4t yleinen viritys/tekniikka

Clutch
Liittynyt:
19.8.2010 8:57
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Clutch » 21.6.2012 14:14

Purei kirjoitti:Päteekö tuo 2-t kaasarien säätöopas yhtälailla 4-t kaasarien säätöön? Ei kait niissä sen kummempia eroja itsessään taida olla(?)

Pätee se. Tulpasta sen myös helposti näkee. Harmaan keltainen - Ruskea = Hyvähyvähyvä seos
Musta = Liian rikas
harmaanvalkoinen-valkoinen/tuhkainen = Liian laiha seos
Noin siis tulkitaan nelitahdin tulppaa.

mutta.. Mulla tuommone Mz 125 Sm joissa ei oo vakionakaan "kureja".
Aikasemmin sain kuutosella huippuja 115 gps:ään Iridium tulpalla. Ajeluide jälkee katsosin että oli valkonen ja tuhkanen tulppa eli liian köyhä seos. Menot hyytyi hieman ku putsasin putsarin ym. jolloin seos laihentui tolkuttomasti kun sai enemmän happee. Nostin neulan korkeimpaan pykälään ja nyt toimii aivan tajuttomasti paremmin, otin samalla sellaisen tötsän ilmanputsarin päältä pois. Sain viitosella jo huippuja gps:ään 116 samoissa olosuhteissa kuin milloin tuo 115 mitattu. Kutosta en kerennyt laittamaan silmään ku suora loppu keske.
Sitävaa aattelin et ku englannin foorumeilla noista on povattu 18-19hp avaral putkistol ja 28mm mikunilla.
Ostin tuollasen 28mm ja ens viikolla laitan säätöihin sen kaasuttimen kun tuli nelisatasella pääsuuttimella :D Veikkaan et jos saan tuon 28mm mikunin toimimaan hyvin ni ei kyllä tule yhtään 125cc nelarikevaria ohitte missään vaiheessa.
Samal ku sovittelen tuota uutta soppatykkiä niin katton mimmoselta tulppanäyttää näillä vähän rikkaammalla neulan säädöllä.
Orkkis soppatykkihän on 24mm mikuni Vm eli samaa sarjaa kuin tuo 28mm jonka hommasin.
Täytyypä sitten kaiken säätämisen jälkee koittaa miten kulkee ;)
J00ntte
Pyörä:
Derbi terra 125, Kawasaki 65cc kawasaki kx 250 -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
10.5.2011 21:24
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut J00ntte » 26.6.2012 23:08

Tuli nyt "viriteltyä" tota derbi terraa. Vaihdon äänenvaimentimen hatamoto merkkiseksi ja suuttimen vaihdoin 100->110. huiput oli ennen 125, mutta viikko pari sitten huiput laskeneet 115km/h tasolle. Kunnes päätin kyseisen suuttimen laittaa ja se laski huippunopeutta vielä lisää. Nyt huippunopeus suoralla 105km/h. Mistäköhän tämä tehon väheneminen saattaisi johtua? Kutosvaihteella ei jaksa punarajalle kiertää ja tuntu että vitosella jaksaa paremmin. Olisin erittäin kiitollinen jos tietävät auttaisivat pulassa pikaisesti, kun ajoreissu lähestyy uhkaavasti. :(

Ps: Laitoin nyt tänne, kun ei tolle terralla topicia pahemmin ole tai tarvetta sellaiselle.

~J00ntte
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 27.6.2012 12:27

Kokeile pienempää suutinta. Tuo 110 olisi sopiva, jos olisit vaihtanut myös vapaavirtaavan ilmansuodattimen. Kokeileppa vaikka 105 kokoista.
Mopo oli ja mopo meni :(
J00ntte
Pyörä:
Derbi terra 125, Kawasaki 65cc kawasaki kx 250 -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
10.5.2011 21:24
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut J00ntte » 27.6.2012 12:51

Ihasproblem kirjoitti:Kokeile pienempää suutinta. Tuo 110 olisi sopiva, jos olisit vaihtanut myös vapaavirtaavan ilmansuodattimen. Kokeileppa vaikka 105 kokoista.



Kävi mielessä toi ilmanputsari, mutta heitin putsarin pois ja kokeilin että toimiiko jos saa ilmaa paremmin.
Seurauksena oli että moottori alkoi "röpöttämään" jo 4000k kierroksissa, kun aikaisemmin se oli vasta 8000k paikkeilla. Tehonlaskua oli huomattavissa myös ennen koko suuttimen vaihtoa, eli oli toiminut hyvin pitkään.
samuellsson
Pyörä:
Yamaha xt 125 x 08
Liittynyt:
20.11.2010 16:07
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut samuellsson » 29.6.2012 10:03

