Valoista (xenon)...

Juke-
Liittynyt:
20.6.2007 16:34

ViestiKirjoittanut Juke- » 23.3.2011 11:07

proppu kirjoitti:
_Sylin_teri_ kirjoitti:Se oli muuten koulun mittarilla :D Ei se tasajannitteellä mitään näyttäny. Selvää vaihtovirtaa sieltä tuli kokeilehan ite! Jore tai joku muuhan selitti sitäpaitsi alkuvuodesta että vaihtovirtaa tulee laturista.

Pätemistä: Koulun mittarit on myös kiinalaisia. Ja kävin äsken kurkkaamassa meidän laturin sisälle ja tasasuuntaussiltahan se sieltä löyty.

Juke- kirjoitti:Mikäköhän ois hyvä tapa asentaa h4 kannallinen xenonpolttimo tollaseen normikantaseen ? Esim. voiks sitä laittaa jollai liimalla tms kiinni vai kuumeneeks se niin paljo?

Pelkkä kuumaliima ei kestä kun se notkistuu lämmetessä. Joku epoksi varmaan kestäs. Jos se ei helposti jää näkyväks niin laita vaan jesaria siihen päälle. Eli siis mulla oli kuumaliima+jesari riejussa, sillä pysy. :D



Onks jotku laittanu jollain muulla tapaa, ku jollain liimalla? ja sillein et se pysyis hyvin eikä tärittelis...
i-Flizzer-i
Pyörä:
Cagiva mito -11
Paikkakunta:
Vieremä
Liittynyt:
20.6.2009 15:49

ViestiKirjoittanut i-Flizzer-i » 3.4.2011 21:49

Minkälaisen paketin tarviin uuteen -11 mitoon kun olen laittamassa xenoneita ?
Marc
Pyörä:
Cagiva Mito '04
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.9.2009 20:18

ViestiKirjoittanut Marc » 7.4.2011 19:47

i-Flizzer-i kirjoitti:Minkälaisen paketin tarviin uuteen -11 mitoon kun olen laittamassa xenoneita ?

Sellaisen, missä on oikean kokoinen kanta. Eli lyhyissä taisi olla H3 ja H1 pitkissä, mutta lyhyissä joutuu ainakin hieman modailemaan, itselläni huomenna asennettavana lyhyisiin ja pitkiin h1 ;)

Ja sitten kysymys! Onko mahdollista saada pitkät kytkettäessä lyhyet palamaan samanaikaisesti? Mietin seuraavaa kytkentää:
Kuva Eli releelle virran tullessa pitkien valokytkimeltä se vetää akun plussalta tulevan piirin suljetuksi = lyhyet ja pitkät syttyvät viiveellä VAI lyhyet pysyvät päällä ja pitkät syttyvät?
Sillä nuo xenonithan eivät aivan heti syty, että pimeällä lyhyiltä pitkille tai päinvastoin vaihdettaessa joutuu olemaan useamman kymmenen metriä ilman valoja?

E: Eli siis mitoon olis valot tulossa, ja vasemmalla lyhyet ja oikealla pitkät.
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 7.4.2011 20:09

Nyt toimii niin, että oikeanpuoleisesta kytkimestä painettaessa kumpikin valo syttyy ja vasemmasta vain toinen. Tuo rele vaan pitää kytkeä rinnan, sillä noin ei tule toimimaan koska ei saa jännitettä sitä 12V etuvalon takia.

Suosittelen tekemään niin, että sieltä pitkien ja lyhyiden katkaisija sisältä otat sen lyhyiden johdon pois kytkimeltä ja kytket ilman kytkintä. Näin pitkät laittaessa lyhyet palavat samalla.
Multiviri
Pyörä:
Mersu
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
30.9.2007 22:48

ViestiKirjoittanut Multiviri » 7.4.2011 20:47

Minun mielestäni tuossa on juuri oikein tehty. Releelle ohjausvirta tulee pitkien johdolta. Tuo rele pitäisi olla kahdella ulostulolla varustettu, toinen niistä menisi pitkien ballastille ja toinen lyhyiden ballastille. Silloinhan ne molemmat palaisivat? Ja sittenkun sammuttaa pitkät niin lyhyet jää palamaan koska sinne menee virtaa suoraan lyhyiden valojen johdoista.
Ei oo Mersun voittanutta...
i-Flizzer-i
Pyörä:
Cagiva mito -11
Paikkakunta:
Vieremä
Liittynyt:
20.6.2009 15:49

ViestiKirjoittanut i-Flizzer-i » 11.4.2011 14:46

Marc kirjoitti:
i-Flizzer-i kirjoitti:Minkälaisen paketin tarviin uuteen -11 mitoon kun olen laittamassa xenoneita ?

