4t yleinen viritys/tekniikka

xtrem3
Pyörä:
Honda crm 125
Paikkakunta:
Tre
Liittynyt:
9.4.2009 21:35
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut xtrem3 » 29.10.2012 17:33

Juu noita Delvac moottoripyörään keskusteluita olenkin lukenut ja osa sanoo että ei mitään ongelmaa ja osa väittää että moottori pamahtaa kun sitä laittaa..
N_iksu
Pyörä:
Suzuki GSX
Paikkakunta:
Luumäki
Liittynyt:
29.6.2006 15:12
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut N_iksu » 29.10.2012 20:10

xtrem3 kirjoitti:No kyllähän se muuten, mutta mites kytkinlisäaineet? En oo kuullu et yhdessäkään diesel auton tai rekanmoottorissa olisi kytkimenvoitelu moottoriöljyllä.

Edit: Pikaisen googlettamisen mukaan Delvacissa on JASO MA, eli kytkinlisäaine merkintää vastaavat ominaisuudet raskaankaluston käyttämällä merkinnällä.

Lähetin vielä Mobilille kysymystä aiheesta.

Niksu miten on toiminut Delvacci sulla? Mitään erityisiä ääniä/ominaisuuksia ilmaantunut?
P.S motonetista kun ostaa 20 litran pönikän, on litrahinta 3,7e :eek:


Ei sen kummempia kilinöitä tai kolinoita ole tuosta delvacista tullut. Kytkin pitää vahintään yhtähyvin kuin ns. "oikeilla" öljyillä.
_tomeski
Pyörä:
Honda NSR
Paikkakunta:
Luumäki
Liittynyt:
26.12.2009 0:14
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut _tomeski » 29.10.2012 20:15

Itse olen pitänyt mopon ja piikin (Suzuki PV ja Honda NSR) vaihteistossa delvaccia jo pitemmän aikaa, ainakaan näissä vehkeissä ei ole ollut mitään eroa muihin öljyihin !
PV-Foorumi
xtrem3
Pyörä:
Honda crm 125
Paikkakunta:
Tre
Liittynyt:
9.4.2009 21:35
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut xtrem3 » 30.10.2012 17:12

Kysäsin asiasta mobilin asiakaspalvelusta ja tällainen vastaus tuli:

''Mobil Delvac Super 1400 15W-40 -öljy on ensisijaisesti raskaan kaluston
dieselmoottoriöljy, mutta pitää kyllä paikkansa, että sen on todettu
toimivan hyvin myös moottoripyörissä.
Moni käyttäjä on kokeillut ja todennut öljyn toimivan hyvin moottorin,
vaihteiston ja märkäkytkimen voitelussa, vaikka öljyä ei ole tähän
ensisijaisesti tarkoitettu.
Nähtävästi öljyn viskositeetti ja lisäaineistus ovat juuri sopivia, joten
emme näe mitään ongelmaa käyttää tuotetta moottoripyörissä.''
N_iksu
Pyörä:
Suzuki GSX
Paikkakunta:
Luumäki
Liittynyt:
29.6.2006 15:12
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut N_iksu » 30.10.2012 17:39

Jos se kuorma-auton kuva pelottaa siinä purkin kylessä niin liimaa päälle tämmösen.
Kuva
xtrem3
Pyörä:
Honda crm 125
Paikkakunta:
Tre
Liittynyt:
9.4.2009 21:35
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut xtrem3 » 30.10.2012 18:01

Kyllä tuli heti parempi mieli kun ilmesty prätkä rekan tilalle!
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut mustavi » 31.10.2012 10:58

Ghostly.K kirjoitti:Sanokaahan nyt, ihan aikuisten oikeat perustelut, että miksi öljyt pitäis vaihtaa ennen talviteloille laittoa?


