Valoista (xenon)...

villle_
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Nurmo
Liittynyt:
13.5.2009 22:02

ViestiKirjoittanut villle_ » 2.3.2011 20:00

bi xenon eli on pitkät ja lyhyet xenon, solenoidin avulla toimii
Moottoripyöräilyä koskevat lait:
”Kaikki kiva on kiellettyä.”
~Tieliikennelain 2 §:n 2. momentti
timezi
Pyörä:
Ktm exc 125 -10
Liittynyt:
17.1.2010 16:30
xenonit kotariin.

ViestiKirjoittanut timezi » 10.3.2011 17:45

elikkäs oisin tilaamassa http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... %C3%A4n%22 tommosen sarjan kotariin. ktm exc 125 -10. En varmaa ensimmäine oo joka kysyy että toimisko ilman akkua nii kysäsen silti =) eli toimiiko jos otan virran vaan niiltä piuhoilta mitkä tulee nykyään halogen polttimolle 55/60w
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 10.3.2011 18:31

timezi kirjoitti:elikkäs oisin tilaamassa http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... %C3%A4n%22 tommosen sarjan kotariin. ktm exc 125 -10. En varmaa ensimmäine oo joka kysyy että toimisko ilman akkua nii kysäsen silti =) eli toimiiko jos otan virran vaan niiltä piuhoilta mitkä tulee nykyään halogen polttimolle 55/60w

Melko varmasti ei toimi, ellei ole tasasuuntaajaa välissä. Näet vaihtovirtaa tulee piuhoista. Eikä varmaan tasasuuntauksellakaan toimisi, jos xenon ei hyväksy sykkivää tasavirtaa :s
timezi
Pyörä:
Ktm exc 125 -10
Liittynyt:
17.1.2010 16:30

ViestiKirjoittanut timezi » 10.3.2011 18:36

_Sylin_teri_ kirjoitti:
timezi kirjoitti:elikkäs oisin tilaamassa http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... %C3%A4n%22 tommosen sarjan kotariin. ktm exc 125 -10. En varmaa ensimmäine oo joka kysyy että toimisko ilman akkua nii kysäsen silti =) eli toimiiko jos otan virran vaan niiltä piuhoilta mitkä tulee nykyään halogen polttimolle 55/60w

Melko varmasti ei toimi, ellei ole tasasuuntaajaa välissä. Näet vaihtovirtaa tulee piuhoista. Eikä varmaan tasasuuntauksellakaan toimisi, jos xenon ei hyväksy sykkivää tasavirtaa :s

:( entäs jos saan jonnekkin amisteltua akun ;D ja laitan xenonit siihen kiinni ja staattorin lataaman akkua? ja eikös silloin pidä laittaa tasasuuntaaja staattorin ja akun väliin? Sähköasioissa sattuu olemaan peukalo vähän keskellä kämmentä =)
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 10.3.2011 19:00

timezi kirjoitti:
_Sylin_teri_ kirjoitti:
timezi kirjoitti:elikkäs oisin tilaamassa http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... %C3%A4n%22 tommosen sarjan kotariin. ktm exc 125 -10. En varmaa ensimmäine oo joka kysyy että toimisko ilman akkua nii kysäsen silti =) eli toimiiko jos otan virran vaan niiltä piuhoilta mitkä tulee nykyään halogen polttimolle 55/60w

Melko varmasti ei toimi, ellei ole tasasuuntaajaa välissä. Näet vaihtovirtaa tulee piuhoista. Eikä varmaan tasasuuntauksellakaan toimisi, jos xenon ei hyväksy sykkivää tasavirtaa :s

:( entäs jos saan jonnekkin amisteltua akun ;D ja laitan xenonit siihen kiinni ja staattorin lataaman akkua? ja eikös silloin pidä laittaa tasasuuntaaja staattorin ja akun väliin? Sähköasioissa sattuu olemaan peukalo vähän keskellä kämmentä =)

Kyllähän ne toimii jos akun jonnekin saat :D En tosta latausvirrasta ole ihan varma käykö vaihtovirta suoraan :s Pitää kävästä kattoo kumpaa akkulaturista tulee :idea:

E: Eli vaihtovirta käy akun lataukseen, mutta sen pitää hieman yli kaksi kertaa akun jännite. Esim akkulaturista tulee 27V AC. En tiiä sitten miten rajoitat sinne tulevan jännitteen 27V
timezi
Pyörä:
Ktm exc 125 -10
Liittynyt:
17.1.2010 16:30

ViestiKirjoittanut timezi » 10.3.2011 19:57

_Sylin_teri_ kirjoitti:
timezi kirjoitti:
_Sylin_teri_ kirjoitti:
timezi kirjoitti:elikkäs oisin tilaamassa http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... %C3%A4n%22 tommosen sarjan kotariin. ktm exc 125 -10. En varmaa ensimmäine oo joka kysyy että toimisko ilman akkua nii kysäsen silti =) eli toimiiko jos otan virran vaan niiltä piuhoilta mitkä tulee nykyään halogen polttimolle 55/60w

