Piikkien sähköt ja ongelmat

DT character
Liittynyt:
21.6.2006 3:30

ViestiKirjoittanut DT character » 31.3.2009 23:06

Voiko viallinen akun laturi hajottaa akun jotenkin tai vetää oikosulkuun. En tarkoita siis mitään pyörän omaa laturia.
timbe_
Paikkakunta:
virrat
Liittynyt:
6.6.2005 12:05

ViestiKirjoittanut timbe_ » 31.3.2009 23:32

Sanokaas joku mistä se johtuu kun valot himmenee / kirkastuu moottorin kierrosten mukana? En nyt ite jaksa millään muistaa :nolo: .
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 1.4.2009 20:13

timbe_ kirjoitti:Sanokaas joku mistä se johtuu kun valot himmenee / kirkastuu moottorin kierrosten mukana? En nyt ite jaksa millään muistaa :nolo: .


Tyhjäkäynnillä latausjännite vähäinen ja kierrosten noustessa mangeetto jaksaa työntää enemmän jännitettä, joissakin malleissa akku on pelissä mukana jatkuvasti joten valot saavat koko ajan vähintään 12V.

Tarkista akun varaus ja pääsulake.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 2.4.2009 11:39

saku89 kirjoitti:
timbe_ kirjoitti:Sanokaas joku mistä se johtuu kun valot himmenee / kirkastuu moottorin kierrosten mukana? En nyt ite jaksa millään muistaa :nolo: .


Tyhjäkäynnillä latausjännite vähäinen ja kierrosten noustessa mangeetto jaksaa työntää enemmän jännitettä, joissakin malleissa akku on pelissä mukana jatkuvasti joten valot saavat koko ajan vähintään 12V.

Tarkista akun varaus ja pääsulake.


dt:ssä akku ja valot eivät milläänlailla liity toisiinsa. valoille tullee vaihtosähköä suoraan magneetolta jolloin se on ihan normaalia että kierrosten mukaan kirkastuu.
timbe_
Paikkakunta:
virrat
Liittynyt:
6.6.2005 12:05

ViestiKirjoittanut timbe_ » 2.4.2009 21:29

Johani kirjoitti:
saku89 kirjoitti:
timbe_ kirjoitti:Sanokaas joku mistä se johtuu kun valot himmenee / kirkastuu moottorin kierrosten mukana? En nyt ite jaksa millään muistaa :nolo: .


Tyhjäkäynnillä latausjännite vähäinen ja kierrosten noustessa mangeetto jaksaa työntää enemmän jännitettä, joissakin malleissa akku on pelissä mukana jatkuvasti joten valot saavat koko ajan vähintään 12V.

Tarkista akun varaus ja pääsulake.


dt:ssä akku ja valot eivät milläänlailla liity toisiinsa. valoille tullee vaihtosähköä suoraan magneetolta jolloin se on ihan normaalia että kierrosten mukaan kirkastuu.


Kiitti vinkeistä, mutta ''sain'' vian jo korjattua. Oli vaan joku tilapäinen häiriö ja korjaantu kun kävin heittämässä pienen koeajon. Valot oli todella himmeet tyhjäkäynnillä ja mittariston valot kokonaa pimeenä, mutta kuten sanoin niin nyt toimii kuin ennenkin :).
MiKqsu
Pyörä:
Bmw autoja +rabasa ikuisuus projekti
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
10.8.2007 15:41

ViestiKirjoittanut MiKqsu » 5.4.2009 11:59

joo mun husses tälläne onkelma et valot palaa iha jees kirkkaasti tyhjäkäynnillä sitku antaa kaasuu niin virran tulo vähenee akulle ja kaikki valot himmenee? Tuntuu ettei akku latautuisi edes täyteen ku valokynä ei pala kirkkaana ku kokeilee :D jännitteensäädint aattelin mut..? sähköt kattosin ni kaikki iha jees liitoksissaan
DT character
Liittynyt:
21.6.2006 3:30

ViestiKirjoittanut DT character » 6.4.2009 21:19

Voiko viallinen akun laturi hajottaa akun jotenkin tai vetää oikosulkuun?
En tarkoita siis mitään pyörän omaa laturia.
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 9.4.2009 9:22

DT character kirjoitti:Voiko viallinen akun laturi hajottaa akun jotenkin tai vetää oikosulkuun?
En tarkoita siis mitään pyörän omaa laturia.