Öljy "kuluu" ajokauden aikana, mm. sen viskositeetti muuttuu ja lisäaineistuksen vaikutus heikkenee. Öljy pesee karstaa koneesta, ja se mikä ei pysähdy suodattimeen sitoutuu öljyn sekaan, mistä se voi säilytyksen aikana erottua sakaksi sellaisiin kohtiin moottorissa minne öljyä jää seisomaan (kansien nurkat jne. desi-pari ihan normaalia). Öljyyn voi kertyä jäänteitä polttoaineesta, eli ne "jatkaa" ja kontaminoi smöröjä. Palamistapahtuma tuottaa erinäisiä yhdisteitä (rikki), mitkä voivat laakereihin ajotauon ajaksi seisomaan jäädessään syövyttää laakeriliuskojen pehmeää valkometallia. Stefat voivat kovettua. Kevään keleillä (matalat päivälämpötilat) tällainen vanha paksuuntunut vajaalämpöinen öljy ei enää voitelis uuden öljyn veroisesti - no ei syksylläkään, sikshän kesäöljyt halutaan bort. Tapahtuis kulumista minkä olis voinu välttää. Nämä puhuvat syysvaihdon puolesta, eli koneeseen jää säilytyksen ajaks uudenveroiset saastumattomat öljyt. Syysvaihtoa vastaan taas puhuu esim. kondenssivesi mitä voi kertyä riippuen mp:n säilytysolosuhteista. Toisaalta öljy tosin on hydrofobia, eli puhdas vesi ei sekoitu sinne vaan jää öljykalvojen pintaan. Vanhan oljyn korroosiota estävä lisäaineistus on heikentynyt: tuore öljy estäisi korrosiota siis paremmin jo syksyllä moottoriin vaihdettuna. Samaa kondensoitumista tapahtuu myös kesäaikaan jos mp seisoo ulkosalla (erityisesti täällä Suomessa kesäaikaankin lämmön- ja kosteudenvaihtelut ovat aika huimia), eli jos kondensaatiota hysterisoisi pitäisi öljyt vaihtaa kesälläkin moneen kertaan.

Entä onko asialla oikeesti väliä? Jokin lehti (nyt en muista oliko TM vai ulkomainen, saksalainen AMS?) testasi asiaa ajamalla perusautoa 100tkm ilman ainuttakaan öljynvaihtoa. Ei tapahtunut mitään fataalia kulumista. Moderneissa laatuöljyissä on siis teknisesti turvamarginaalia paljon enemmän kuin suositettu öljynvaihtoväli osoittaisi, ts. vasta extreme-oloissa (esmes pöly = kiintoaines öljyn seassa) rajat tulee vastaan. Okay, testi tehtiin matalaviritteisellä torikassilla (en enää muista, olikohan Mondeo) ja matka ajettiin ajallisesti nopeammin kuin keskiverto kuluttaja keräisi tuon 100tkm. Testissä matka-ajoa on kai ollu enemmän, kun taas lyhyt ajo (lämpenemissyklit) ja aikakin vanhentaa öljyä, ja vajaalämpöisenä ajo kuluttaa moottoria enemmän. Toinen huomionarvoinen seikka on, että mp-öljy joutuu paljon kovemmalle rasitukselle (kierrokset, männännopeus, paineet) ja ainakin ilmajäähyisissä lämpötilaerot ja huippulämpötilat voi olla paljon suuremmat kuin vesijäähyisessä paljon pienemmillä lämmön vaihteluilla tai -huipuilla toimivissa auton perusmoottorissa. Kevareissa puuttuu erinäisiä moottorinohjauksen hienouksia, säädöt tuppaa herkästi olemaan lepikossa, ja materiaalitkin lienevät halvempilaatuisia. Mitä lyhyempää ja/tai kovempaa ajoa 125-kone saa sitä tärkeempi siis itse asiassa olis pitää koneessa tuoretta laatuöljyä.

Mitä siis "kannattaisi" tehdä?

Jos hankkii uuden 125:n ja lusii vain sen about 2v/20tkm... niin, periaatteessa, ei väliä. Useimmat ainakin japanilaiskevarit kestäis tuon savotan kai ilman rikkoja vaikka kokonaan huoltamatta. Parempi hoito ei vielä juurikaan näy hinnassa (vaikka pitäis!), kun luopumisen aika koittaa. Muunnelmana tästä voi käydä vinhaa kauppaa 2-4v ikäluokassa, ikään kuin hyödyntää ostoksensa alkuaikana saaman hyvän hoidon, kunhan tajuaa myydä kulkupelin pois ennen kuin remontteja alkaa kävellä vastaan. Moinen "kuluttaminen" on ihan järkeenkäypää ja yleistäkin, 125-tekniikkakin kehittyy koko ajan, eli väliäkö jollain 5+v wanhalla hetekalla? Peltopyöräksi sellainen joutaa...

