Piikkien sähköt ja ongelmat

Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 19.5.2009 1:24

Narde kirjoitti:
JuVa kirjoitti:Mikähän mahtais olla vikana, kun ajovalot, kierroslukumittari ja takavalo ei toimi + latausvirtaa ei tuu akulle? Vilkut, töötti, startti ja jarruvalo kuitenkin toimii. Virtaa tulee koneelta jännitteensäätimelle, mutta jossakin jännitteensäätimen jälkeen virrantulo katkeaa. Jännitteensäädin ja sulakkeet vaihdettu, yleismittarilla sohittu vähän jokapuolelta, mutta vikaa vaan ei tunnu löytyvän. Hermot alkaa jo pikkuhiljaa palaan.
Ja pyörähän on Derbi Senda 125. (Yllätys :D )


maadotus mätää? itellä oli sliderissä juuri samanlaiset oireet ja vedin maadotusjohdon uusiski nii jo hävis :]


mikäs mahtaa olla ku ei taka valo pala tyhjä käynnillä ainoastaan palaa sillon kun painaa jarrua :s?


kenties toinen lanka palanut poikki ?
Skript
Pyörä:
Derbi GPR 125
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
4.9.2006 15:17

ViestiKirjoittanut Skript » 21.5.2009 22:46

Elikkäs derbi geepeeärrästä kipinä kateissa.Tulppa vaihdettu uuteen. Magneetolta tulee cdi boksille 0,2 volttia jännitettä, kuinkahan paljon kuuluis tulla?
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 22.5.2009 3:36

Skript kirjoitti:Elikkäs derbi geepeeärrästä kipinä kateissa.Tulppa vaihdettu uuteen. Magneetolta tulee cdi boksille 0,2 volttia jännitettä, kuinkahan paljon kuuluis tulla?


millä jännitealueella mittasit, minkä johtojen väliltä tulee 0.2volttia ?
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 22.5.2009 9:11

Skript kirjoitti:Elikkäs derbi geepeeärrästä kipinä kateissa.Tulppa vaihdettu uuteen. Magneetolta tulee cdi boksille 0,2 volttia jännitettä, kuinkahan paljon kuuluis tulla?


0.2V kuulostaa pieneltä edes kampiakselin asentosignaalille.
vähintään 50V vaihtojännitettä pitäis tulla boksille kunnon kipinää varten.
Mittaa varmuuden vuoksi aina akun miinusta tai varmaa maadoitusta varten, älä johtojen "väliltä".
Toivoton
Liittynyt:
26.5.2009 23:45

ViestiKirjoittanut Toivoton » 26.5.2009 23:59

tein pyörästä täystehoisen laitoin rawe 2, tt putken ja suuttimet yms.. nyt kun sain kasaan niin efi valo palaa ja ei lähde käymään pyörä on aprilia rs 07vm osaisiko joku hieman neuvoa miksi esim toi efi valo palaa
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 27.5.2009 21:06

Toivoton kirjoitti:tein pyörästä täystehoisen laitoin rawe 2, tt putken ja suuttimet yms.. nyt kun sain kasaan niin efi valo palaa ja ei lähde käymään pyörä on aprilia rs 07vm osaisiko joku hieman neuvoa miksi esim toi efi valo palaa


Kyseessä siis ruisku ja valohan on ns. moottorin häiriövalo. Valo kertoo lähinnä sähköisistä vioista/päästöihin liittyvistä ongelmista, mekaanisia vikoja se ei pysty kertomaan.

Tarkista vielä että kaikki liittimet on kunnolla kiinni ja varmasti oikeissa paikoissa.
Onko Rawe sähköisesti ohjattu? sen suunnalla saattaisi olla jotakin häiriötä, myös suuttimista saattaa tulla häiriö, onko suuttimet varmasti käyvät kys. pyörään?
FOxx
Liittynyt:
2.6.2007 12:54

ViestiKirjoittanut FOxx » 28.5.2009 19:22

Jooh, eli tämmöstä ongelmaa olis tzr -88 ajovalot ei pelaa mutta kaikki muut valot ja vilku pelittää niin kuin pitääki. Ennen tuota ongelmaa oli maskissa lähivalon polttimo palanu, mutta pitkät toimi niinkuin pitiki. Vaihdettiin polttimo muttei sen jälkeen pelannu kumpikaan.
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 28.5.2009 19:42

FOxx kirjoitti:Jooh, eli tämmöstä ongelmaa olis tzr -88 ajovalot ei pelaa mutta kaikki muut valot ja vilku pelittää niin kuin pitääki. Ennen tuota ongelmaa oli maskissa lähivalon polttimo palanu, mutta pitkät toimi niinkuin pitiki. Vaihdettiin polttimo muttei sen jälkeen pelannu kumpikaan.


Jos kerran muut valot toimii ja ajovalon poltin on uusi ja varmasti ehjä, puuttuu siltä joko virta tai maadoitus. Liittimet?
seeimu
Pyörä:
250 nelkku Temmeli
Liittynyt:
13.4.2009 19:29
tm vilkkuongelma

ViestiKirjoittanut seeimu » 29.5.2009 19:25

Laitoin temmiini ledi vilkkureleen ja laitoin ledi vilkut kinni niin vilkut syttyy vaa palaa mut ei vilku niin mikä vois olla vikana?
atreezy2122
Pyörä:
Aprilia RS, -97 TT
Liittynyt:
7.6.2008 1:45

ViestiKirjoittanut atreezy2122 » 30.5.2009 19:09

Tällanen ongelma: Pyörään ei tule virtoja kun kääntää avaimesta, mikään ei toimi: valot, vilkut, näyttö... Mutta työntämällä lähtee käyntiin ja toimii ihan hyvin. Missä vika?!
-juhbe
Pyörä:
myyty
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
6.2.2009 19:13

ViestiKirjoittanut -juhbe » 30.5.2009 21:03

saku89 kirjoitti:
Toivoton kirjoitti:tein pyörästä täystehoisen laitoin rawe 2, tt putken ja suuttimet yms.. nyt kun sain kasaan niin efi valo palaa ja ei lähde käymään pyörä on aprilia rs 07vm osaisiko joku hieman neuvoa miksi esim toi efi valo palaa


Kyseessä siis ruisku ja valohan on ns. moottorin häiriövalo. Valo kertoo lähinnä sähköisistä vioista/päästöihin liittyvistä ongelmista, mekaanisia vikoja se ei pysty kertomaan.

