mäntä vuosimalli 2006 derbi gpr eli siis jammum kone on sama ku dt:ssä.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 11.11.2014 7:55

Ei se ypvs seoksia muuta.

Tällä koneella ajaa helposti sen +40tkm ilman remppaa, jollei mitään vikoja ilmene. Veikkaisin, että sun alakerta on aika timmissä kunnossa, mutta toki voit sen tarkastaa.
ezbuz
Liittynyt:
16.7.2014 12:08
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ezbuz » 12.11.2014 21:30

Kertokaas joku viisaampi, että miksi DT:ni kone on leikannut kiinni 3 kertaa puolen vuoden sisään. Viimeksi tänään. Imukaula ehjä ja tiivistetty kunnolla, kansi suora ja laitettu tiivistemassan kanssa kasaan. Stefojenkaan ei pitäisi vuotaa, kokeilin laittamalla polttoöljyä kampikammioon eikä öljyä hävinnyt viikon aikana. Tuorevoitelukin on toiminut ja siellä on ollut öljyä. Ennenku kone leikkas kiinni, ei kiertäny kunnolla. Männässä on ollut joka kerta reikä :roll: , todennäköisesti nyttenkin. Pyörä TT ja joku vaahtomuovi putsari(ei vakio).
jonicc Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jonicc » 12.11.2014 21:56

Männän reikä viittaa siihen että kone on käynyt liian kuumana, mikä luultavasti johtuu siitä että säädöt ovat liian laihalla.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 12.11.2014 23:28

Jep, laihalla pyörii. Neulaa ylemmäs ja isompaa pääsuutinta.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
ezbuz
Liittynyt:
16.7.2014 12:08
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ezbuz » 13.11.2014 9:18

Kaasuttimessa 280 suutin ja neula ylimmillään. Laihalla ei pitäs käydä, aikasemmin pyörässä on ollu kiinni br9es tulppa, iridium tulppa ja joku racing tulppa, ja kaikki tulpat hajos korkeintaan muutaman tunnin ajon jälkeen... Ainut tulppa mikä kesti oli br7es :eek: Kesti hyvin n.1000km ja ajoin joka päivä. Nyt pyörä seiso viikon tallissa ku piti kaasuvaijeri vaihtaa, en kerinny ajaa ku muutaman kilometrin.
Maekine
Pyörä:
Suzuki GSX 1300 B-King
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
2.3.2013 14:21
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Maekine » 13.11.2014 12:30

^^Laita jäähytysnesteet syyläriin.


Johani kirjoitti:
Maekine kirjoitti:...koskematon 170cc Athena, niin todelliset takarengastehot ei varmasti ole 28 heppaa...



Punainen = vakio
Vihreä = Tehari
Sininen = Big bore (ja tehari???)

huomattavaa että teharilla huipputehoa ei juuri enempä tule mutta se mikä tulee 1hp? tulee matalemmilla kierroksilla :eek:
Kuva

Eikös tuo 125cc Athena meinaa ihan Athenan valmistamaa originaalin kokoista pyttyä, eikä mitään teharia?

Miten musta tuntuu, että nämä käppyrät kuvaavat todellisuudessa moottoritehoa? Jos orkkis tezarin tehoiksi on ilmoitettu noin 26hv (minkä uskon kulkupuolesta videoiden perusteella päätellen pitävän hyvin paikkaansa, konetehona), niin ei varmasti voimansiirtohäviöiden jälkeen jää ~25 heppaa jäljelle.
Siitäpä päästäänkin siihen, että tuo 30 hepan teho 170 Athenalla voisi olla koneteho. Ja kun koneteho on ~30hp, niin takarenkaalle ei jää lähellekkään 28 heppaa.
¤SuZuKi¤