Valoista (xenon)...

Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 11.6.2010 6:39

Koska xenonit tarvitsevat käynnistyessään enemmän virtaa kuin halogeenit (12V-järjestelmässä sytytysvaiheessa n. 10A, heti sytytyksen jälkeen kylmänä n. 7A. Normaalitoiminnassa n. 3,5A), voi joissakin autoissa olla liian huonolaatuiset johdot tai liian pieni sulake. Tällöin xenonit kannattaa asentaa releiden kanssa tai vaihtaa isompi sulake mikäli se riittää. Yhdelle xenonille sopiva sulake on 10-15A.

Tollasta löysin täältä http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... elit/sarja

10A sytytysvirta 12v verkossa on 10A x 12v = 120W itellä on 2 x 50w = 100w Halogenit tasasuuntaus + konkka yhdistelmällä omassa pyörässä ja pyörittää hyvin tyhjäkäynniltä asti kirkkaana ja menis hyvinki todennäkösesti xenonitki ilman akkua. tosin ei vakiot 125 sähköt vaan 200WR jossa oli huomattavasti järeemmän näköset laturin johdot.
sepo
Pyörä:
keeway matrix
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
28.2.2008 16:18

ViestiKirjoittanut sepo » 14.6.2010 0:38

Noniin nyt oon miettinyt, että pitäisi asennella säxään (50cc) xenonit kun mankissa ne ei nyt kovin hyvin pelannut. Minkä kantaiset xenonit on helpoin muokata ba20d maskiin? Tuleeko säxästä valoille normaalisti tasavirtaa? Kytkenkö xenonit akkuun vai vakio polttimoon tuleviin johtoihin?
khor Eläkeläinen
Pyörä:
GSX-R 1000 K8
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
13.7.2008 20:22

ViestiKirjoittanut khor » 14.6.2010 19:31

sepo kirjoitti:Tuleeko säxästä valoille normaalisti tasavirtaa? Kytkenkö xenonit akkuun vai vakio polttimoon tuleviin johtoihin?

Normaalisti tulee vaihtovirtaa, siksipä joudut ottamaan virran xenoneille akulta.
You can live more in five minutes going flat out on a motorcycle than a lot of people do in a lifetime.
sepo
Pyörä:
keeway matrix
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
28.2.2008 16:18

ViestiKirjoittanut sepo » 14.6.2010 22:52

khor kirjoitti:
sepo kirjoitti:Tuleeko säxästä valoille normaalisti tasavirtaa? Kytkenkö xenonit akkuun vai vakio polttimoon tuleviin johtoihin?

Normaalisti tulee vaihtovirtaa, siksipä joudut ottamaan virran xenoneille akulta.


Selvä, jaksaakos se sitten ladata akkua tarpeeksi? Vähän isomman akun tietysti voisi laittaa.
khor Eläkeläinen
Pyörä:
GSX-R 1000 K8
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
13.7.2008 20:22

ViestiKirjoittanut khor » 15.6.2010 14:55

sepo kirjoitti:Selvä, jaksaakos se sitten ladata akkua tarpeeksi? Vähän isomman akun tietysti voisi laittaa.

Usealla ollu mopossa ongelmana, ettei laturi jaksa ladata akkua tarpeeksi kun xenonit on kuormittamassa, joten akku tyhjenee pikku hiljaa. Ongelmaa voi yrittää pitkittää ostamalla isomman akun, vaihtamalla muita polttimoita ledeillä toimivaksi ja antaa tarvittaessa lisävirtaa erillisellä laturilla akulle.
You can live more in five minutes going flat out on a motorcycle than a lot of people do in a lifetime.
OlBa_
Liittynyt:
24.7.2007 19:05

ViestiKirjoittanut OlBa_ » 15.6.2010 18:41

husses on sama poltin kun nissan almerassa joten ostin frendiltä bi-xenon satsin ja sinne ne sujahti mut akku hyytyy suhtkoht nopee.. et kannattaa tosiaan kattoo mikä poltin sul on siin jos ostat auton xenonin.(tosin itelläni on 40% kirkkaammat ku suomes myyää joten poliisit tykkää
Desmosedici
Pyörä:
Cagiva Mito, Motorhispania
Paikkakunta:
Mänttä
Liittynyt:
20.9.2008 22:21

ViestiKirjoittanut Desmosedici » 15.6.2010 20:17

OlBa_ kirjoitti:husses on sama poltin kun nissan almerassa joten ostin frendiltä bi-xenon satsin ja sinne ne sujahti mut akku hyytyy suhtkoht nopee.. et kannattaa tosiaan kattoo mikä poltin sul on siin jos ostat auton xenonin.(tosin itelläni on 40% kirkkaammat ku suomes myyää joten poliisit tykkää


Miten niin kirkaammat?
Kaikki on mopoja, kunnes tulee Desmosedici.
Kana
Pyörä:
Husqvarna Te 310 Supermoto
Liittynyt:
1.3.2009 21:07

ViestiKirjoittanut Kana » 15.6.2010 21:23

tilasin tommosen cobran bi-xenon muutossarjan yamahaan, ja nyt pitäis tietää et minkätakia polttimen liikettä ohjaava liitin ja sitten tämä toinen pää mistä se 12V tulee kun vaihtaa pitkille kuuluisi littää yhteen kun ovat molemmat uros liittimiä??? onko mun ny pakko poikkasta noi johdot ja alkaa kolvailemaan vai onko tullu joku väärä johtosarja mukana :paha:
OlBa_
Liittynyt:
24.7.2007 19:05

