Noniin, tulipahan tuossa vaihdettua ne jäähdytysnesteet ja luultavasti vaihto jopa onnistuikin. Kirjoitan tähän miten vaihdon suoritin "ohjeeksi" jos joku asiaa joskus ihmettelee:
1. Vesipumpun (sijaitsee pyörän oikealla puolella moottorin kyljessä) alin ruuvi, joka on nuolella merkitty, irti jolloin jäähdytysnesteet valuvat ulos. Lisäksi on avattava syylärin yläreunassa sijaitseva korkki, jotta järjestelmään pääsisi korvausilmaa nesteen valuessa ulos. Pyörää kannattaa heilutella vähän joka suuntaan jotta nesteet tulevat hyvin ulos. HUOM! Moottorin tulee olla tässä vaiheessa kylmä jottei jäähdytysjärjestelmässä olisi painetta. Lisäksi jos vaihdat toisenlaiset nesteet, tyhjennä ja pese paisuntasäiliö. Se onnistuu irroittamalla säiliö.
2. Jäähdytysjärjestelmä kannattaa huuhdella puhtaalla vedellä jotta se puhdistuisi vanhan nesteen jäämistä. Varsinkin jos olet vaihtamassa pyörään erityyppiset nesteet suorita tämä vaihe huolellisesti. Käytännössä huuhtelu siis tapahtuu niin, että kaadetaan vettä syylärin korkista sisälle jolloin vesi valuu avaamastasi vesipumpun ruuvista pihalle. Ruuvin voi myös sulkea ja täyttää koko järjestelmän vedellä, ja sitten laskea nesteet ulos ruuvia avaamalla.
3. Seuraavaksi on aika laittaa pyörään uudet nesteet. Sulje vesipumpun ruuvi ja kaada suositusten mukaisesti oikeanlaatuista nestettä syylärin korkista järjestelmään. Yleensä kannattaa sekoittaa 50/50 vettä ja jäähdytysnestettä. Suositeltavaa on, että vetenä käytetään tislattua vettä, mutta hyvin yleistä on myös tavallisen kraanaveden käyttäminen. Sitten kaada samaa nesteseosta paisuntasäiliöön vaikkapa min-merkkiin asti.
4. Järjestelmä tulee vielä ilmata. Se onnistuu ensin pyörää kallistelemalla ja kaikkia nesteletkuja puristelemalla. Huomaa että syylärin korkin tulee olla auki, jotta ilma pääsee ulos. Nesteen vajuessa lisää tarvittaessa. Nyt voit käynnistää pyörän varoen ja tarkkailla nestepintaa koko ajan (korkki vieläkin auki). Jälleen lisää nestettä sen vajuessa. Kun ilmakuplia ei enää tule, voit sulkea syylärin korkin. Jotta voit olla varma nesteiden kiertämisestä, kokeile syyläriä. Sen tulee olla kuuma, mutta syylärin kuumumiseen voi kulua aikaa, koska termostaatin on auettava. Lopuksi lisää nestettä paisuntasäiliön max-merkkiin asti.
HUOM! Jäähdytysjärjestelmän ilmaus on suoritettava aina huolellisesti, sillä muutoin nesteet eivät ala kiertämään ja seurauksena on moottorin ylikuumeneminen.
Ajamaan lähtiessäsi tarkkaile aluksi moottorin lämpötilaa mittarista ja vaikkapa ihan varovaisesti moottoria/syyläriä tunnustelemalla.
Näin vaihdoin itse nesteet onnistuneesti. En ota kuitenkaan vastuuta mistään mikä aiheutuu ohjeen noudattamisesta.