Tume34 kirjoitti:En päde seossuhteeseen yhtään enempää kun et nyt ollenkaan tajua.
Sten kirjoitti:Kumminkin kone joutuu tekemään töitä sen seoksen eteen kun se repii sitä seosta kuristetusta hiirenkolosta. Ja jos tuorevoitelu on imukaulassa, ennen kuria voi voitelu hieman kärsiä.
Esimerkkinä ilmastointikanavat joissa suurin virtaus nopeus on keskellä kanavaa, johtuen seinien kitkakertoimesta ja jos tähän lisätään pykällys niin virtaukset sekoittuvat ja koneelle menevä ilma ei ole "suoraa" johon yleensä pyrittän. Pykällys saatta heikentää voitelua.
Isompi on vapaampi ja näin ollen kevyempi toiminnan kannalta.
Pyysin selittämään että mitenniin se joutuu tekemään töitä sen voitelunsa eteen? Samallalaillahan se saa sitä seosta jossa on tismalleen sama prosentuaalinen määrä öljyä kuin mitä tt:nä, se vain saa sitä vähemmän johtuen ilman vähyydestä. Eli vastaa samaa kuin ajaisit osakaasulla, tällöinkin ilman virtausta kuristetaan juunou?
Ei se öljy siihen imukanavan pykällykseen kiinni jää. Ja mitä ihmettä tarkoitat että isompi vapaampi ja kevyempi toiminnan kannalta? Ajattele jälleen tilannetta että ajat osakaasulla.
Sten kirjoitti:Kuri vehkeessä sitä voimaa ei ole läheskään yhtäpaljon kuin tt jollin Vaihteisto/voimansiirto rasittuu enemmän jos käyttäjä ei tätä huomioi ajotavassa kone voi pisemmän päälle osoittaa mieltään.
Entä mitä tarkoitat tällä? Toki jos käyttäjä on hölmö, niin hän saattaa kuristetussa luistattaa enemmän kytkintä kuin täysitehoisessa, jolloin kytkin on päällimmäisenä kulumassa. Muuten en kyllä keksi että miten se voimansiirto siitä
vähemmästä vaikuttavasta voimasta rasittuisi enemmän. Enkä kyllä näe muutenkaan mitään mieltä ruveta muuttamaan tilannetta niin että kurivehkeellä ajaa idiootti ja tt:llä järkevä ja näitten perusteella lähteä koneen käyttöikää vertailemaan.
Järki hoi.
"Pyysin selittämään että mitenniin se joutuu tekemään töitä sen voitelunsa eteen?" Tuota en nyt ymmärrä, että missä välissä olet pyytänyt.
"Ja voiteluunkin voidaan vaikuttaa."
Ja mitä ajat takaa tuolla voitelulla, lisää öljyä koneeseen ja rasvaisempi palo?
En tarkoita voimansiiroon rasituksella levyjen kulumista, sehän on luonnollista ja jälleen ajotapaan liittyvä asia. Vaan väännättämistä turhanisolla vaihteella, esim mäkeen ja todellakin kuski voi olla tyhmä ja edelleen jos ajotapa on sama,rauhallisuus ym.
Äkkiähän se TT on paskana ja romurautaa jos sillä pommittaa meneen verrattuna rauhalliseen ajoon. Eikä se TT=viisas ja Kuri= nuija liity tähän.
Ei TT tarkoita sitä että se kaikki teho otettaan reservistä,vaan vaadittu määrä tilanteen mukaan.
Kone käy pirteenä eikä ahdista mistään kulmasta.
Kun TT saa enemmän polttoainetta se vaatii vähemmän kierroksia tietylle nopeudelle.
Jos siellä on kurilevy joutuu kone kiertämään enemmän jolloin mäntä hinkkaa pyttyä enemmän, työvaiheessa ei ole riittävästi voimaa(90 vauhtia TT esim 6000kier ja kurilla esim7000kier).
Mäntä kuluu enemmän, ainakin teoriassa.
Se on totta osakaasun suhteen, sen ymmärrän täysin mitä sillä ajat takaa ja se liittyy TT:hen.
Perjaatteessa se voimasiirto ja laakerit ei liity tänne vaan itse mäntä ja sen kuluminen eli tuppaa tulemaan muuta asiaa tänne, pahoittelen
Ja muista tume pysyä rauhallisena, tämä on keskustelua josta etsitään eri näkökulmia ja opitaan asioita ja myönnän että en ole mikään asiantuntia/väitöskirjan tekiä.
Palaan alkuperäiseen asiaan, eli miksi vaihtaa mäntää.
Mitä enemmän kierroksia sen enemmän ne m-renkaat liikku niiden urissa ja väljyyttä tulee.
Myös lämmön vauhtelu rasittaa alumiinin rakennetta jolloin se saattaa heiketä.
Vaikka se näyttääkin lähes uudelta 12tkm jälkeen niin voi siinä ilmetä rakenteissa joitakin muutoksia mutta en osaa sanoa millaisa. Myös siihen kohdistuva voima vaikuttaa.
Ja kun ne urat kuluu niin liike ja kuluminen edelleen kasvaa.
Metallihan väsyy värinästä ja liikkeestä jolloin se kovenee/karkenee, mahdollinen sitkeys heikkenee.
Ja jälleen pelkkiä teorioita ja mielikuvia, mutta näin voisi olla.