ViestiKirjoittanut OlBa_ » 16.6.2010 12:12

Suomessa xenonien kirkkaus on rajattu ja kaikkein kirkkaimpia ei saa käyttää joten omat on tilattu japanista ja siellä ei ole suomeen asetettuja rajoituksia tai itseasiassa ei ole ns. kirkkaus rajaa
Kana
Pyörä:
Husqvarna Te 310 Supermoto
Liittynyt:
1.3.2009 21:07

ViestiKirjoittanut Kana » 16.6.2010 13:40

Kana kirjoitti:tilasin tommosen cobran bi-xenon muutossarjan yamahaan, ja nyt pitäis tietää et minkätakia polttimen liikettä ohjaava liitin ja sitten tämä toinen pää mistä se 12V tulee kun vaihtaa pitkille kuuluisi littää yhteen kun ovat molemmat uros liittimiä??? onko mun ny pakko poikkasta noi johdot ja alkaa kolvailemaan vai onko tullu joku väärä johtosarja mukana :paha:


tänään tosiaan poikkasin sitten noi ja kolvailin yhteen ja siihen päälle kutistesukat ja sähköteipit ja nyt liikkuu polttimo pitkille vaihdettaessa 8) pientä hämmennystähän se aiheuttaa kuitenkin että valmis sarja moottoripyörään ja kaikkien pitäisi sopia suoraan kiinni mutta ei.. valmista sarjaa pitää alkaa muuttelemaan että saa pitkät toimimaan oikein..
sepo
Pyörä:
keeway matrix
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
28.2.2008 16:18

ViestiKirjoittanut sepo » 16.6.2010 14:07

khor kirjoitti:
sepo kirjoitti:Selvä, jaksaakos se sitten ladata akkua tarpeeksi? Vähän isomman akun tietysti voisi laittaa.

Usealla ollu mopossa ongelmana, ettei laturi jaksa ladata akkua tarpeeksi kun xenonit on kuormittamassa, joten akku tyhjenee pikku hiljaa. Ongelmaa voi yrittää pitkittää ostamalla isomman akun, vaihtamalla muita polttimoita ledeillä toimivaksi ja antaa tarvittaessa lisävirtaa erillisellä laturilla akulle.


Joo no nyt on jo led takalippa yms vilkut vaihdettu. Nyt tuli mieleen, että jos ostais isomman akun ja laittaisi maskin sisään jonkun pienen valon päivä ajovaloksi ja sitten pimeällä käyttäisi ksenoneita.
Kimmog
Pyörä:
Husqvarna 125sm
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
4.4.2008 23:37

ViestiKirjoittanut Kimmog » 16.6.2010 22:08

sepo kirjoitti:Joo no nyt on jo led takalippa yms vilkut vaihdettu. Nyt tuli mieleen, että jos ostais isomman akun ja laittaisi maskin sisään jonkun pienen valon päivä ajovaloksi ja sitten pimeällä käyttäisi ksenoneita.

Ite käytän lähes AINA päivällä parkkeja ja illallla vasta tarvittaessa xenoneita, ei ainakaan akku tyhjene ja päivällä parkitkin riittävät. :)
sepo
Pyörä:
keeway matrix
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
28.2.2008 16:18

ViestiKirjoittanut sepo » 17.6.2010 13:25

kimmog kirjoitti:
sepo kirjoitti:Joo no nyt on jo led takalippa yms vilkut vaihdettu. Nyt tuli mieleen, että jos ostais isomman akun ja laittaisi maskin sisään jonkun pienen valon päivä ajovaloksi ja sitten pimeällä käyttäisi ksenoneita.

Ite käytän lähes AINA päivällä parkkeja ja illallla vasta tarvittaessa xenoneita, ei ainakaan akku tyhjene ja päivällä parkitkin riittävät. :)


Niinno apriliassa ei vakiona ole edes parkkia, tai ainakaan en ole löytänyt :D mites muovi tykkää noista xenoneista?
Wiibo
Pyörä:
husse sms
Paikkakunta:
Mäntsälä
Liittynyt:
25.3.2007 20:57

ViestiKirjoittanut Wiibo » 17.6.2010 22:02

OlBa_ kirjoitti:Suomessa xenonien kirkkaus on rajattu ja kaikkein kirkkaimpia ei saa käyttää joten omat on tilattu japanista ja siellä ei ole suomeen asetettuja rajoituksia tai itseasiassa ei ole ns. kirkkaus rajaa
Suomessa kaikki jälkiasennusxenonit on laittomia. Paljos niissä sun xenoneissa on sitte kelvineitä?
35mm mikuni, boyesen rad valve, hgs sp.
kuu-ukko
Liittynyt:
4.6.2010 19:22

ViestiKirjoittanut kuu-ukko » 17.6.2010 22:23

2000 vuosmallin detsiin oon noita xenoneja laittamassa ja pientä ongelmaa on. Meinasivat siellä mistä ostin että ei tarvitse relettä ollenkaan koska noin vanhassa pyörässä ei oo can-väylää tjsp. Pistin ilman relettä kiinni ja valo välkkyi pienillä kierroksilla sytyksen tahtiin ja kun kaasua anto niin valo sammu kokonaan. Pitää ilmeisesti kumminki se rele sinne laittaa ja en oo oikein selvillä kytkennöistä.
http://s889.photobucket.com/albums/ac99 ... kaavio.jpg
tuossa paskasti kopioitu kaavio siitä mikä mukana tuli
http://s889.photobucket.com/albums/ac99 ... 170417.jpg
ja tuossa vielä kuva releestä

Facepalmaatte varmaan siellä mutta voisko joku ny selittää oikeen noi neljä johtoa että mikä tulee mihinkin? :nolo: Punanen sulakkeella oleva on akun + ja musta - nuo nyt selvät ainaki