Tämä menee kyllä pahasti ohi teeman, mutta kunhan tässä pohdiskelen. Ei höpinöitäni tarvitse ottaa vakavasti. Mutta kyllä koko jutussa välillä vähän menee sekaisin kurit ja virit. Toimivien moottorien kuristaminen oli kyllä mielestäni yhtä rikollista kuin kurien poisto...
Mutta asiaan: Näin sarkastisesti sanottuna jokainen tieliikenteeseen tarkoitettu moottoripyörä on "kuristettu" jotenkin; on ylimääräistä metallia kansissa ja kanavissa, pakoputken saa aina hengittämään paremmin, ilmansuodatin ahdistaa enemmän tai vähemmän, sytkän voi säätää optimaalisemmaksi, kaasutin on aina vähintään 5mm pienempi kuin voisi olla. Kaikki pyörät saa kulkemaan kovemmin kuin vakiona, ihan joka ikisen. Älytöntä on että myös 250cc pyörät on nykyään selvästi vaisumpia kuin oli 20 vuotta sitten, vaikka eihän niissä ole satapiikkien tavoin laissa määrättyä tehorajaa! Liekö sitten kaikenmaailman päästödirektiivit vaikuttaneet asiaan.