Eli siis erillinen akkulaturi. Kyllä voi, esim. liian kovalla latausvirralla saat akun keitettyä.
JuVa
Pyörä:
KTM EXC 250cc
Paikkakunta:
Orivesi
Liittynyt:
25.3.2007 19:19

ViestiKirjoittanut JuVa » 9.4.2009 16:12

Staattorilta tulee jännitettä 19-20 volttia ennen jännitteensäädintä ja akulle tulee 12,6 volttia latausjännitettä. Onko tarpeeks?
Vika on siis että ajovalot ja kierroslukumittari ei toimi. Pyörä on Derbi Senda 125.
Galleria!
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 9.4.2009 18:10

JuVa kirjoitti:Staattorilta tulee jännitettä 19-20 volttia ennen jännitteensäädintä ja akulle tulee 12,6 volttia latausjännitettä. Onko tarpeeks?
Vika on siis että ajovalot ja kierroslukumittari ei toimi. Pyörä on Derbi Senda 125.


Mittasit ilmeisesti pyörä käynnissä? Mittaa moottori sammuksissa onko lukema sama että ei latais.
tuo 12.6 vaan kuulostaa perus akkujännitteeltä ettei latais ollenkaan, mistä kohtaa mittasit?
JuVa
Pyörä:
KTM EXC 250cc
Paikkakunta:
Orivesi
Liittynyt:
25.3.2007 19:19

ViestiKirjoittanut JuVa » 9.4.2009 20:52

saku89 kirjoitti:
JuVa kirjoitti:Staattorilta tulee jännitettä 19-20 volttia ennen jännitteensäädintä ja akulle tulee 12,6 volttia latausjännitettä. Onko tarpeeks?
Vika on siis että ajovalot ja kierroslukumittari ei toimi. Pyörä on Derbi Senda 125.


Mittasit ilmeisesti pyörä käynnissä? Mittaa moottori sammuksissa onko lukema sama että ei latais.
tuo 12.6 vaan kuulostaa perus akkujännitteeltä ettei latais ollenkaan, mistä kohtaa mittasit?

Joo, pyörä oli käynnissä. Akun navoilta yritettiin mittailla.
Entä riittääkö toi 19-20 volttia mikä staattorilta tulee. Se mitattiin ennen jäänitteensäädintä olevasta liittimestä. Olis hyvä tietää, että onko staattori ehjä.
Galleria!
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 10.4.2009 11:50

JuVa kirjoitti:Joo, pyörä oli käynnissä. Akun navoilta yritettiin mittailla.
Entä riittääkö toi 19-20 volttia mikä staattorilta tulee. Se mitattiin ennen jäänitteensäädintä olevasta liittimestä. Olis hyvä tietää, että onko staattori ehjä.


20v kuulostaa kyllä kanssa aika pieneltä, mulla ei tosin oo mitään käytännön kokemusta piikkipuolelta mutta mopoissa ainakin tulee ~50v molemmin puolin. Veikkaisin mutulla että tuo 20v kyllä riittäis, aina vähemmän se kuormittaa ja rasittaa säädintä.

Mittaa akkujännite siten että moottori ei ole käynnissä? siitähän näet suoraan lataako se.
Tarkista kaikki sulakkeet ja pääsulake ettei vaan ois nalli napsahtanu ja virta ei pääsis akulle eikä valoille eikä akulta pois.
jakari92
Pyörä:
Cagiva mito
Paikkakunta:
Juankoski/Kuopio
Liittynyt:
20.2.2007 23:08

ViestiKirjoittanut jakari92 » 10.4.2009 20:05

JuVa kirjoitti:Staattorilta tulee jännitettä 19-20 volttia ennen jännitteensäädintä ja akulle tulee 12,6 volttia latausjännitettä. Onko tarpeeks?
Vika on siis että ajovalot ja kierroslukumittari ei toimi. Pyörä on Derbi Senda 125.
Multa tulee staattorilta polkastaessa 20 volttia tasaamatonta jännitettä akun lataukseen.
Life without racing is no life at all!
Juza
Pyörä:
Stunt 636
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
12.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Juza » 14.4.2009 15:15

Mistä johtuu tälläinen vika tzr rr:ssä?

Pyörän käynnistää kylmänä niin toimii hyvin, mutta sitten kun alkaa lämmetä, niin alkaa pätkimään ja lopulta sammuu. Kipinää lakkaa antamasta heti kun moottori lämpeää.

Taas sitte ku antaa pärrän jäähtyä, niin alkaa taas antaa kipinää.

CDI-Boksi? Kolmea eri puolaa ollaan jo kokeiltu.
Stunt or Die!
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 14.4.2009 21:19

Juza kirjoitti:Mistä johtuu tälläinen vika tzr rr:ssä?


En oikein osaa nähdä muita vaihtoehtoja...
Pitäis päästä kokeilemaan siten että pyörän saa kuumaksi ja sitten kun se sammuu, vaihtaa "kylmän" boksin tilalle jos haluais varmistua...

Suihkuta varovasti jotain kylmäsprayta boksin päälle siinä vaiheessa kun pyörä lämpenee ja sammuu :D