Yamaha DT viritys/tekniikka

tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 3.11.2016 12:41

On mahdollisesti ottanut, mutta mulla on sellasia tietoja että viimeaikoina proxin männät on ollu ihan kauheeta paskaa. Ilm. kokonaisia valmistusvirheellisiä eriä kaupoissa. Itselle nimittäin ostin kesäkuussa ja oli ylempi renkaantappi ihan päin helvettiä ja rengas asennettuna näytti että leikkaa kiinni heti (näitä tarinoita tänäkesänä kuullut).

Kävin vaihtamassa (Motonet) ja uudessakin oli samalla tavalla (vanhassa proxissa minkä vaihdoin pois ei ollut). Meni kuitenkin rengasta ja tappia viilaamalla paikoilleen ja kesti. Olikos muuten motonetistä ostettu mäntä?
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
Djäbs
Liittynyt:
1.6.2015 16:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Djäbs » 3.11.2016 16:19

Kyllä oli vantaan motonetistä kesällä ostettu proxi mäntä. En hirveesti kerinnyt ajamaan kuin kilvet lähti kesällä ja sain tossa kuukausitte suunilleen takas ja itselläki ylempi männänrengas oli jotenki mennyt paskaks (tuli 2 osassa kuin otin pytyn veks.) Eka ja vika Proxi mäntä.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 3.11.2016 19:43

Itse olen koettanut pysyä erossa noista valumännistä, ei niistä oikein tunnu olevan kuin harmia. Serkkupojan DT:ssä on Wössner pyörinyt menestyksellä. Tyttöystävä/kihlattunsa sillä ajoi ilman vesiäkin sellaset melkein 20km tuossa keväällä, renkaat jumittivat kyllä mäntään kiinni mutta ne saatiin pienellä nitkuttelulla irti, rengasurille neulaviilaa ja hiomapaperia, samaten renkaille ja takaisin kiinni. Pelasi mainiosti niin kauan kunnes mg-puolen runkolaakerista hajosi kehä, ilmeisesti tämän vedettä ajon seurauksena. :D Kun tuossa otin koneen hoidettavaksi niin totesin että mäntä on yhä täysin käyttökelpoinen. Samaten TZR:ssä on nyt 10tkm ajettu Wössnereillä, ajan ainakin ensikesän vielä ennen yläkerran avausta. Olivat aiemmin kesällä vallan terveen näköiset kun pakoaukoista tiirailin, vaikka nekin hieman ilman öljyä pääsivät toissakesänä pyörimään.

Wössnereitä on Teo Lehtimäki Oy:llä ihan hyllytavarana nykyään, muistaakseni taisi kutakuinkin kaikkia ylikokoja heiltä hyllystä löytyvän. Varmaan lähin kelkkaosien jälleenmyyjä niitä pystyy toimittamaan. Toki voi koittaa soittaa Lehtimäen Kauhajoen toimipisteeseen Vesalle, varmasti auttaa asiassa.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 3.11.2016 19:50

Itse tilasin Wössnerin männän Puolasta.

http://www.wossner.pl/category.php?id_category=183&p=2

Vastaavat hyvin englanninkieliseen sähköpostiin ja toimitus tuli nopeasti perille.
Toimituskuluineen tuli hintaa mäntäsarjalle reilu 75€.
Djäbs
Liittynyt:
1.6.2015 16:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Djäbs » 12.11.2016 0:10

Hommasin tuollasen wössnerin männän niin kuinka hassusti sitten kävikään niin onnistuin hävittämään männän tapin sokan. Niin voinko ottaa vaan vanhasta proxi männästä sen sokan, vaikka on vähän erinlainen,
PV-Patu
Liittynyt:
8.1.2011 2:25
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut PV-Patu » 12.11.2016 3:15

Mitä tahansa sokkaa voi käyttää, jos se ei ole montaa kertaa käytetty, se on timmissä kunnossa ja vastaavan kokoinen ja saman paksuista lankaa kuin mäntään kuuluva eli sopii uraan. Muutaman kerran käytettyä sokkaa voi hiukan avata varovasti, että on tiukempi, noilla periaatteilla en ole saanut yhtäkään sokkaa pettämään.
Tietty, jos sokka on 10x käytetty ja veltostunut, niin vastuu on tekijällä...
Sama homma on G-sokkien sakarat, ne on vaaran paikka, koska sitä vasten hinkkaava tappi voi katkaista sakaran. Sakara pois sivuleikkureilla, niin ei tartte pelätä sitäkään.