Sellaisen, missä on oikean kokoinen kanta. Eli lyhyissä taisi olla H3 ja H1 pitkissä, mutta lyhyissä joutuu ainakin hieman modailemaan, itselläni huomenna asennettavana lyhyisiin ja pitkiin h1 ;)


Pitääkö muutossarjoja olla usempikin ?
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 11.4.2011 15:35

Multiviri kirjoitti:Minun mielestäni tuossa on juuri oikein tehty. Releelle ohjausvirta tulee pitkien johdolta. Tuo rele pitäisi olla kahdella ulostulolla varustettu, toinen niistä menisi pitkien ballastille ja toinen lyhyiden ballastille. Silloinhan ne molemmat palaisivat? Ja sittenkun sammuttaa pitkät niin lyhyet jää palamaan koska sinne menee virtaa suoraan lyhyiden valojen johdoista.

Ei se ollut oikein. Ei toiminut tuo sillä rele ei saa jännitettä kuin pari volttia, kun on sarjassa ajovalon kanssa. Lähes ikinä ei sähkölaitteita kytketä sarjaan. Siitä ei seuraa kuin kummankin laitteen jännitteen tippuminen.
Marc
Pyörä:
Cagiva Mito '04
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.9.2009 20:18

ViestiKirjoittanut Marc » 11.4.2011 19:13

i-Flizzer-i kirjoitti:
Marc kirjoitti:
i-Flizzer-i kirjoitti:Minkälaisen paketin tarviin uuteen -11 mitoon kun olen laittamassa xenoneita ?

Sellaisen, missä on oikean kokoinen kanta. Eli lyhyissä taisi olla H3 ja H1 pitkissä, mutta lyhyissä joutuu ainakin hieman modailemaan, itselläni huomenna asennettavana lyhyisiin ja pitkiin h1 ;)


Pitääkö muutossarjoja olla usempikin ?

Riippuu onko muutossarja tarkoitettu autolle vai moottoripyörälle. Autolle tarkoitetussa 2 sarjaa, mplle 1 sarja(yleensä). Yleensä niissä lukee kuinka monta polttimoa ja ballastia paketissa on. 1 sarja= ballasti, polttimo + kaapelit.
Mazasi
Liittynyt:
28.2.2011 18:31

ViestiKirjoittanut Mazasi » 11.4.2011 22:44

Kuva

Tuossa varmaan oikein oleva kytkentä tuommoisella 2 ulostulolla olevalla releellä.
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 12.4.2011 8:53

Mazasi kirjoitti:Kuva

Tuossa varmaan oikein oleva kytkentä tuommoisella 2 ulostulolla olevalla releellä.

Nyt tuo on toimiva. Onnistuu se yhdelläkin koskettimella kun vaan ottaa pitkien plussan tuosta releen alaosasta.
i-Flizzer-i
Pyörä:
Cagiva mito -11
Paikkakunta:
Vieremä
Liittynyt:
20.6.2009 15:49

ViestiKirjoittanut i-Flizzer-i » 12.4.2011 14:46

Marc kirjoitti:
i-Flizzer-i kirjoitti:
Marc kirjoitti:
i-Flizzer-i kirjoitti:Minkälaisen paketin tarviin uuteen -11 mitoon kun olen laittamassa xenoneita ?

Sellaisen, missä on oikean kokoinen kanta. Eli lyhyissä taisi olla H3 ja H1 pitkissä, mutta lyhyissä joutuu ainakin hieman modailemaan, itselläni huomenna asennettavana lyhyisiin ja pitkiin h1 ;)


Pitääkö muutossarjoja olla usempikin ?

Riippuu onko muutossarja tarkoitettu autolle vai moottoripyörälle. Autolle tarkoitetussa 2 sarjaa, mplle 1 sarja(yleensä). Yleensä niissä lukee kuinka monta polttimoa ja ballastia paketissa on. 1 sarja= ballasti, polttimo + kaapelit.