Tarkista vielä että kaikki liittimet on kunnolla kiinni ja varmasti oikeissa paikoissa.
Onko Rawe sähköisesti ohjattu? sen suunnalla saattaisi olla jotakin häiriötä, myös suuttimista saattaa tulla häiriö, onko suuttimet varmasti käyvät kys. pyörään?



Onko siitä efi valosta mitään vaaraa vaikka se palaa kun itellä on sama ongelma. Ja toinen kun mittarissa palaa varotus valo vaikka kaikki nesteet ja öljyt on tarkastettu. Voisiko joku tietäväinen vähän valaista asiaa :D
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 30.5.2009 21:45

juhbe kirjoitti:Onko siitä efi valosta mitään vaaraa vaikka se palaa kun itellä on sama ongelma. Ja toinen kun mittarissa palaa varotus valo vaikka kaikki nesteet ja öljyt on tarkastettu. Voisiko joku tietäväinen vähän valaista asiaa :D


Periaatteessa valon palamisesta ei ole haittaa, sen tarkoituksena on ilmoittaa kuljettajalle että moottorin toiminnassa on jokin häiriö, yleensä päästöihin liittyvä. Jos pyörässä ei ole katalysaattoria, ei valon palaminen haittaa, auton katti saattaa rikkoutua jos seokset on pielessä. En tiedä mikä käytäntö on pyörien kanssa, autoa ei ainakaan saa katsastettua jos tuo kys. valo palaa.

Ja se vika mikä valon sytyttää, on sähköinen. Eli jokin johto poikki, tai jonkin anturin antama signaali on ohjearvojen ulkopuolella, jolloin yleensä seoksetkin on pielessä.
Autoissa valo saattaa palaa myös "Haamukoodin" takia, eli ohjausyksikkö on havainnut ajoittaisen virheen joka ei välttämättä ole koko ajan päällä, ja valo syttyy ilmoittaen kuljettajalle että moottorin toiminnassa ON OLLUT häiriö ja vikakoodit olisi syytä lukea. En tiedä onko pyörissä vikakoodimahdollisuutta, minulla ei ole kokemusta yhdestäkään 2-pyöräisestä.

Toinen vika että mittariston merkkivalot palaa johtuu taas siitä että jokin nestepinnan anturi on rikki, ne ovat yleensä vain maadoittavia kytkimiä, joten riittää kun jokin katkaisija on oikosulussa.
Käy nestepintojen anturit yksitellen läpi ottaen aina yksi kerrallaan liitin irti, se mistä valo sammuu, on rikki.
atreezy2122
Pyörä:
Aprilia RS, -97 TT
Liittynyt:
7.6.2008 1:45

ViestiKirjoittanut atreezy2122 » 31.5.2009 11:10

atreezy2122 kirjoitti:Tällanen ongelma: Pyörään ei tule virtoja kun kääntää avaimesta, mikään ei toimi: valot, vilkut, näyttö... Mutta työntämällä lähtee käyntiin ja toimii ihan hyvin. Missä vika?!


Nyt on johdot/sulakkeet tarkastettu ja vika näyttäisi olevan seuraava: Virtalukko ei toimi kunnolla, eli avainta pitää varovasti kääntää takaisinpäin ääriasennosta, jotta virrat tulee päälle. Voikohan sitä virtalukkoa itse avata? Mistä vois katsoa uuden ostamista (ulkomailta varmaan halvimmalla)?
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 31.5.2009 15:49

atreezy2122 kirjoitti:Nyt on johdot/sulakkeet tarkastettu ja vika näyttäisi olevan seuraava: Virtalukko ei toimi kunnolla, eli avainta pitää varovasti kääntää takaisinpäin ääriasennosta, jotta virrat tulee päälle. Voikohan sitä virtalukkoa itse avata? Mistä vois katsoa uuden ostamista (ulkomailta varmaan halvimmalla)?


Ainakin autoihin saa virtalukon pohjan erikseen, joku pyörien kanssa enemmän touhunnut voisi vahvistaa tiedon.
atreezy2122
Pyörä:
Aprilia RS, -97 TT
Liittynyt:
7.6.2008 1:45

ViestiKirjoittanut atreezy2122 » 31.5.2009 22:36

saku89 kirjoitti:
atreezy2122 kirjoitti:Nyt on johdot/sulakkeet tarkastettu ja vika näyttäisi olevan seuraava: Virtalukko ei toimi kunnolla, eli avainta pitää varovasti kääntää takaisinpäin ääriasennosta, jotta virrat tulee päälle. Voikohan sitä virtalukkoa itse avata? Mistä vois katsoa uuden ostamista (ulkomailta varmaan halvimmalla)?


Ainakin autoihin saa virtalukon pohjan erikseen, joku pyörien kanssa enemmän touhunnut voisi vahvistaa tiedon.


Joo saa noihinkin, onko se just se pohja mikä on sit rikki jos tuollaset on oireet? Kiitos jo etukäteen, tää ois tärkee saada hoidettua!