YPVS vs. mäntä:
-Laita pelkkä rengas hiukan aukon yläreunan alle, männän avulla että on suorassa.
-Mittaa rakotulkilla välys venttiiliin, useassa venttiilin asennossa.
Ilman mäntää rakis on helppo taivuttaa väliin. Min. välyksenä vois pitää 0,5mm, 0,70 on varmempi etenkin yhtään levitetyllä pakoaukolla.
Sanoisin, että "tietty poraus on ok" en luottaisi sokeasti. Joskus on, joskus ei. Omassa TZR125 (2RH) jo 0,25mm ylikokoinen mäntä oli aivan rajalla uuden YPVS-venttiilin kanssa, joten otin varmuuden vuoksi venttiilin keskeltä hitusen pois.
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/
Djäbs
Liittynyt:
1.6.2015 16:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Djäbs » 13.11.2016 17:47

Se proxi sokka meni sinne mutta oli vähän isompi, mutta kyllä se uraan meni. Mitenköhän sais kotikonstein otettuu tosta ypvs akselista kamaa pois. Voiko ensisavut ottaa ilman pa säädintä ja kattoo, että kaikki toimii?
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 13.11.2016 22:50

Sen verran pehmeää värkkiä se akseli että sitä kitkuttaa vaikka hiomapaperilla ohuemmaksi.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Djäbs
Liittynyt:
1.6.2015 16:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Djäbs » 16.11.2016 23:22

Mitäs eroa DT ja TZR kannella on? Ja oliko näin, että R detsin kampiakseli ei mee RE deeteeseen?
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 17.11.2016 13:01

Tezarin kannella ei vissiin ole oikein mitään eroa detsin 3MB kanteen. Eriasia, jos detsin kansi on se 3BN kuristusversio, silloin nousee kyl vaihtamalla tehot :D

Sen sokan suosittelen vaihtaa uuteen, oon yhden kerran leivottanut käytetyn sokan takia pytyn paskaksi kun irtosi sinne väliin, ei ollut mukava keikka. Halpa homma ostaa se euron sokka.

Tuosta Proxin männästä vielä mistä juteltiin yllä, mielenkiintoinen juttu. Itsekin Vantaan Motonetistä tänä kesänä ostin ja myös Konalassa kävin tutustumassa valikoimaan, samaa paskaa oli männät sielläkin. Suosittelen käydä tekemässä reklamaation siellä, mulla meni 2 proxia kesällä joista toisen sain palautettua reklamoimalla (leipoi) :D. Kävi maahantuojan kautta ja sieltä hyvittivät. Oon melko varma että tuon männänrengashomman siihen lomakkeeseen selvittämällä saat rahat takaisin, kunhan et anna periksi. Ei oo nimittäin leiponeiden mäntien palautus helppoa hommaa.
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
Djäbs
Liittynyt:
1.6.2015 16:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Djäbs » 25.11.2016 11:00

Joo täytyy noi wössneri sokat tilata, jaksa riskeerata noin pienen asian takia ja muutenki dt nyt pienen projektin alla niin ei ole mitenkää kiire ajamaan. Tuli hommattua 2mm pyttykoro (sylinteri yläpääst samanverran pois) ja läppärunko spacer. Minkälainen squish detsissä kannattaa pitää ja onko kukaan keventäny detsissä vauhtipyörää, että saisi vähän lisää kierrosherkyyttä. Taitaa kyllä alaväännöt kärsiä.
makkeboi70
Liittynyt:
20.11.2016 21:37
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut makkeboi70 » 1.12.2016 20:42

Mites toit voitelu kannattaa ottaa pois käytöstä et letkutko vaa irti ja antaa öljypumpu olla paikallaa ku mite tota nyt tukkis? :D
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 2.12.2016 0:44

Kytkinkoppa irti ja öljypumpun muoviratas irti. Sillä taitaa päästä helpoimmalla.
QuJri
Liittynyt:
1.11.2015 16:20
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut QuJri » 5.12.2016 16:53

Kun tossa joku on modannu yztan usd keulaa detsiin niin osaako kukaan sanoa että mitä se tarkoittaa noilla holkeilla, että "pitää tehdä holkit" tarkottaakohan se emäputken/t-paloihin tehtävää soviteholkkia vai sitten niitä holkkeja mitkä tulee etupyörään? https://gyazo.com/ba5f36107a2f8ed2446e4d998d3c7ab4
Djäbs
Liittynyt:
1.6.2015 16:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Djäbs » 5.12.2016 22:57

Uskoisin, että tarkoitti eturenkaaseen tulevia holkkeja