Eli jos ostan mp:lle tarkoitetun niin taviinko 4sarjaa ? (lyhyille ja pitkille, molemmille puolille)
Multiviri
Pyörä:
Mersu
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
30.9.2007 22:48

ViestiKirjoittanut Multiviri » 12.4.2011 17:39

_Sylin_teri_ kirjoitti:
Multiviri kirjoitti:Minun mielestäni tuossa on juuri oikein tehty. Releelle ohjausvirta tulee pitkien johdolta. Tuo rele pitäisi olla kahdella ulostulolla varustettu, toinen niistä menisi pitkien ballastille ja toinen lyhyiden ballastille. Silloinhan ne molemmat palaisivat? Ja sittenkun sammuttaa pitkät niin lyhyet jää palamaan koska sinne menee virtaa suoraan lyhyiden valojen johdoista.

Ei se ollut oikein. Ei toiminut tuo sillä rele ei saa jännitettä kuin pari volttia, kun on sarjassa ajovalon kanssa. Lähes ikinä ei sähkölaitteita kytketä sarjaan. Siitä ei seuraa kuin kummankin laitteen jännitteen tippuminen.

Miksi se ei toimisi, jos ohjausvirta pelkästään tulisi pitkien johdosta ja sitten se "käyttövirta" tulisi suoraan akulta? Ja tietenkin maadoitetaan tuo rele. Miksi se ei toimisi, kiinnostaa tietää yleisellä tasolla, Marc on varmaan keksinyt jo miten saa toimimaan molemmat yhtä aikaa.
Ei oo Mersun voittanutta...
Pixar
Pyörä:
KTM EXC -07, Derbi DRD SM PRO -08, Tunturi DX -84
Liittynyt:
22.9.2009 20:44

ViestiKirjoittanut Pixar » 12.4.2011 18:20

Oon tollasta h4 polttimoo kotariin miettiny ku toi valo teho ei päätä huimaa. Nii tuskin tollanen (http://www.mc-scatter.com/polttimo-6055w-p-28063.html) menee suoraan bolt-on:isti kiinni? :D
Ostakaa hyvin pidetty ja täysin konerempattu derbi : http://www..com/derbi/drd/1054425
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 12.4.2011 18:26

Multiviri kirjoitti:
_Sylin_teri_ kirjoitti:
Multiviri kirjoitti:Minun mielestäni tuossa on juuri oikein tehty. Releelle ohjausvirta tulee pitkien johdolta. Tuo rele pitäisi olla kahdella ulostulolla varustettu, toinen niistä menisi pitkien ballastille ja toinen lyhyiden ballastille. Silloinhan ne molemmat palaisivat? Ja sittenkun sammuttaa pitkät niin lyhyet jää palamaan koska sinne menee virtaa suoraan lyhyiden valojen johdoista.

Ei se ollut oikein. Ei toiminut tuo sillä rele ei saa jännitettä kuin pari volttia, kun on sarjassa ajovalon kanssa. Lähes ikinä ei sähkölaitteita kytketä sarjaan. Siitä ei seuraa kuin kummankin laitteen jännitteen tippuminen.

Miksi se ei toimisi, jos ohjausvirta pelkästään tulisi pitkien johdosta ja sitten se "käyttövirta" tulisi suoraan akulta? Ja tietenkin maadoitetaan tuo rele. Miksi se ei toimisi, kiinnostaa tietää yleisellä tasolla, Marc on varmaan keksinyt jo miten saa toimimaan molemmat yhtä aikaa.

Tuossa tapahtuu jännitteenjako vastusten sarjaankytkennässä. Tuossa havainnollistaminen. Ajattele toinen vastus ajovaloksi ja toinen releen kelaksiEi siinä 9V toiselle vastukselle tule. Sähköalalla olevat varmaankin ymmärtävät http://img203.imageshack.us/i/sieppaax.jpg/

Marcille jo selitin ja totesi tuon kytkennän virheelliseksi ihan käytännössä.
Multiviri
Pyörä:
Mersu
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
30.9.2007 22:48

ViestiKirjoittanut Multiviri » 12.4.2011 21:23

Nyt saatoin tajuta mitä tarkoitat tuolla, mutta eikö se toimisi jos on kaksinapainen rele ja virta tulisi releelle akulta, ohjausvirta pitkien johdosta? Kyllä sitä lukiossakin oppii kaikenlaista kivaa ja hyödyllistä sähköstä ja siitä miten se virta siellä piirissä kulkee ja mitä lakeja se noudattaa sarjaan- ja rinnankytkennöissä ;)
Ei oo Mersun voittanutta...