Kannattaa kokeilla sitä alkuperäistä suutinta, pelkkä änkänvaihto kun ei kauheasti seoksiin vaikuta, kokoputkistokin vasta vähän. Toi huippujen lasku voi olla ihan olosuhteista johtuvaakin, näissä nelareissa kun huippuja verottaa herkästi vastatuuli yms ja muut olosuhteet, varsinkin jos on kaasaripeli.
J00ntte
Pyörä:
Derbi terra 125, Kawasaki 65cc kawasaki kx 250 -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
10.5.2011 21:24
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut J00ntte » 30.6.2012 15:41

Juu vähän epäilly kans tota säätilaa. Ilman ilmanlämmön nousu saattaa olla syynä tehojen laskuun. No eiköhän selkiinny ajan kanssa tuokin ongelma. :)
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 30.6.2012 21:40

Omalla kohdalla tuommoiset 4 astetta kylmempään vaikuttaa reippaasti :lol:. Eilen 118 km/h selkä suorana tasaisella ja tänään meni armottomassa munakyyryssä loivassa alamäessä 120km/h.

No, isolla mopolla ei sitten tarvitse tällaisia murehtia kunhan vain rahaa saisi...
Mopo oli ja mopo meni :(
samuellsson
Pyörä:
Yamaha xt 125 x 08
Liittynyt:
20.11.2010 16:07
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut samuellsson » 20.7.2012 20:12

Mistäköhän kiikastaa kun pidemmälle kierrättää niin alkaa pätkintä ja hyytyminen, suutin pitäisi olla kohallaan. Hetken pääsee vimpalla vaihteella kaasupohjassa, kierrokset ja nopeus pysyy samana, sitten alkaa pätkiminen ja nopeus laskee jolloin pätkiminen lakkaa taas. Tämä sen jälkeen kun oltiin koitettu pipercrossia ja isompaa kaasaria mutta vaihdettiin takaisin kun huomattiin imuvuoto. Imukaulaan oli tullut läpi asti halkeama mutta nyt on uusi...
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 25.7.2012 20:40

Osaako kukaan arvioida paljonko maksaa pakoputken teettäminen tuollaiseen rieju rs 2? Ihan simppeli 1 pyttyny alakautta kulkeva putki, änkkä on jo valmiina. Selviiäkö kovin halvalla? :idea:
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 25.7.2012 21:05

Hankala sanoa suoralta kädeltä, mutta kun miettii kuinka simppeli homma on kyseessä niin ei siitä kauheasti voida velottaa. Hommaa vaikka itsellesi valmiiksi sopiva suora putki, menet se kädessä jonnekkin pajalle ja kerrot millaiseksi pitäisi taivutella :lol:. Mene ja kysy, mutta vaikeasta hommastahan ei puhuta.
Mopo oli ja mopo meni :(
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55
Re: 4-t tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 26.7.2012 13:24

Ihasproblem kirjoitti:Hankala sanoa suoralta kädeltä, mutta kun miettii kuinka simppeli homma on kyseessä niin ei siitä kauheasti voida velottaa. Hommaa vaikka itsellesi valmiiksi sopiva suora putki, menet se kädessä jonnekkin pajalle ja kerrot millaiseksi pitäisi taivutella :lol:. Mene ja kysy, mutta vaikeasta hommastahan ei puhuta.

Tuli vaan mieleen että kun kaveri oli käynyt vanhaan 92 saabbiin (kakstahti :D ) teettämässä putken ja siinä monta mutkaa ollu jne ja oli maksanu 50€. Paisaria ei ollu siihen väännetty vaan pakosarja ja mitä se selittikää :)
kiiwi_h
Pyörä:
Keeway hurricane
Liittynyt:
3.11.2010 18:48
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut kiiwi_h » 2.8.2012 13:25

Aatelin avartaa kanavia kevarissani venttiilit aluksi irti ja vähän isommaksi kanavia ja pienenemään loppua kohti eli suppilon muotoiseksi ja venttiilin ohjurit matalaksi. Mitä muuta huomioitavaa ois hyvä ottaa huomioon?
juIIe_
Pyörä:
Yamaha yzf-r125, Husaberg Fe 501e
Paikkakunta:
Kauhava
Liittynyt:
11.6.2009 16:39
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut juIIe_ » 4.8.2012 22:23

Vaikuttaako kireämpi nokka-akseli isommalla nostolla venttiilin välyksiin? Että venttiilit pitäis säätää erilailla.
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 14.8.2012 22:31

ei vaikuta ellei akselin ns. nostottoman puolen säde kasva
Moottoripyöräiliä
Liittynyt:
15.8.2012 11:05
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Moottoripyöräiliä » 19.8.2012 20:11

Pyörä lähtee polkasemalla hyvin käyntiin, mutta mittaristo eikä valot toimi. Sulake pamahtaa samantien, eli ottaako joku johto runkoon kiinni? Mutta onko jotain muutakin hajonnut?

Niin siis vaikka pyörä on käynnissä mikään valoista ei pala, eikä mittaristossa mitään. Kaikki pimeenä.