Jos hankkii 125:n pitomielessä (miksipä ei, jos se toimittaa virkansa riittävän hyvin), tai on tottunut hoitamaan kulkupelinsä "aina" kuin ne jäisivät talliin ikuisesti (vanhanaikaista ja idealistista, mutta ilo niille jotka ostavat tuon kulkupelin aikanaan - ehkä myös parempi myyntihinta?), tai joutuu käymään kauppaa vanhemmissa ikäluokissa kuten aika moni meistä, huollolla ja huoltohistorialla on sen sijaan iso merkitys. Ihan jokainen ajopeli saavuttaa jossain vaiheessa "taloudellisen käyttöiän" rajan, eli siihen asti suht pienillä ongelmilla ja kuluilla toimittuaan siihen alkaa yhtäkkiä kertyä kulumisvikoja ja häiriöitä. Tarkan hoidon ajatus on siirtää tätä rajaa mahdollisimman kauas tulevaisuuteen - ero huonosti hoidettuun on vuosia ellei jopa vuosikymmeniä, ja kymmeniätuhansia kilometrejä. Tällöin hifistelevä ja jopa hysteerinen hoito on ihan järkevää. Esimerkki? Shadown öljynvaihto maksaa vaikkapa 30e/ajokausi, eli 10v = 300e. Tällä rahalla saa vasta varaosat (2 x 150e) jos nokka-akselilaakerit hajoaa (kun Hondan V2:ssa alkaa kilometrit olla täynnä juuri tuo on ensimmäinen rikkokohta). Asennushinnat ja muut tarvittavat vaihto-osat menevät siis kaikki "tappion" puolelle. Eli tällaisissa tapauksissa huoltaminen heti ensimmäisestä kilometristä lähtien alkaa kannattaa. Sitten, 30v päästä, pyörä voikin olla tosi arvokas museoharvinaisuus :D

Oliko nyt tarpeeksi perusteellinen ja perusteltu vastaus? ;)
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 31.10.2012 20:44

Kiitos. Tuosta vois melkein tärkeimpiä asioita poimia modet aloitusviestiin tai jonnekin talteen, jos sattuu joku yhtä inttämishaluinen kaveri, kuin minä kysymään joskus.. :lol:
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
|Psychosocial|
Pyörä:
Yamaha YZF-R125 '10, EX Tunturi Hopper '93, EX Yamaha YZF-R125(avk) JA EX Yamaha DT50R '02
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
20.10.2010 22:16
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut |Psychosocial| » 3.11.2012 16:14

joku sentään osasi avata nuo asiat tarpeeksi laajalti :D kiitokset mustaville
Jos olet ajanut Yamahalla, olet ollut taivaassa. Mutta jos sinulla on Yamaha, omistat palan taivasta;)
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut AceFin » 11.11.2012 23:40

Piikkimankiin uutta konetta Ooracingistä tilaamassa ja nyt pitäis päättää millasen kaasarin otan. Vaihtoehtoina tarjotaan Dirtmax 26 hintaan 31€ tai Mikunin VM 26 hintaan 106€.

Onko fiksua maksaa tosta Mikunista 75€ enemmän? Löytyykö Dirtmaxiin Suomesta sitten jälkikäteen suuttimia?
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
MB93
Pyörä:
Honda FT500
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.1.2010 20:10
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut MB93 » 13.11.2012 16:14

Mikunissa nyt maksaa se että se on aito Mikuni. Dirtmax on joku halvempi, varmaan ihan yhtä pätevä siltikin. Kattele samalla tuolta suuttimet mukaan.
Labomba
Pyörä:
Kymco Super 9
Paikkakunta:
Rymättylä
Liittynyt:
23.8.2011 19:34
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Labomba » 13.11.2012 22:01

Olisiko mitää järkeä laittaa Rieju Marathoniin Maguran nestekytkintä, jos se jollain tapaa olisikin mahdollista? Ainut syy että sen haluiaisin siihe kiinni on se että kaverin KTM:än kytkin tuntui niin hyvältä. Ja mitä kaikkea saisi muokata tai vaihtaa jotta se paikalleen menisi
Karaikun
Pyörä:
Honda CB600F Hornet, Cagiva Mito Evo 2, Honda Monkey, EX Rieju Marathon 125 Pro SM, EX Aprilia SX 50
Liittynyt:
9.1.2012 17:08
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Karaikun » 23.11.2012 9:54

Olisko 150cc tarkotetun pyörän änkkä liian vapaavirtainen 125cc Rieju Marathoniin?, sama kone ja kaikki kun Yammun WR :)
xtrem3
Pyörä:
Honda crm 125
Paikkakunta:
Tre
Liittynyt:
9.4.2009 21:35
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut xtrem3 » 23.11.2012 15:24

Ei haittaa mitään. Nelari vapari kone ei tarvitse, kuin aivan pienen vastapaineen putkistossa. Mieluummin liian avara kuin liian ahdas.
Karaikun
Pyörä:
Honda CB600F Hornet, Cagiva Mito Evo 2, Honda Monkey, EX Rieju Marathon 125 Pro SM, EX Aprilia SX 50
Liittynyt:
9.1.2012 17:08
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Karaikun » 23.11.2012 17:03

xtrem3 kirjoitti:Ei haittaa mitään. Nelari vapari kone ei tarvitse, kuin aivan pienen vastapaineen putkistossa. Mieluummin liian avara kuin liian ahdas.


Ok, kiitti nopeest vastaukesesta :) CRF 150cc Akrapovicki varmaan tulossa 8)