Melko varmasti ei toimi, ellei ole tasasuuntaajaa välissä. Näet vaihtovirtaa tulee piuhoista. Eikä varmaan tasasuuntauksellakaan toimisi, jos xenon ei hyväksy sykkivää tasavirtaa :s

:( entäs jos saan jonnekkin amisteltua akun ;D ja laitan xenonit siihen kiinni ja staattorin lataaman akkua? ja eikös silloin pidä laittaa tasasuuntaaja staattorin ja akun väliin? Sähköasioissa sattuu olemaan peukalo vähän keskellä kämmentä =)

Kyllähän ne toimii jos akun jonnekin saat :D En tosta latausvirrasta ole ihan varma käykö vaihtovirta suoraan :s Pitää kävästä kattoo kumpaa akkulaturista tulee :idea:

E: Eli vaihtovirta käy akun lataukseen, mutta sen pitää hieman yli kaksi kertaa akun jännite. Esim akkulaturista tulee 27V AC. En tiiä sitten miten rajoitat sinne tulevan jännitteen 27V


eihän toi nyt oo mitenkää mahollista ;o jos laitat 12v akkuun 24v nii eihän se lataa sitää vaan sehän menee luultavasti oikkariin.. ei ois yleismittari rikki tjtn? ja jos autossa laturi latais sen 27v nii sillonha virtajärjestelmä olis 27v eikä 12v auton laturi lataa n.14v ellen iha yhtä pahasti oo pihalla ku lumiukko :D
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 10.3.2011 20:20

timezi kirjoitti:eihän toi nyt oo mitenkää mahollista ;o jos laitat 12v akkuun 24v nii eihän se lataa sitää vaan sehän menee luultavasti oikkariin.. ei ois yleismittari rikki tjtn? ja jos autossa laturi latais sen 27v nii sillonha virtajärjestelmä olis 27v eikä 12v auton laturi lataa n.14v ellen iha yhtä pahasti oo pihalla ku lumiukko :D

Kato kun vaihtovirta on 50Hz taajuista siniaaltoa ja akku voi ottaa siitä vain puolet koska plus ja miinus navan paikka vaihtuu koko ajan ;) Infoa--> http://fi.wikipedia.org/wiki/Siniaalto

On vähän huonosti selitetty mutta katso kuvaa ja ajattele että poikkiviiva on 0V niin varmastikin tajuat :D
timezi
Pyörä:
Ktm exc 125 -10
Liittynyt:
17.1.2010 16:30

ViestiKirjoittanut timezi » 10.3.2011 22:19

_Sylin_teri_ kirjoitti:
timezi kirjoitti:eihän toi nyt oo mitenkää mahollista ;o jos laitat 12v akkuun 24v nii eihän se lataa sitää vaan sehän menee luultavasti oikkariin.. ei ois yleismittari rikki tjtn? ja jos autossa laturi latais sen 27v nii sillonha virtajärjestelmä olis 27v eikä 12v auton laturi lataa n.14v ellen iha yhtä pahasti oo pihalla ku lumiukko :D

Kato kun vaihtovirta on 50Hz taajuista siniaaltoa ja akku voi ottaa siitä vain puolet koska plus ja miinus navan paikka vaihtuu koko ajan ;) Infoa--> http://fi.wikipedia.org/wiki/Siniaalto

On vähän huonosti selitetty mutta katso kuvaa ja ajattele että poikkiviiva on 0V niin varmastikin tajuat :D


aaivan =) joo nyt ollaa taas pikkasen fiksumpia ;D
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 11.3.2011 0:31

siniaalto ku tasasuunnataan diodineliöllä niin tulee sykkivää tasasähköä http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... NRQzgQ&t=1 ja konkalla saadaan jännitekuopat tasattua.
timezi
Pyörä:
Ktm exc 125 -10
Liittynyt:
17.1.2010 16:30

ViestiKirjoittanut timezi » 17.3.2011 15:05

voiskohan olla mahollista et tää olis kotariin näinkin helppoa ?
http://www.mp-racing.fi/images/webkuvat ... ersion.pdf
eli siis kyseessä
http://www.mp-racing.fi/jannitteensaadi ... -2543.html
dc jännitteensäädin. jos tollasen ostaisin orkkis jännitteensäätimen tilalle ja laittaisin akun sinne?

edit: soitin liikkeeseen ja siellä ainakin sano että just tälläseen rakenteluun tarkotettu että akkua halutaan pyörään.
proppu
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17

ViestiKirjoittanut proppu » 22.3.2011 0:10

_Sylin_teri_ kirjoitti:
timezi kirjoitti:eihän toi nyt oo mitenkää mahollista ;o jos laitat 12v akkuun 24v nii eihän se lataa sitää vaan sehän menee luultavasti oikkariin.. ei ois yleismittari rikki tjtn? ja jos autossa laturi latais sen 27v nii sillonha virtajärjestelmä olis 27v eikä 12v auton laturi lataa n.14v ellen iha yhtä pahasti oo pihalla ku lumiukko :D

Kato kun vaihtovirta on 50Hz taajuista siniaaltoa ja akku voi ottaa siitä vain puolet koska plus ja miinus navan paikka vaihtuu koko ajan ;) Infoa--> http://fi.wikipedia.org/wiki/Siniaalto

On vähän huonosti selitetty mutta katso kuvaa ja ajattele että poikkiviiva on 0V niin varmastikin tajuat :D

Moooonooonen. Et saa mitenkään akkulaturista vaihtojännitettä. Se että se mittari näyttää 27V AC valinnalla EI tarkota sitä että siellä olis sitä. Joten elä osta enää niitä kiinamittareita. Takas joren tunneille..
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 22.3.2011 10:45

proppu kirjoitti:
_Sylin_teri_ kirjoitti:
timezi kirjoitti:eihän toi nyt oo mitenkää mahollista ;o jos laitat 12v akkuun 24v nii eihän se lataa sitää vaan sehän menee luultavasti oikkariin.. ei ois yleismittari rikki tjtn? ja jos autossa laturi latais sen 27v nii sillonha virtajärjestelmä olis 27v eikä 12v auton laturi lataa n.14v ellen iha yhtä pahasti oo pihalla ku lumiukko :D

Kato kun vaihtovirta on 50Hz taajuista siniaaltoa ja akku voi ottaa siitä vain puolet koska plus ja miinus navan paikka vaihtuu koko ajan ;) Infoa--> http://fi.wikipedia.org/wiki/Siniaalto

On vähän huonosti selitetty mutta katso kuvaa ja ajattele että poikkiviiva on 0V niin varmastikin tajuat :D

Moooonooonen. Et saa mitenkään akkulaturista vaihtojännitettä. Se että se mittari näyttää 27V AC valinnalla EI tarkota sitä että siellä olis sitä. Joten elä osta enää niitä kiinamittareita. Takas joren tunneille..

Se oli muuten koulun mittarilla :D Ei se tasajannitteellä mitään näyttäny. Selvää vaihtovirtaa sieltä tuli kokeilehan ite! Jore tai joku muuhan selitti sitäpaitsi alkuvuodesta että vaihtovirtaa tulee laturista.
Juke-
Liittynyt:
20.6.2007 16:34
Xenon

ViestiKirjoittanut Juke- » 22.3.2011 18:43

Mikäköhän ois hyvä tapa asentaa h4 kannallinen xenonpolttimo tollaseen normikantaseen ? Esim. voiks sitä laittaa jollai liimalla tms kiinni vai kuumeneeks se niin paljo?
proppu
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17

ViestiKirjoittanut proppu » 22.3.2011 20:37

_Sylin_teri_ kirjoitti:Se oli muuten koulun mittarilla :D Ei se tasajannitteellä mitään näyttäny. Selvää vaihtovirtaa sieltä tuli kokeilehan ite! Jore tai joku muuhan selitti sitäpaitsi alkuvuodesta että vaihtovirtaa tulee laturista.

Pätemistä: Koulun mittarit on myös kiinalaisia. Ja kävin äsken kurkkaamassa meidän laturin sisälle ja tasasuuntaussiltahan se sieltä löyty.

Juke- kirjoitti:Mikäköhän ois hyvä tapa asentaa h4 kannallinen xenonpolttimo tollaseen normikantaseen ? Esim. voiks sitä laittaa jollai liimalla tms kiinni vai kuumeneeks se niin paljo?

Pelkkä kuumaliima ei kestä kun se notkistuu lämmetessä. Joku epoksi varmaan kestäs. Jos se ei helposti jää näkyväks niin laita vaan jesaria siihen päälle. Eli siis mulla oli kuumaliima+jesari riejussa, sillä pysy. :D
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 22.3.2011 21:29

proppu kirjoitti:
proppu kirjoitti:
_Sylin_teri_ kirjoitti:Se oli muuten koulun mittarilla :D Ei se tasajannitteellä mitään näyttäny. Selvää vaihtovirtaa sieltä tuli kokeilehan ite! Jore tai joku muuhan selitti sitäpaitsi alkuvuodesta että vaihtovirtaa tulee laturista.

Pätemistä: Koulun mittarit on myös kiinalaisia. Ja kävin äsken kurkkaamassa meidän laturin sisälle ja tasasuuntaussiltahan se sieltä löyty.

Pitää vielä kokeilla kuorman kanssa kuhan tohmalle pääsee. Ilman kuormaa ainakin vaihtovirtaa näytti ja jos siellä ois tasasuuntaaja niin ei se vois näyttääkään vaihtovirtaa. Veikkaan että latureita on moneksi ;)
Eiköhän ne kaikki paitsi fluket tule kiinasta :lol:
Viimeksi muokannut _Sylin_teri_ päivämäärä 24.3.2011 19:55, muokattu yhteensä 1 kerran